Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-58-1-GK/04
z 9 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-58-1-GK/04
Data
2004.08.09



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dotacja przedmiotowa
faktura VAT
komputery
reklama
reprezentacja
stawki podatku


Pytanie podatnika
1.Jednostka przekazuje nieodpłatnie towary na reprezentację i reklamę oraz wykonuje usługi związane z reprezentacją i reklamą. Przekazywane towary posiadają ceny jednostkowe większe niż 50zł. Czy w takiej sytuacji należy opodatkować podatkiem od towarów i usług przedmiotowe przekazanie towarów?2.Jakie przepisy należy stosować w celu ustalenia „organu nadzorującego” o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)?3.Czy obciążenie kosztami przesyłek pocztowych swoich kontrahentów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?4.Czy otrzymane przez Uczelnię dotacje podmiotowe przeznaczone na sfinansowanie działalności statutowej, środki przeznaczone na realizację projektów badawczych, oraz środki otrzymane z Unii Europejskiej dotyczące programów ramowych unii europejskiej należy wliczyć do kwoty obrotu zgodnie z art. 90 ust. 3 i 7 ustawy?5.Czy obciążenie kontrahentów odsetkami należy dokumentować fakturą VAT jako czynności zwolnione z VAT i wykazywać je w deklaracji podatkowej VAT-7, czy są to czynności niepodlegające opodatkowaniu?6.Czy odsetki otrzymane z banku, z tytułu lokat terminowych są usługami w rozumieniu ustawy i czy noty bankowe można traktować jak faktury VAT i ujmować w poz. 20 deklaracji VAT – 7?


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

Pismem z dnia 31 maja 2004r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następujących przypadkach:

  1. Jednostka przekazuje nieodpłatnie towary na reprezentację i reklamę oraz wykonuje usługi związane z reprezentacją i reklamą. Przekazywane towary posiadają ceny jednostkowe większe niż 50zł. Czy w takiej sytuacji należy opodatkować podatkiem od towarów i usług przedmiotowe przekazanie towarów? Jednostka twierdzi, iż są to czynności niepodlegające opodatkowaniu.
  2. Jakie przepisy należy stosować w celu ustalenia „organu nadzorującego” o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej „ustawą”. Czy są to przepisy podatkowe?
  3. Czy obciążenie kosztami przesyłek pocztowych swoich kontrahentów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Jednostka zajęła stanowisko, iż jest to czynność opodatkowana, korzystająca ze zwolnienia z VAT.
  4. Czy otrzymane przez Uczelnię dotacje podmiotowe przeznaczone na sfinansowanie działalności statutowej, środki przeznaczone na realizację projektów badawczych, oraz środki otrzymane z Unii Europejskiej dotyczące programów ramowych unii europejskiej należy wliczyć do kwoty obrotu zgodnie z art. 90 ust. 3 i 7 ustawy? Zdaniem Jednostki przedmiotowe środki należy wliczyć do całkowitego obrotu.
  5. Czy obciążenie kontrahentów odsetkami należy dokumentować fakturą VAT jako czynności zwolnione z VAT i wykazywać je w deklaracji podatkowej VAT-7, czy są to czynności niepodlegające opodatkowaniu? W opinii Uczelni są to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  6. Czy odsetki otrzymane z banku, z tytułu lokat terminowych są usługami w rozumieniu ustawy i czy noty bankowe można traktować jak faktury VAT i ujmować w poz. 20 deklaracji VAT – 7? Zdaniem Uczelni są to usługi i należy je wykazać w deklaracji VAT–7.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Ad. 1

Stanowisko Uczelni nie zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i u sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust 2 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z literalnego brzmienia cytowanych przepisów ustawy nie wynika aby przekazanie przez Podatnika towarów na cele reprezentacji i reklamy było czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, bowiem jest to niewątpliwie przekazanie na cele ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.
Jednakże art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Z powołanego przepisu a contrario wynika, iż przekazanie towarów nie będących prezentami o małej wartości i próbkami w rozumieniu ustawy jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opinii tut. organu podatkowego przy wykładni przedmiotowych zapisów ustawy należy również wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy, bowiem w przypadku nie objęcia przepisem ust. 2 art. 7 przekazania lub zużycia towarów, przez podatnika, na cele związane z jego przedsiębiorstwem, zapis ust. 3 art. 7 byłby zbędny. Ponadto, gdyby ustawodawca zechciał nie opodatkowywać droższych niż 50zł prezentów, to z pewnością wymienił by je w stosownym zapisie ustawowym, skoro zapisem takim wyraźnie wymienił i szczegółowo opisał drobne prezenty.

Reasumując przekazanie lub zużycie przez podatnika towarów na cele reprezentacji i reklamy w opinii tut. organu podatkowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT.
Od powyższej zasady istnieje wyjątek o którym mowa w powołanym art. 7 ust. 3 ustawy. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125 % wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6 – które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Natomiast w opinii tut. organu podatkowego nie podlega opodatkowaniu przekazanie na cele reprezentacji i reklamy usług obcych, wykonywanych przez podmioty trzecie (art. 8 ust. 2 ustawy, stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.). Bowiem ustawodawca w omawianym art. 8 ustawy, nie zawarł zapisów analogicznych do cytowanego art. 7 ust. 3 ustawy.

Ad. 2

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego
a) dla placówek oświatowych,
b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15. Zgodnie z art. 43 ust. 9 przez placówki oświatowe rozumie się również szkoły wyższe.
Art. 83 ust. 14 stanowi, iż dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0 %, pod warunkiem:
1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
W opinii tut. organu podatkowego przez „organ nadzorujący” o którym mowa w powołanym art. 83 ust. 14 ustawy należy rozumieć organ nadzorujący w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym a w szczególności ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 ze zm.) i przepisów wykonawczych do tej ustawy, tj. Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

Ad. 3

Stanowisko Uczelni zasługuje na aprobatę. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i u sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji dojdzie do odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, które w opinii tut. organu podatkowego winny być udokumentowane fakturą VAT. W przypadku, gdy Uczelnia dokona tzw. „refakturowania”, nie doliczy dodatkowej marży lub innych należności będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (poz. 2 załącznika nr 4 do ustawy) – usługi świadczone przez pocztę Państwową.
W przypadku, gdy Uczelnia doliczy dodatkową marżę nie będzie miało miejsca refakturowanie usług poczty państwowej, lecz świadczenie usługi przez Uczelnię, która to nie jest pocztą państwową a zatem usługa taka nie korzysta ze zwolnienia.

Ad. 4

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 7 do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.
Z powyższego wynika, iż niezbędnym jest zdefiniowanie pojęcia subwencje i dotacje w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W opinii tut. organu podatkowego w powołanym art. 29 ust. 1 ustawy jest mowa o dotacjach i subwencjach, które mają bezpośredni związek z konkretną dostawą towaru, lub świadczeniem przez Uczelnię konkretnej usługi, które wpływają na ich cenę. Nie należy do nich wliczać dotacji podmiotowych, lecz przedmiotowe, np. na dofinansowanie kształcenia, za które Uczelnia w części pobiera odpłatność od studenta.Reasumując do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego należy wliczyć te dotacje, które nie są związane z konkretną dostawą towarów (świadczeniem usług), czyli np. dotacje przeznaczane na funkcjonowanie jednostek, jako podmiotu.

Ad. 5

W opinii tut. organu podatkowego należności od kontrahenta w postaci odsetek za nieterminowe regulowanie zobowiązań nie można uznać za odpłatne świadczenie usług przez Uczelnię. Uczelnia bowiem nie świadczy usług finansowych w szczególności usług polegających na udzielaniu pożyczek bądź kredytu kupieckiego. Stąd też w opinii tut. organu nie dochodzi do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 6

W opinii tut. organu podatkowego, odsetki wypłacane przez bank, z tytułu lokat terminowych, nie można uznać za odpłatne świadczenie usług przez Jednostkę i nie należy ich wykazywać w poz. 20 deklaracji dla celów podatku od towarów usług. Bowiem świadczącym usługę, jest bank. Wynika to bezpośrednio z art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. Nr 72, poz. 665 ze zm.), który stanowi, iż banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych: rachunki lokat terminowych. Zgodnie z powołanym przepisem prowadzącym rachunek (usługodawcą) jest bank. Ponadto zgodnie z art. 52 ust. 2 pkt 6 powołanej ustawy prawo bankowe umowa rachunku bankowego powinna określać w szczególności wysokość prowizji i opłat za czynności związane z wykonywaniem umowy oraz przesłanki i tryb ich zmiany przez bank. W opinii tut. organu podatkowego prowizje i opłaty związane z prowadzeniem rachunku, są wynagrodzeniem pobieranym przez bank, za świadczone usługi. Zgodnie z art. 52 ust. 6 pkt 5 ustawy prawo bankowe umowa rachunku bankowego powinna określać w szczególności (o ile strony zastrzegają oprocentowanie środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku) wysokość tego oprocentowania i przesłanki dopuszczalności jego zmiany przez bank, a także terminy wypłaty, postawienia do dyspozycji lub kapitalizacji należnych odsetek. Z powyższego wynika, iż uzyskanych odsetek z tytułu lokat terminowych nie można uznać za wynagrodzenie za świadczone przez Uczelnię usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Spółkę pytania i w obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj