Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
TP/443-99/04
z 30 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
TP/443-99/04
Data
2004.08.30



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
import usług
stawki podatku
usługi związane z kulturą


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT nalży stosować przy sprzedaży programów teatralnych i innych wydawnictw ( m.in. plakatów ) związanych bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne oraz przy sprzedaży usług związanych ze sprzedażą spektakli teatralnych wystawianych poza siedzibą teatru, a także usług świadczonych nieodpłatnie ? Czy dotacje, subwencje i inne dopłaty oraz import usług kulturalnych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ?


Zgodnie z art.5 ust.1 pkt1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art.8 ust.3 ww. ustawy stanowi, że przy ustalaniu stawek podatku od towarów i usług stosowanych przy świadczeniu usług na terytorium kraju należy brać pod uwagę klasyfikacje statystyczne PKWiU służące do identyfikacji usług podlegających temu podatkowi. Przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), opublikowane w Dz.U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844, nakazują stosowanie do celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. I tak usługi oznaczone symbolami PKWiU 92.32.10 (PKWiU 92.32.10-00.00) Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych jako wymienione w poz. 156 załącznika nr 3 do ww. ustawy wśród usług oznaczonych symbolem PKWiU ex 92.3 Usługi rozrywkowe pozostałe-wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) na podstawie art.41 ust.2 ww. ustawy podlegają po dniu 30.04.2004 r.opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%.Ww. przepis nie uzależnia stawki podatku VAT od miejsca wykonywania ww. usług.A zatem w świetle ww. przepisu wyłącznie wstęp na spektakle teatralne, wystawiane zarówno w siedzibie teatru, jak i poza nią, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%. Powyższa stawka ma zastosowanie również w przypadku usług polegających na sprzedaży programów teatralnych oraz innych wydawnictw (m.in plakaty, afisze) związanych bezpośrednio z usługami wstępu na spektakle teatralne, ponieważ, jak wynika z pisma Podatnika z dnia 04.06.2004 r. (por. pkt 2), ww. usługi zaklasyfikowane zostały przez właściwy organ (tj. Ośrodek Interpretacyjny Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi) do grupowania PKWiU 92.32.10 Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

W myśl art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o ptu przez świadczenie usług , o którym mowa w art.5 ust.1 pkt1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7. Zatem każda czynność podejmowana przez podatnika VAT w ramach samodzielnej działalności gospodarczej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT-albo jako dostawa towarów, albo jako świadczenie usług.W świetle powołanego art.5 ust.1 pkt1 ww. ustawy wskazane w nim czynności dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu jedynie w przypadku gdy są wykonywane odpłatnie. Dostawa towarów lub usług, które zostały wykonane nieodpłatnie, co do zasady nie jest objęta podatkiem od towarów i usług.Jednakże ustawodawca w art.8 ust.2 ww. ustawy uznał, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników , członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług .Powyższe oznacza, że przesłanką do opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług , o których mowa w art.8 ust.2 ww. ustawy, jest więc brak ich związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z tymi usługami. Nie jest więc świadczeniem usług w rozumieniu art.8 ust.2 ww. ustawy zorganizowanie dla nieokreślonej liczby widzów , w ramach prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej, przedstawień, spektakli, koncertów lub innych imprez, na które wstęp jest bezpłatny.

W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. stosownie do treści art.29 ust.1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ost.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.Z ww. przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik-w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczeniem usługi- otrzymuje od innego podmiotu (bez względu na status tego podmiotu) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny-tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dofinansowanie takie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie działalności np. instytucji kultury , nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe tut. Urząd podziela zatem stanowisko Podatnika, iż otrzymywane przez Teatr Nowy dotacje, subwencje oraz inne dopłaty na działalność bieżącą, na zakupy inwestycyjne służące działalności instytucji , na przeprowadzanie remontów , nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast gdy dotacja przeznaczona jest na dofinansowanie konkretnego spektaklu, przedstawienia lub innego wydarzenia artystycznego, a nawet wskazanego reżysera, taka dotacja musi zostać zaliczona do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług definiuje import usług jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt4 (por. art. 2 pkt 9 ww. ustawy). Przepis art.17 ust.1 pkt4 ww. ustawy wskazuje, że mogą nimi być osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju .Biorąc pod uwagę zasady dotyczące opodatkowania usług por. art.27 i art. 28 ww. ustawy), import usług wystąpi m.in. wówczas gdy podmiot zagraniczny będzie świadczył usługi, których miejscem wykonania jest terytorium Polski. Do usług, których miejscem wykonania jest terytorium Polski będą należały m.in. usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki.Jeżeli zatem Podatnik jest nabywcą ww. usług, przy założeniu, że usługodawca nie jest zobowiązany do rozliczania tego podatku w Polsce, to Podatnik jest zobowiązany do obliczenia i zapłaty podatku VAT z tytułu importu usług. Podatek ten należy wykazać w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy w przypadku importu usług określony został w art.19 ust.19 ww. ustawy. Dla usług opodatkowanych na zasadach ogólnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi (art.19 ust.1), a jeżeli jej świadczenie powinno być potwierdzone fakturą - z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu od dnia wykonania usługi, także w przypadku częściowego wykonania usługi (art.19 ust.4 i 5). Obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstaje również z chwilą otrzymania przez usługodawcę części należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty) – por. art.19 ust.11, jak również po spełnieniu warunków określonych w przepisach art.19 ust.13 pkt1 lit.b) i c), pkt2, 4 i 7-9 oraz ust.14-16 ww. ustawy.Z powyższych przepisów wynika, że obowiązek podatkowy u usługobiorcy powstaje wówczas, gdy zachodzą w ww. przypadkach okoliczności, które u usługodawcy , gdyby był podatnikiem - skutkowałyby powstaniem obowiązku podatkowego. Usługi w dziedzinie kultury nie należą do usług, do których miałby zastosowanie odrębny termin powstania obowiązku podatkowego. Tak więc obowiązek ten powstaje na zasadach wynikających z art.19 ust.1 i 4 ww. ustawy.Jeżeli Podatnik otrzymał np. fakturę za nabyte usługi wystawioną przez kontrahenta mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium RP–w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi-, to obowiązek podatkowy powstaje na dzień wystawienia faktury. Do tak określonego terminu powstania obowiązku podatkowego należy przyjąć średni kurs NBP dla wyliczenia kwot, które usługobiorca obowiązany jest zapłacić. Zgodnie z art.29 ust.17 ww. ustawy podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę . Kwota podatku należnego od importu usług stanowi kwotę podatku naliczonego (por.art.86 ust.2 pkt4 ww. ustawy). W myśl art.86 ust.10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, w przypadku importu usług, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy ( usługobiorcy ) od importu usług. Jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust.10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art.86 ust.11 ww. ustawy).

Podatnik dokonujący importu usług, w myśl art.106 ust.7 ww. ustawy, ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej ( za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie ). Dane, jakie powinna zawierać faktura wewnętrzna określają przepisy §28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).Zgodnie z ww. przepisem do faktur wewnętrznych stosuje się przepisy §12, §16-20, §22, §23 i §26 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przepisy w zakresie importu usług, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, tut. organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika iż w przypadku importu usług kulturalnych obowiązuje stawka podatku VAT taka jaka obowiązywałaby gdyby usługi świadczone były na terytorium kraju, jak również, iż faktura wewnętrzna stanowi dokument potwierdzający dokonanie tego importu. Tut. organ podatkowy nie zgadza się jednakże z opinią Podatnika wyrażającą się w twierdzeniu, że obowiązek z tytułu importu usług powstaje z chwilą wystawienia faktury wewnętrznej, nie później niż w 7 dniu od dnia wykonania usługi, tym bardziej że za dany okres rozliczeniowy może być wystawiana jedna faktura wewnętrzna . Obowiązek podatkowy z tytułu importu usług powstaje na zasadach określonych w art.19 ust.19 ww. ustawy, tj. w przypadku pojawienia się okoliczności, które u usługodawcy usług powodowałyby powstanie obowiązku podatkowego z tytułu wykonania tych usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj