Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-535/11/MK
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-535/11/MK
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podział spółki
podział spółki przez wydzielenie
przekształcanie podmiotów
specjalna strefa ekonomiczna
sukcesja
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w efekcie wstąpienia w prawa i obowiązki L. wynikające z zezwolenia na funkcjonowanie na terenie SSE, nowo zawiązana spółka będzie w myśl art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej sukcesorem przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków osoby prawnej dzielonej, a w efekcie czy dochody spółki nowo zawiązanej będą w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby

Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku 6 października 2010 r. (data wpływu 13 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej


  • Ordynacji podatkowej w zakresie skutków podatkowych w przypadku przeniesienie części majątku spółki na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie),
  • podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)


  • jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2011 r. wpłynął do tut. organu, uzupełniony pismem z dnia11 stycznia 2012 r., ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie skutków podatkowych w przypadku przeniesienia części majątku spółki na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie) oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca – spółka akcyjna posiada 100 procent udziałów w kapitale zakładowym L.Sp. z o.o., która prowadzi działalność w zakresie produkcji i handlu asfaltami oraz specyfikami asfaltowymi, w tym materiałami izolacyjnymi. Działalność produkcyjna L.skoncentrowana jest w trzech nowoczesnych ośrodkach produkcyjnych w: G., Cz. i J. L.dysponuje jednymi z największychw Europie instalacji, przeznaczonych do produkcji asfaltów modyfikowanych oraz klasycznych.

Na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie uzyskanego zezwolenia, które obowiązuje do 15 listopada 2017 r. działa organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, przeznaczony do produkcji i handlu materiałami hydroizolacyjnymi Z. (dalej: Z.). Z. funkcjonuje w ramach L.jako jednostka gospodarcza wyodrębniona organizacyjnie,co jest jednym z warunków prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


Wyodrębnienie organizacyjne nastąpiło poprzez następujące działania:


  1. Na potrzeby Z.utworzono w Spółce zupełnie nowe struktury organizacyjne prowadzące działania logistyczne, produkcyjne, technologiczne, ochrony środowiska oraz handlowe.
  2. Za całokształt spraw (w tym za wyniki) Z. odpowiada Dyrektor podległy bezpośrednio Dyrektorowi Naczelnemu.
  3. Struktury Z. są przedstawione w schemacie organizacyjnym w ramach Jednostki Biznesu odrębnej od struktur odpowiedzialnych za sprawy związane z asfaltami, ciężkim olejem opałowym czy paliwem bunkrowym, tj. pozostałą działalnością L..
  4. Wydzielenie Z. w ramach przedsiębiorstwa L.wynika także z uregulowań w zakresie sprawozdawczości finansowej i podatkowej wymaganej przez przepisy prawa w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, w szczególności rachunkowość Spółki umożliwia przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Z.
  5. Funkcjonalnie Z. dedykowany jest produkcji materiałów hydroizolacyjnych i w takim celu wykorzystywane są jego aktywa materialne i niematerialne oraz struktura organizacyjna. Ponadto, materiały hydroizolacyjne sprzedawane są pod nowo utworzoną marką dedykowaną dla tej grupy asortymentowej i nie związaną z innymi produktami L.


Planowane jest, w zgodzie z regulacją prawną zawartą w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm.) dokonanie podziału poprzez wydzielenie, części majątku L., na który składać się będzie Z., do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (L.siedzibą w G.) - dalej Podział, w której jedynym udziałowcem będzie G.S.A. W planie podziału wszystko to co składa się na Z., w tym wszystkie składniki majątku, przydzielone zostaną spółce nowo zawiązanej.

Pozostała prowadzona dotychczas działalność L.będzie realizowana przez spółkę dzieloną, w której po podziale pozostaną wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe w tym zobowiązania, struktura organizacyjna i zasoby ludzkie przeznaczone i umożliwiające realizację ww. działalności.

Spółka nowo zawiązana na podstawie art. 531 § 1 ustawy – Kodeks spółek handlowych wstąpi w prawa i obowiązki L., w tym wynikające z zezwolenia na funkcjonowanie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie uzyskanego zezwolenia, które obowiązuje do 15 listopada 2017 r.

G.SA jako jedyny przyszły udziałowiec nowo zawiązanej spółki rozważa sprzedaż udziałów w tej spółce, przy czym cena udziałów, a tym samym wysokość osiągniętego przez G. SA przychodu podatkowego, w dużej mierze uzależniona będzie od ustalenia, czy nowo zawiązana spółka będzie korzystać z preferencji podatkowych związanych z prowadzeniem działalności na terenie SSE.

W związku z powyższym G.SA jako strona zainteresowana w rozumieniu art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej, postanowiła zwrócić się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w przedmiotowej sprawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w efekcie wstąpienia w prawa i obowiązki L. wynikające z zezwolenia na funkcjonowanie na terenie SSE, nowo zawiązana spółka będzie w myśl art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej sukcesorem przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków osoby prawnej dzielonej, a w efekcie czy dochody spółki nowo zawiązanej będą w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy kluczowe znaczenie w przedmiotowej sprawie ma ustalenie, czy spółka nowo zawiązana stanie się sukcesorem praw i obowiązków L., wynikających z prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia,we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku, przy czym § 2 ww. artykułu stanowi, że przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zatem za uzasadnione należy uznać posłużenie się definicją zawartąw innym akcie prawa podatkowego a mianowicie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, szczególnie, że przedmiotem zapytania jest sukcesja praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na funkcjonowanie w SSE, które to uprawnienia i obowiązki dotyczą rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została zawarta w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej – ZCP) uważa się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dodatkowo Spółka wskazała, że Minister Finansów w piśmie z dnia 19 lutego 2009 r., znak IPPB5/423-96/08-4/MB wyjaśnił, że:

„ (...) podstawowym wymogiem jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział, itp. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, do realizacji których służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:


  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze".


Biorąc powyższe kryteria pod uwagę w kontekście przedstawionego opisu funkcjonowania Z. na obszarze SSE, który jest konsekwencją zarówno uwarunkowań biznesowych, jak również przepisów prawa dotyczących prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, uprawnione jest stwierdzenie, że Z. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a zatem stanowi też zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa

w art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej.

Dodatkowo Spółka podkreśliła, iż w planie podziału wszystko, co składa się na Z.,

w tym wszystkie składniki majątku przydzielone zostaną spółce nowo zawiązanej.

W przedstawionych okolicznościach prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, że spółka nowo zawiązana, która powstanie w wyniku Podziału wejdzie we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z zezwolenia na funkcjonowanie w SSE, a w efekcie będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Spółkę kapitałową, zgodnie z art. 528 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), można podzielić na dwie lub więcej spółek kapitałowych. Jednym z możliwych sposobów dokonania podziału spółki jest podział przez wydzielenie, gdy dokonywane jest przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę albo na spółkę nowo zawiązaną (art. 529 § 1 pkt 4 ksh).

Cechą szczególną tego trybu podziału spółki jest fakt, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje tylko przeniesienie części majątku tej spółki na inną spółkę już istniejącą lub nowo zawiązaną. W takiej sytuacji ma miejsce sukcesja uniwersalna częściowa, tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału). W myśl ogólnej zasady do podziału przez wydzielenie należy stosować przepisy o podziale spółek, dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej z wyjątkami dotyczącymi podziału przez wydzielenie.

Odpowiednie stosowanie przepisów uzależnione jest od tego, czy spółka, do której jest wnoszona część majątku spółki dzielonej, istnieje (wtedy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółki przejmującej), czy jest nowo zawiązana. W niniejszej sprawie mamy do czynienia z drugą sytuacją. Wydzielona część majątku w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie przeniesiona do nowo zawiązanej spółki.

Zgodnie z art. 530 § 2 Kodeksu wydzielenie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. Punktem wyjścia dla podziału spółki kapitałowej przez wydzielenie,

Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem, wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Na spółkę nowo zawiązaną, w tym powstałą w związku z podziałem przez wydzielenie, przechodzą z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje, oraz ulgi pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej(art. 531 § 1 - 2 ksh).

Na gruncie prawa podatkowego powyższa zasada sukcesji została wyrażona przez przepis art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r.

Nr 8, poz. 60, ze zm.) stanowiący, że osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Przepis ten stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej).

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „praw i obowiązków podatkowych” będących na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej przedmiotem sukcesji. Wobec powyższego, zasadnym wydaje się przyjęcie, że przedmiotem sukcesji są wszelkie skonkretyzowane prawa i obowiązki podatkowe istniejące na dzień podziału. Należy również podkreślić, że przedmiotem sukcesji prawnopodatkowej przewidzianej w art. 93c Ordynacji podatkowej będą jedynie te prawa i obowiązki dzielonej osoby prawnej, które pozostają w związku z przydzielonymi sukcesorowi w planie podziału składnikami majątku.

W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej: ustawa – przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Należy zatem przyjąć, że z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych reguły sukcesji podatkowej przewidziane w art. 93c Ordynacji podatkowej powinny być odnoszone do rozliczeń z tytułu tego podatku za dany rok podatkowy, czyli za podstawowy okres rozliczeniowy w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem w sytuacji, gdy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek spółki kapitałowej dzielonej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa – sukcesja przewidziana w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej będzie skuteczna.

Rozpatrując kwestię skutków podatkowych w kontekście opisanego zdarzenia przyszłego, wskazać na wstępie należy na brzmienie art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zorganizowana część mienia przedsiębiorstwa to taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który może stanowić odrębny zakład mogący realizować zadania gospodarcze. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, poszczególne składniki materialne i niematerialne muszą być połączone czynnikiem organizacyjnym, którego wartość uwzględniona jest również przy wycenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Aby w rozumieniu przepisów podatkowychokreślony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową,z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisu zdarzenia przyszłego należy wskazać, że z wniosku Spółki wynika, że majątek pozostający w spółce dzielonej oraz Z.stanowić będą zorganizowane część przedsiębiorstwa.

Jak wskazano bowiem we wniosku, Zakład funkcjonuje w ramach L.jako jednostka gospodarcza wyodrębniona organizacyjnie, a wyodrębnienie organizacyjne nastąpiło poprzez następujące działania:


  1. Na potrzeby Z.utworzono w Spółce zupełnie nowe struktury organizacyjne prowadzące działania logistyczne, produkcyjne, technologiczne, ochrony środowiska oraz handlowe.
  2. Za całokształt spraw (w tym za wyniki) Z. odpowiada Dyrektor podległy bezpośrednio Dyrektorowi Naczelnemu.
  3. Struktury Z. są przedstawione w schemacie organizacyjnym w ramach Jednostki Biznesu odrębnej od struktur odpowiedzialnych za sprawy związane z asfaltami, ciężkim olejem opałowym czy paliwem bunkrowym, tj. pozostałą działalnością L.
  4. Wydzielenie Z. w ramach przedsiębiorstwa L.wynika także z uregulowań w zakresie sprawozdawczości finansowej i podatkowej wymaganej przez przepisy prawa w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, w szczególności rachunkowość Spółki umożliwia przyporządkowywanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Z.
  5. Funkcjonalnie Z. dedykowany jest produkcji materiałów hydroizolacyjnych i w takim celu wykorzystywane są jego aktywa materialne i niematerialne oraz struktura organizacyjna. Ponadto, materiały hydroizolacyjne sprzedawane są pod nowo utworzoną marką dedykowaną dla tej grupy asortymentowej i nie związaną z innymi produktami L..


Natomiast pozostała prowadzona dotychczas działalność L.będzie realizowana przez spółkę dzieloną, w której po podziale pozostaną wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe, w tym zobowiązania, struktura organizacyjna i zasoby ludzkie przeznaczone i umożliwiające realizację ww. działalności

Oznacza to, że będą mogły zostać spełnione warunki dla sukcesji podatkowej określonejw art. 93c Ordynacji podatkowej.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że następstwo prawne związane jest jedynie z tymi składnikami majątku, które zostały przydzielone osobom prawnym zgodnie z planem podziału. Podział nakładów inwestycyjnych dających prawo do zwolnienia podatkowego będzie się wiązał z podziałem składników majątku. Podział wydatków stanowiących podstawę do określania limitu pomocy publicznej zostanie dokonany poprzez ich przypisanie do składników majątku przechodzących do nowej spółki oraz pozostających w spółce dzielonej. Limit, zarówno wykorzystany jak i maksymalny, zwolnienia będzie więc wynikał z planu podziału.

Sposób podziału dotychczas wykorzystanej, przez spółkę dzieloną, pomocy publicznej powinien być dokonany proporcjonalnie do wartości nabycia składników majątkowych stanowiących podstawę określania limitu pomocy publicznej, które zgodnie z planem podziału pozostaną w spółce dotychczasowej oraz przejdą do nowo zawiązanej spółki.

W odniesieniu do drugiej kwestii zawartej w pytaniu stwierdzić należy, że w przypadku spełnienia warunków dla sukcesji podatkowej określonej w art. 93c cyt. Ordynacji podatkowej, Spółka wydzielona wstąpi w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z przytoczonego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy wynikają podstawowe warunki stosowania przedmiotowego zwolnienia, do których należą pochodzenie dochoduz działalności gospodarczej; wykonywanej zgodnie z zakresem przedmiotowym udzielonego zezwolenia, a przy tym takiej tylko która prowadzona jest na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Poza tym z art. 17 ust. 1 pkt 34 wynika wprost, że omawiane zwolnienie od podatku jest formą pomocy publicznej, a w zakresie wielkości dopuszczalnej pomocy publicznej (w formie tego zwolnienia) ustawa podatkowa odsyła do odrębnych przepisów.

Zatem spełnienie przez nowo zawiązaną spółkę warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oznaczać będzie, że dochody osiągnięte na terenie strefy z działalności gospodarczej, mieszczącej się w ramach przedmiotowych udzielonego Spółce zezwolenia, będą zwolnione z opodatkowania.

Przy czym rozstrzygając o prawie korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uwzględniać warunki korzystania z pomocy publicznej wynikające z uregulowań obowiązujących w danym okresie, w tym przysługującego limitu pomocy publicznej.

Reasumując, gdy nowo zawiązana spółka będzie posiadać uzyskane przez siebie, bądźw drodze sukcesji, stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, spełniać warunki zapisane w zezwoleniu oraz warunki wynikające z rozporządzenia w sprawie utworzenia danej specjalnej strefy ekonomicznej orazuzyskiwać dochód z działalności określonej w zezwoleniu, będzie miała prawo do korzystania ze zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na ww. zasadach.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółki dotyczące skutków planowanego zdarzenia przyszłego, przy założeniu, że zostaną spełnione warunki zawarte w wyżej wymienionych uregulowaniach jest prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że przepis art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej normujący wydawanie przez organ podatkowy pisemnych interpretacji indywidualnych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie uprawnia do zajmowania stanowiska odnośnie określonego w zezwoleniach na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przedmiotu działalności gospodarczej Spółki oraz ekonomicznych, handlowych aspektów jej działania, czy też wskazanych we własnym stanowisku w sprawie oceny zdarzenia przyszłego - uwarunkowań biznesowych.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności gospodarczej i jest podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z przepisem art. 12 dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie określa przedmiot i warunki prowadzenia działalności i uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zezwolenie ma charakter decyzji administracyjnej i wydawane jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest to decyzja o charakterze indywidualnym, szczegółowo określająca warunki realizacji inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie może być udzielone, jeżeli podjęcie działalności na terenie strefy przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w planie rozwoju strefy, o którym mowa w art. 9 (art. 16 ust. 3 powołanej ustawy).

Minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie. Cofnięciei zmiana zezwolenia następuje na warunkach określonych w art. 19 ust. 2-4. Minister właściwy do spraw gospodarki zasięga opinii zarządzającego strefą przed wydaniemdecyzji w sprawie udzielenia, cofnięcia lub zmiany zezwolenia. Do postępowania w sprawie udzielania, cofania i zmiany zezwolenia stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze. zm.) art. 16 ust. 4-6 cytowanej ustawy z dnia 20 października 1994 r.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego są zagadnienia, które dotyczą skutków podatkowychw przypadku przeniesienie części majątku spółki na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie) oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wstąpienia przez Spółka wydzieloną w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena klasyfikacji działalności jednostki czy też spełnienia warunków określonych w wydanym zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – przykładowo dotyczących osiągnięcie określonego stanu zatrudnienia czy poniesienia wydatków inwestycyjnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj