Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dębicy
PO III/443-6/04
z 6 lutego 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PO III/443-6/04
Data
2004.02.06
Autor
Urząd Skarbowy w Dębicy
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
eksport usług
kontrahent zagraniczny
miejsce wykonywania czynności
prowizje
stawka preferencyjna podatku
wartość celna
Pytanie podatnika
Czy prowizja od kontrahenta zagranicznego jest eksportem usług i jaką stawką powinna być opodatkowana?
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 23.12.2003 r. (wpływ 23.12.2003 r., uzupełniające do pisma z dnia 3.11.2003 r., wpływ 12.11.2003 r.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy informuje: Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jak wynika z opisu stanu faktycznego sprawy przedstawionego we wniosku, Firma Handlowo-Produkcyjna „D.” – Tadeusz M. świadczy usługi marketingowe na rzecz kontrahenta zagranicznego (nierezydenta). Z przedstawionego we wniosku opisu tych usług należy wnioskować, że miejscem ich wykonywania jest terytorium Polski. Oznacza to, że wspomniane usługi nie mogą być uznane za usługi eksportowe i co do zasady podlegają opodatkowaniu stawką 22-procentową, niezależnie od tego, jaką stawką podatku objęty jest towar będący przedmiotem sprzedaży, do której doszło w wyniku świadczenia powyższych usług. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu wspomnianych usług jest kwota prowizji lub innego wynagrodzenia zmniejszona o kwotę podatku zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z § 60 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268, ze zm.), opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0 % stawką podatku podlegają usługi dotyczące importu towarów – w przypadku, gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (z wyjątkiem usług w zakresie ubezpieczenia towarów oraz dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku). Jednocześnie z § 60 ust. 2 cyt. rozporządzenia wynika, że opodatkowaniu obniżoną stawką podlegają ww. czynności, o ile z prowadzonej przez podatnika dokumentacji jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, ze zm.) podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. W myśl art. 15 ust. 4c powołanej ustawy, podstawa opodatkowania w imporcie obejmuje, o ile elementy te nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju. Obliczenie kwot podatku od towarów i usług wymaga zatem ustalenia wartości celnej. Wartością celną towarów, w myśl art. 23 § 1 ustawy z dnia 9.01.1997 r. – Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, ze zm.), jest wartość transakcyjna, to znaczy cena faktycznie zapłacona lub należna za towar sprzedany w celu przywozu na polski obszar celny, ustalana, o ile jest to konieczne, z uwzględnieniem art. 30 i art. 31 ustawy. Do ceny faktycznie zapłaconej lub należnej za przywożone towary dodaje się więc poniesione przez kupującego, lecz nieujęte w cenie faktycznie zapłaconej lub należnej za towary koszty m.in. prowizji i pośrednictwa, z wyjątkiem prowizji od zakupu, koszty transportu i ubezpieczenia przywiezionych towarów, poniesione do granicy państwa. Za prowizje od zakupu należy uznać opłaty ponoszone przez importerów na rzecz agentów za usługi polegające na reprezentowaniu ich przy zakupie towarów. Z powołanych wyżej przepisów art. 15 ust. 4, 4c ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów art. 23, 30, 31 ustawy – Kodeks celny wynika, że pewne grupy kosztów niewliczane do wartości celnej towarów powinny zostać wliczone do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wartość tych kosztów powinna wynikać z dokumentu SAD. Jak wynika z części V załącznika nr 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 7.09.2001 r. w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych (Dz. U. Nr 117, poz. 1250, ze zm.), w drugiej części pola 47, dotyczącej podstawy opłat, należy podać odpowiednio wartość celną towarów, od której nalicza się cło i inne opłaty oraz podstawę opodatkowania, w której należy uwzględnić koszty wymienione w art. 15 ust. 4c ustawy, wymienione także w prawej wykropkowanej części pola 44. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że cena wyrobu, jaką ma ustaloną importer, składa się m.in. z prowizji, w wysokości ustalonej pomiędzy słowacką firmą C., będącą przedstawicielem producenta opakowań firmy O., a FHP D. - Tadeusz M. FHP D. Tadeusz M. jest więc agentem przedstawiciela sprzedawcy (zagranicznego kontrahenta), a nie importera. Jako element ceny faktycznie zapłaconej lub należnej, zapłaconej przez importera, ujmowana jest również prowizja, co wynika z umowy zawartej przez FHP D. - Tadeusz M. z firmą C. ze Słowacji. Z powołanych przepisów kodeksu celnego wynika, że prowizja ujęta w cenie towaru wchodzi w skład wartości celnej. Prowizje, które powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania, to prowizje od zakupu – art. 31 pkt 5 kodeksu celnego. W związku z powyższym, tylko w przypadku, gdyby z dokumentu SAD wynikało, że wartość usług została włączona do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w imporcie, pośrednik miałby prawo do stawki 0-procentowej. Podsumowując, w przedstawionym przez FHP D. - Tadeusz M. stanie faktycznym, w ocenie tut. Urzędu, usługi te winny być opodatkowane stawką określoną w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, gdyż nie można stwierdzić, że wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o podatku od towarów i usług. Równocześnie organ podatkowy informuje, że zagraniczny kontrahent – adresat faktury, będzie uprawniony do ewentualnego ubiegania się o zwrot podatku zawartego w tychże fakturach, w trybie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z 23.06.2001 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 67, poz. 690). W związku z powyższym Urząd nie podziela stanowiska pytającego: „od wartości prowizji fakturowanej za granicę, a której ostatecznym płatnikiem jest producent importowanego do Polski wyrobu stanowi eksport usług i nie powinien być obciążony podatkiem VAT”. Odpowiedź jest zgodna ze stanem prawnym na dzień jej sporządzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.