Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1308/04/JP/727
z 26 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1308/04/JP/727
Data
2004.08.26
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
refundacja ceny leków
Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Podatnika jest określenie, czy kwoty refundacji ceny leków i wyrobów medycznych, otrzymywane z Narodowego Funduszu Zdrowia należy uznać za dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze a co za tym idzie czy winny być opodatkowane VAT.
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 czerwca 2004r. (uzupełnione pismem z dnia 23 sierpnia 2004r.) w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Śródmieście działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia, co następuje. Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Podatnika jest określenie, czy kwoty refundacji ceny leków i wyrobów medycznych, otrzymywane z Narodowego Funduszu Zdrowia należy uznać za dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze a co za tym idzie czy winny być opodatkowane VAT. Zdaniem Podatnika „refundacji z NFZ nie można tak traktować.(...) Świadczenie wypłacane przez NFZ nie jest dotacją lub subwencją lecz refundacją. I mimo bezspornego faktu, iż dopłata ta związana jest z dostawą nie mieści się w pojęciach znaczeniowych użytych w ustawie. Ponadto refundacja dotyczy sprzedawanych leków w całości opodatkowanych VAT. Opodatkowanie refundacji powodowałoby podwójne opodatkowanie kwoty wykazanej jako dostawa towarów. Należy także zwrócić uwagę na fakt, iż charakter dotacji lub subwencji polega na udzieleniu pomocy finansowej instytucjom, organizacjom lub osobom. Refundacja NFZ nie pomaga w utrzymaniu rentowności mojego przedsiębiorstwa. Obniża jedynie koszty zakupu finalnym nabywcom. Oznacza to, iż jest to dotowanie ostatecznego klienta apteki a nie apteki jako samodzielnego przedsiębiorstwa. W konkluzji, refundacja NFZ nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy VAT i jako taka nie podlega opodatkowaniu.” Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zaś do art. 29 ust.1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że wszelkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług i wchodzą w skład świadczenia należnego nabywcy, zwiększają obrót podatnika stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie będą podlegały jednak wszystkie otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty, a jedynie te, których otrzymanie wpływa bezpośrednio na stosowaną przez podatnika cenę towaru lub usługi. Opodatkowaniu będzie więc podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach. Tak więc w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy. Jedynie w przypadku, gdy dofinansowanie służy pokryciu kosztów działalności podatnika i ma tylko pośredni związek ze stosowanymi przez niego cenami, nie zwiększa podstawy opodatkowania. Tak więc tutejszy organ podatkowy nie podziela poglądu podatnika zawartego w ww pismach, iż świadczenie otrzymane z NFZ nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Zdaniem tutejszego organu świadczenie to stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust.1 ustawy, bowiem refundację można uznać za dopłatę o charakterze podobnym do dotacji i subwencji w rozumieniu tego przepisu. Wbrew twierdzeniu podatnika zawartemu w w.w. pismach, kwoty dopłat (refundacji) do cen leków nie podlegają podwójnemu opodatkowaniu, bowiem obowiązek podatkowy powstaje odrębnie do części ceny pobranej w chwili sprzedaży leku i odrębnie w stosunku do kwot otrzymanych refundacji. Ponadto tutejszy organ podatkowy zauważa, iż:
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.