Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1MUS-1471/DP/423/149/2004/SG
z 22 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
1MUS-1471/DP/423/149/2004/SG
Data
2004.07.22
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów uzyskanych za granicą
Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Pytanie podatnika
Pytanie Banku dotyczy możliwości odliczenia zapłaconego na terytorium Grecji podatku dochodowego, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, od podatku należnego na terytorium Polski.
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku Banku, który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 17 czerwca 2004 r. Z opisu stanu faktycznego wynika, że Bank świadczy na rzecz kontrahenta greckiego usługi przetwarzania danych w zakresie operacji finansowych. Zdaniem podmiotu wypłacającego należność z tytułu usług, podatek od takich usług powinien być pobierany i jest potrącany z kwot wypłacanych Bankowi. Za realizację tych usług Bank otrzymuje zapłatę pomniejszoną o pobrany podatek dochodowy na terenie Grecji.Zdaniem Banku pobieranie podatku u źródła nie znajduje uzasadnienia w świetle przepisów art. 7 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Republiki Greckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Atenach dnia 20 listopada 1987r., zgodnie z którym zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się państwa (Banku) podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie (Polsce), chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład (Bank nie ma zakładu na terenie Grecji). Zdaniem podmiotu wypłacającego należność z tytułu usług podatek taki powinien być pobierany i jest potrącany z kwot wypłacanych Bankowi, w związku z czym Strona grecka przekazuje na rzecz Banku należną kwotę pomniejszoną o pobrany w Grecji podatek dochodowy. Pytanie Banku dotyczy możliwości odliczenia zapłaconego na terytorium Grecji podatku dochodowego, zgodnie z opisanym stanem faktycznym, od podatku należnego na terytorium Polski. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem, jeżeli podatnicy posiadający siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, osiągają również dochody poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a dochody te nie są wolne od podatku i umowa o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu zawarta z tym państwem inaczej nie stanowi, dochody te łączy się z dochodami osiąganymi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota obniżenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie. Powyższy artykuł daje możliwość zaliczenia podatku zapłaconego w państwie źródła dochodu, na poczet podatku należnego w państwie siedziby. Jest to jednak obwarowane zastosowaniem się do zapisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Weryfikując powyższą odpowiedź dokonuje się jedynie jej uzupełnienia wskazując na możliwość jaką daje art. 26 umowy sporządzonej w Atenach dnia 20 listopada 1987 r. miedzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Greckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 524). Przepis ten ustanawia procedurę wzajemnego porozumienia się w celu przezwyciężenia trudności na tle stosowania umowy. Z treści powyższego przepisu wynika, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zdania, że działania Umawiającego się Państwa lub obu Umawiających się Państw pociągają lub pociągną za sobą opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej umowy, to mo że ona, niezależnie od środkó odwoławczych przewidzianych w prawie wewnętrznym tych Państw, przedłożyć swoją sprawę właściwej władzy tego Umawiającego się Państwa, w którym ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę. Sprawa powinna być przedłożona w ciągu trzech lat, licząc od pierwszego urzędowego zawiadomienia o czynności pociągającej za sobą opodatkowanie niezgodne z postanowieniami umowy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.