Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-956/11/ENB
z 12 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-956/11/ENB
Data
2012.01.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
emerytura
miejsce zamieszkania
nieograniczony obowiązek podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
unikanie podwójnego opodatkowania
Wielka Brytania


Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w latach 2008-2010 z tytułu emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii - wystąpił po stronie Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy, pomimo, że emerytura jest już opodatkowana w Wielkiej Brytanii?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Wielkiej Brytanii – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 30 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Wielkiej Brytanii.


We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę z Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Banku Przedmiotowa emerytura jest wypłacana przez Zjednoczone Królestwo i w Zjednoczonym Królestwie, natomiast okoliczność iż otrzymywana jest za pośrednictwem banku jest konsekwencją i pochodną jej nabycia w Wielkiej Brytanii. W okresie którego dotyczy wniosek miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni był (...). Wnioskodawczyni posiada polskie obywatelstwo, a przedmiotowa emerytura jest Jej jedynym dochodem. Emerytura wypłacana jest z (…) i oparta jest na składkach płaconych przez okres, w którym Wnioskodawczyni mieszkała w Wielkiej Brytanii. Jest ona - zgodnie z prawodawstwem brytyjskim opodatkowana w tym kraju - jednakże z uwagi na niską wysokość rzeczonej emerytury - 425,29 GBP jest ona zwolniona z podatku. Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii w latach 2007/2008 wynosiła 5.525 GBP, natomiast w latach 2008/2009 5.435 GBP. Praca nie polegała na świadczeniu usług na rzecz tego państwa. Emerytura nie pochodzi i nie jest wypłacana z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię lub jej jednostkę terytorialną albo organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadto zgodnie z pismem z (…) emerytura jest wypłacana oddzielnie od wszelkich innych zagranicznych emerytur.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w latach 2008-2010 z tytułu emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii - wystąpił po stronie Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy, pomimo, że emerytura jest już opodatkowana w Wielkiej Brytanii...


Zdaniem Wnioskodawczyni, w świetle art. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006r. (Dz. U z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17,18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie. Na podstawie art. 14 ust. 2. ww. umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:


  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Państwie.


Nadto art. 22 ust. 2 ww. konwencji, stanowi, że w przypadku Polski - jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b) niniejszego ustępu, który stanowi, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski majątkowe, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10,11,12 lub 13 niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie, Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków majątkowych tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski majątkowe uzyskane w Zjednoczonym Królestwie.

W świetle powyższego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałej części dochodu lub majątku takiej osoby stosować stopę procentową, która byłaby zastosowana w razie, gdyby zwolniona część dochodu lub majątku nie podlegała takiemu zwolnieniu.

Emerytura Wnioskodawczyni jest opodatkowana i wypłacana w Zjednoczonym Królestwie, ale z uwagi na fakt, że jest zbyt niska by podlegać obowiązkowi podatkowemu - została zwolniona z opodatkowania. W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna być opodatkowana w Polsce. Przedmiotowa emerytura podlega bowiem obowiązkowi podatkowemu „u źródła” - w Wielkiej Brytanii, gdzie też jest wypłacana. Narusza to bowiem zasadę unikania podwójnego opodatkowania. Jednocześnie Wnioskodawczyni podkreśla, że zgodnie z pismem z (…) emerytura ta jest wypłacana oddzielnie od wszelkich innych zagranicznych emerytur. Natomiast zgodnie z treścią art. 18 ust. 2 lit. a) konwencji jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W ocenie Wnioskodawczyni należy uznać, że otrzymywana emerytura podlega opodatkowaniu w państwie, w którym powstał dochód.

W związku z powyższym uważa, że przedmiotowa emerytura podlega opodatkowaniu wyłącznie w Wielkiej Brytanii czyli w państwie wypłaty świadczeń. Jednocześnie w Polsce dochody te są zwolnione z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę z Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Banku. W okresie którego dotyczy wniosek miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni był (...). Wnioskodawczyni posiada polskie obywatelstwo, a przedmiotowa emerytura jest Jej jedynym dochodem. Emerytura wypłacana jest (…) i oparta jest na składkach płaconych przez okres, w którym Wnioskodawczyni mieszkała w Wielkiej Brytanii. Jest ona - zgodnie z prawodawstwem brytyjskim opodatkowana w tym kraju - jednakże z uwagi na niską wysokość rzeczonej emerytury - 425,29 GBP jest ona zwolniona z podatku. Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii w latach 2007/2008 wynosiła 5.525 GBP, natomiast w latach 2008/2009 5.435 GBP. Praca nie polegała na świadczeniu usług na rzecz tego państwa. Emerytura nie pochodzi więc i nie jest wypłacana z funduszy utworzonych przez Wielką Brytanię lub jej jednostkę terytorialną albo organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego.

W myśl art. 17 ust. 1 Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast zgodnie z treścią ustępu 2 tego przepisu, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym wymienionym Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż emerytury i renty otrzymywane z Wielkiej Brytanii – z wyjątkiem wskazanym w art. 18 ust. 2 konwencji – wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.


Jednocześnie jednak powołany art. 18 ust. 2 ww. konwencji stanowi, że:


  1. Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  2. Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.


Zatem również emerytury o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. a) konwencji, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce i obywatelstwo polskie, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Mając na względzie powyższe, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku emerytura wypłacana Wnioskodawczyni z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Tym samym, w świetle regulacji zawartych w ww. konwencji nie występuje w tym przypadku podwójne opodatkowanie i nie znajduje zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem emerytura otrzymywana przez Wnioskodawczynię zgodnie z cytowaną konwencją podlega opodatkowaniu tylko w jednym państwie t.j. w Polsce.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z Wielkiej Brytanii nie mieści się w katalogu zwolnień określonych w art. 21 ww. ustawy, jak również nie jest dochodem, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W myśl art. 35 ust. 3 tej ustawy zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Zatem, w przedmiotowej sytuacji, za zasadne należy uznać pobieranie przez bank jako płatnika zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Wielkiej Brytanii należało uznać za nieprawidłowe

Końcowo wyjaśnić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania wskazany we wniosku art. 14 konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, bowiem przepis ten dotyczy opodatkowania wyłącznie należności w nim wymienionych, tj. pensji , płac i innych podobnych wynagrodzeń.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj