Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dębicy
PO III/443-6/04
z 6 lutego 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PO III/443-6/04
Data
2004.02.06



Autor
Urząd Skarbowy w Dębicy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
eksport usług
kontrahent zagraniczny
miejsce wykonywania czynności
prowizje
stawka preferencyjna podatku
wartość celna


Pytanie podatnika
Czy prowizja od kontrahenta zagranicznego jest eksportem usług i jaką stawką powinna być opodatkowana?


Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 23.12.2003 r. (wpływ 23.12.2003 r., uzupełniające do pisma z dnia 3.11.2003 r., wpływ 12.11.2003 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy informuje:

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego sprawy przedstawionego we wniosku, Firma Handlowo-Produkcyjna „D.” – Tadeusz M. świadczy usługi marketingowe na rzecz kontrahenta zagranicznego (nierezydenta). Z przedstawionego we wniosku opisu tych usług należy wnioskować, że miejscem ich wykonywania jest terytorium Polski. Oznacza to, że wspomniane usługi nie mogą być uznane za usługi eksportowe i co do zasady podlegają opodatkowaniu stawką 22-procentową, niezależnie od tego, jaką stawką podatku objęty jest towar będący przedmiotem sprzedaży, do której doszło w wyniku świadczenia powyższych usług. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu wspomnianych usług jest kwota prowizji lub innego wynagrodzenia zmniejszona o kwotę podatku zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z § 60 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268, ze zm.), opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0 % stawką podatku podlegają usługi dotyczące importu towarów – w przypadku, gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (z wyjątkiem usług w zakresie ubezpieczenia towarów oraz dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku). Jednocześnie z § 60 ust. 2 cyt. rozporządzenia wynika, że opodatkowaniu obniżoną stawką podlegają ww. czynności, o ile z prowadzonej przez podatnika dokumentacji jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. W myśl art. 15 ust. 4c powołanej ustawy, podstawa opodatkowania w imporcie obejmuje, o ile elementy te nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju. Obliczenie kwot podatku od towarów i usług wymaga zatem ustalenia wartości celnej. Wartością celną towarów, w myśl art. 23 § 1 ustawy z dnia 9.01.1997 r. – Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, ze zm.), jest wartość transakcyjna, to znaczy cena faktycznie zapłacona lub należna za towar sprzedany w celu przywozu na polski obszar celny, ustalana, o ile jest to konieczne, z uwzględnieniem art. 30 i art. 31 ustawy. Do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej za przywożone towary dodaje się więc poniesione przez kupującego, lecz nieujęte w cenie faktycznie zapłaconej lub należnej za towary koszty m.in. prowizji i pośrednictwa, z wyjątkiem prowizji od zakupu, koszty transportu i ubezpieczenia przywiezionych towarów, poniesione do granicy państwa. Za prowizje od zakupu należy uznać opłaty ponoszone przez importerów na rzecz agentów za usługi polegające na reprezentowaniu ich przy zakupie towarów.

Z powołanych wyżej przepisów art. 15 ust. 4, 4c ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów art. 23, 30, 31 ustawy – Kodeks celny wynika, że pewne grupy kosztów niewliczane do wartości celnej towarów powinny zostać wliczone do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wartość tych kosztów powinna wynikać z dokumentu SAD. Jak wynika z części V załącznika nr 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 7.09.2001 r. w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych (Dz. U. Nr 117, poz. 1250, ze zm.), w drugiej części pola 47, dotyczącej podstawy opłat, należy podać odpowiednio wartość celną towarów, od której nalicza się cło i inne opłaty oraz podstawę opodatkowania, w której należy uwzględnić koszty wymienione w art. 15 ust. 4c ustawy, wymienione także w prawej wykropkowanej części pola 44.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że cena wyrobu, jaką ma ustaloną importer, składa się m.in. z prowizji, w wysokości ustalonej pomiędzy słowacką firmą C., będącą przedstawicielem producenta opakowań firmy O., a FHP D. - Tadeusz M. FHP D. Tadeusz M. jest więc agentem przedstawiciela sprzedawcy (zagranicznego kontrahenta), a nie importera. Jako element ceny faktycznie zapłaconej lub należnej, zapłaconej przez importera, ujmowana jest również prowizja, co wynika z umowy zawartej przez FHP D. - Tadeusz M. z firmą C. ze Słowacji.

Z powołanych przepisów kodeksu celnego wynika, że prowizja ujęta w cenie towaru wchodzi w skład wartości celnej. Prowizje, które powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania, to prowizje od zakupu – art. 31 pkt 5 kodeksu celnego. W związku z powyższym, tylko w przypadku, gdyby z dokumentu SAD wynikało, że wartość usług została włączona do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w imporcie, pośrednik miałby prawo do stawki 0-procentowej. Podsumowując, w przedstawionym przez FHP D. - Tadeusz M. stanie faktycznym, w ocenie tut. Urzędu, usługi te winny być opodatkowane stawką określoną w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, gdyż nie można stwierdzić, że wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o podatku od towarów i usług. Równocześnie organ podatkowy informuje, że zagraniczny kontrahent – adresat faktury, będzie uprawniony do ewentualnego ubiegania się o zwrot podatku zawartego w tychże fakturach, w trybie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z 23.06.2001 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 67, poz. 690).

W związku z powyższym Urząd nie podziela stanowiska pytającego: „od wartości prowizji fakturowanej za granicę, a której ostatecznym płatnikiem jest producent importowanego do Polski wyrobu stanowi eksport usług i nie powinien być obciążony podatkiem VAT”.

Odpowiedź jest zgodna ze stanem prawnym na dzień jej sporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj