Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITTP2/443-1405/11/AW
z 4 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITTP2/443-1405/11/AW
Data
2012.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nakłady
nieruchomości
ośrodki wypoczynkowe
pierwsze zasiedlenie
stawki podatku
ulepszenie
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
stawka podatku obowiazująca do dostwy ośrodka wczasowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy ośrodka wczasowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do dostawy ośrodka wczasowego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Nadleśnictwo powstało w dniu 1 stycznia 2007 r. i tym z dniem przejęło nieodpłatnie środki trwałe od Nadleśnictwa O. na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego z dnia 4 stycznia 2007 r. Nadleśnictwo przygotowuje się do zbycia nieruchomości zabudowanej - położonej na działce o powierzchni 0,9171 ha. Na nieruchomości usytuowane są następujące budynki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.):

  • budynek gospodarczy o wartości zakupu 16.519,51 zł, rok budowy 1913;
  • budynek mieszkalny o wartości zakupu 22.037,29 zł, rok budowy 1905;
  • budynek hotelowy o wartości zakupu 23.826,98 zł, rok budowy 1950.


Ponadto znajdują się na niej budowle (w świetle przepisów ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.):

  • instalacja wodno-kanalizacyjna o wartości zakupu 2.183,28 zł;
  • ogrodzenie o wartości zakupu 1.446,42 zł;
  • domek campingowy o wartości zakupu 16.186,64 zł ;
  • domek campingowy o wartości zakupu 16.918,78 zł;
  • domek campingowy o wartości zakupu 16.943,19 zł;
  • barakowóz o wartości zakupu 4.148,27 zł.


Od dnia 30 maja 2008 r. ośrodek był wydzierżawiany, zgodnie z umową dzierżawy, w celu korzystania i pobierania pożytków przez dzierżawcę. Rozwiązanie umowy dzierżawy nastąpiło 1 marca 2011 r. W miesiącu styczniu 2011 r. dokonano ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, budynku gospodarczego w kwocie 6.217,94 zł i została zwiększona jego wartość początkowa (wartość obiektu po ulepszeniu 22.737,45 zł). Prace dotyczące ulepszenia zostały udokumentowane fakturą z dnia 3 stycznia 2011 r. i odebrane wg protokołu. Innych wydatków na ulepszenia Nadleśnictwo nie ponosiło. Wartość obiektu przeznaczonego do sprzedaży, oszacowana przez rzeczoznawcę majątkowego, wynosi netto 1.058.809,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanej powinna być opodatkowana podatkiem należnym wg stawki podstawowej 23%, czy też może mieć zastosowanie zwolnienie od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinna być zastosowana stawka 23% podatku ze względu na przekroczenie nakładów 30% wartości początkowej środka trwałego – budynku gospodarczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl postanowień art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W art. 43 ust. 10 ustawy podano, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Powyższe przepisy wskazują, że ustawodawca - na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy - daje podatnikom możliwość zrezygnowania z przysługującego zwolnienia od podatku dostaw, spełniających warunki określone w ust. 1 pkt 10 tego artykułu i opodatkowania tych transakcji na zasadach ogólnych.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. wyżej ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).

W świetle cyt. wyżej przepisu, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, grunt, na którym się one znajdują, dzieli byt prawny tych budynków (budowli), w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Nadleśnictwo przygotowuje się do zbycia nieruchomości zabudowanej (ośrodka wypoczynkowego), nabytej w dniu 1 stycznia 2007 r. w drodze nieodpłatnego przejęcia środków trwałych od innego nadleśnictwa. Na działce o powierzchni 0,9171 ha usytuowane są następujące budynki, w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane: budynek gospodarczy, budynek mieszkalny oraz budynek hotelowy, jak również obiekty będące budowlami w rozumieniu przepisów tej ustawy: instalacja wodno-kanalizacyjna, ogrodzenie, 3 domki campingowe i barakowóz. Od dnia 30 maja 2008 r. ośrodek był wydzierżawiany w celu korzystania i pobierania pożytków przez dzierżawcę. Rozwiązanie umowy dzierżawy nastąpiło 1 marca 2011 r. W miesiącu styczniu 2011 r. dokonano ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, budynku gospodarczego, a wydatki poniesione na ulepszenie przekroczyły 30% jego wartości początkowej. Innych wydatków na ulepszenia Nadleśnictwo nie ponosiło.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dostawa budynku gospodarczego nie będzie zwolniona od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nastąpi przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia po ulepszeniu dokonanym w styczniu 2011 r., które przekroczyło 30% wartości początkowej tego budynku. Jego dostawa nie będzie mogła również korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ po dokonaniu w nim ww. ulepszeń, budynek ten nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych co najmniej 5 lat. Zatem planowana transakcja sprzedaży ośrodka w części dotyczącej zbycia przedmiotowego budynku, będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146 pkt . 1 ustawy. Analogiczną stawką - przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy - będzie opodatkowana dostawa gruntu związanego z tym budynkiem.

Natomiast zbycie pozostałych budynków i budowli objęte będzie zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem były one przedmiotem umowy dzierżawy w okresie od 30 maja 2008 r. do 1 marca 2011 r. Zatem między pierwszym zasiedleniem i zamierzoną transakcją upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W stosunku do ww. obiektów Nadleśnictwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nabycie w drodze nieodpłatnego przejęcia środków trwałych od innego nadleśnictwa), jak również nie dokonało w nich żadnych ulepszeń. Wobec powyższego, jeśli strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, zbycie gruntu, z którym są one związane, również będzie objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Reasumując należy potwierdzić stanowisko Wnioskodawcy co do zasadności opodatkowania stawką podstawową czynności sprzedaży ośrodka wczasowego, ale tylko w części dotyczącej budynku gospodarczego wraz z przyporządkowanym do niego gruntem. Dostawa pozostałych budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, jednakże ich sprzedaż może być także opodatkowana 23% stawką podatku w konsekwencji zastosowania art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy (rezygnacji ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy), a nie - jak wskazano we wniosku - ze względu na „przekroczenie nakładów 30% wartości początkowej” budynku gospodarczego. Wobec powyższego stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj