Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald
BP-II/443-60/04
z 6 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BP-II/443-60/04
Data
2004.07.06



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
podstawa prawna


Pytanie podatnika
W jaki sposób powinny być dokumentowane czynności wykonywane przez jednostkę w ramach zadań ustawowych określonych odrębnymi przepisami prawa?


Zgodnie z art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz.535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art.90 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz.535) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 87 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarcza obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym zapytaniu wynika Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa jest organem władzy publicznej, jednostką wchodzącą w skład administracji rządowej, która wykonuje zadania Głównego Inspektora oraz Wojewódzkiego Inspektora. Nadzór nad zadaniami jednostki sprawuje minister właściwy ds. rolnictwa. Zadania dla realizacji których jednostka została powołana zostały określone odrębnymi przepisami prawa w szczególności ustawą z dnia 24.11.1995r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2001r. Nr 53, poz. 563 ze zmianami) oraz ustawą z dnia 18.12.2003r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2004r. Nr 11, poz.940).

Zgodnie z oświadczeniem jednostki zadania ustawowe wykonywane przez podatnika polegają na: urzędowym pobieraniu prób i ocenie materiału siewnego, urzędowej ocenie plantacji nasiennych i szkółkarskich, urzędowej ocenie weryfikacyjnej sadzeniaka ziemniaka, w szczególności zaś na pobieraniu prób, prowadzeniu badań makroskopowych i laboratoryjnych oraz dokonywaniu oceny organoleptycznej na zlecenie wnioskodawcy, przeprowadzaniu szkoleń, sprzedaży etykiet, paszportów roślin, plomb urzędowych oraz wydawnictw i usług informatycznych związanych z zadaniami ustawowymi. Jak wynika z cytowanych na wstępie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (patrz art.15 ust.6) czynności wykonywane przez jednostkę w ramach zadań ustawowych nie będą podlegały ustawie o podatku od towarów i usług, ponieważ Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa jako urzędu obsługującego organ władzy publicznej nie uznaje się za podatnika w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany (patrz cyt. ustawa z dnia 24.11.1995r. o nasiennictwie oraz ustawa z dnia 18.12.2003r. o ochronie roślin).

Mając na uwadze wyżej cytowany przepis ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa tutejszy organ podatkowy stwierdza, że czynności wykonywane przez podatnika w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których podmiot został powołany, nie podlegające ustawie o podatku od towarów i usług powinny być udokumentowane za pomocą rachunków. (patrz art. 87 – 90). Ww. dokumenty zgodnie z §16 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie naliczania odsetek z zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które musza być zawarte w rachunkach (Dz. U. z 2002r. Nr 240, poz. 2063) powinny zawierać co najmniej następujące informacje: imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi, datę wystawienia i numer kolejny rachunku, odpowiednio wyraz „ ORYGINAŁ” albo „KOPIA”, określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonywanych usług oraz ich ceny jednostkowe, ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie, czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku jeżeli się ją posługuje.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy nadmienia, że zgodnie z art.90 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług,które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Mając na uwadze cytowane na wstępie przepisy prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko jednostki wyrażone w niniejszym wniosku jest prawidłowe.Tutejszy organ podatkowy informuje, że niniejsza odpowiedź została udzielona wyłącznie na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez jednostkę.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj