Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US 72/ROP1-513/ID/04
z 30 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US 72/ROP1-513/ID/04
Data
2004.06.30
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nagroda rzeczowa
promocja
sprzedaż towarów
zwiększenie
Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup nagród do organizowanej przez Spółkę, w celu zwiększenia sprzedaży, promocji stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Dnia 1 czerwca 2004 r. wpłynęło do tut. Urzędu Skarbowego zapytanie w trybie art. 14 a Ordynacji Podatkowej, złożone przez XXX Sp. z o. o., dotyczące kwestii: Czy wydatki na zakup nagród do organizowanej przez Spółkę, w celu zwiększenia sprzedaży, promocji stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zważył, co następuje: Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że spółka w celu zwiększenia sprzedaży dystrybuowanych przez siebie towarów handlowych zorganizowała akcje promocyjne skierowane do dystrybutorów produktów Spółki . Dystrybutorzy premiowani byli nagrodami rzeczowymi za odsprzedaż zakupionych od Spółki produktów do punktów sprzedaży detalicznej. Koszt poniesionych na zakup nagród Podatnik traktuje jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera artykuł 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 2000 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz.665 ze zm). Według w/w przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych przez art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy celem poniesienia wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. Wystarczającym jest, by poniesienie tych kosztów miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Odnośnie wydatków poniesionych na zakup nagrody należy stwierdzić, że: - wydatki te poniesiono pośrednio w celu uzyskania przychodu (zwiększenie produkcji i sprzedaży wyrobów kosmetycznych i toaletowych), - zostały poniesione w celu udrożnienia kanałów dystrybucji towarów Spółki poprzez zmotywowanie dystrybutorów u których zalegał towar do jego szybszego zbycia i umożliwienia Spółce sprzedaży nowych towarów, - nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów przez art. 16 w/w ustawy i nie zachodzą przesłanki o których mowa w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na powyższe zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wydatki poniesione przez spółkę, na zakup nagród dla dystrybutorów stanowią koszt uzyskania przychodów w świetle przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.