Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ropczycach
US.PP/443-3/04
z 15 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP/443-3/04
Data
2004.03.15
Autor
Urząd Skarbowy w Ropczycach
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwrot różnicy podatku
Słowa kluczowe
okres następny
okres rozliczeniowy
zwrot bezpośredni
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Z jakiego okresu mogą pochodzić uregulowane faktury zakupu stanowiące podstawę do wyliczenia kwoty podlegającej zwrotowi bezpośredniemu (art. 21 ust. 2a ustawy o VAT)?
W odpowiedzi na pismo z dnia 18.02.2004 r., które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 20.02.2004 r. dot. przysługującego podatnikowi prawa żądania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zgromadzonego w poprzednich okresach rozliczeniowych, jeśli to prawo wynika z wystąpienia w tym okresie sprzedaży opodatkowanej stawką 0-procentową, tj. z jakiego okresu mogą pochodzić faktury uregulowane stanowiące podstawę do zwrotu podatku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje: Zgodnie z treścią art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnikom dokonującym sprzedaży towarów opodatkowanych w całości lub w części stawką niższą niż określona w art. 18 ust. 1 przysługuje prawo do zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4. Artykuł 21 ust. 2a i ust. 4 powołanej ustawy wprowadzają pewne ograniczenia co do możliwości zadeklarowania kwoty zwrotu bezpośredniego w deklaracji VAT-7, tj. wg ust. 2a – „Kwota zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2 nie może być wyższa od kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur, z których należności zostały w całości uregulowane oraz z dokumentów celnych, jeżeli podatek z nich wynikający został zapłacony”, natomiast wg ust. 4 – „W przypadku, gdy kwota nadwyżki podatku naliczonego u podatnika dokonującego sprzedaży towarów opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka określona w art. 18 ust. 1 przekracza kwotę wynoszącą 22 % całości obrotu opodatkowanego stawkami niższymi, zwrotowi na rachunek bankowy podlega nadwyżka do wysokości tej kwoty.” Pozostała część nadwyżki podlega rozliczeniu w okresach następnych. Wprowadzony do ustawy o VAT (obowiązuje od 1.10.2002 r., a został wprowadzony nowelizacją ustawy z dnia 30.08.2002 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym) warunek zapłaty należności wynikającej z faktury w sytuacji, gdy podatnik żąda zwrotu bezpośredniego – art. 21 ust. 2a, bliżej nie precyzuje technicznych rozwiązań. Powołany przepis nie zawiera zastrzeżenia, że w celu określenia zwrotu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy należy przyjąć wyłącznie faktury przyjęte do odliczenia w danej deklaracji podatkowej, zatem należy uznać, iż do wyliczenia kwoty podlegającej zwrotowi uwzględnia się faktury i dokumenty celne otrzymane w danym okresie rozliczeniowym, jak również otrzymane i rozliczone w poprzednich okresach, jeżeli należności z nich wynikające zostały uregulowane do dnia złożenia deklaracji za ten okres. Dotyczy to sytuacji opisanej w przedmiotowym zapytaniu, gdy podatnik w deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy wykazuje również kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia z poprzedniego miesiąca, która zwiększa łącznie kwotę podatku naliczonego obniżającą podatek należny w danym okresie. Istotną, w przedmiotowej sprawie, jest również interpretacja przedstawiona w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 28.11.2003 r. (znak: PP5-8112-86/512/2003/FP), w którym - odnosząc się do art. 21 ust. 2a - stwierdzono: „Przepis ten nie określa żadnego początkowego terminu, od którego należy liczyć kwoty uregulowanego podatku. Nie można też w związku z tym jednoznacznie określić takiego terminu. Każda sprawa wymaga indywidualnego potraktowania, gdyż może się zdarzyć, że podatnik nie mógł wystąpić o zwrot podatku w poprzednim okresie z uwagi na ust. 4 tego artykułu lub art. 19 ust. 4 ww. ustawy, mimo że miał w tamtym okresie uregulowane faktury. Kwoty podatku naliczonego niezwrócone lub nierozliczone w poprzednich okresach podwyższają podatek naliczony w następnym okresie. Nie można więc pozbawić podatnika prawa do zwrotu, jeżeli ten podatek naliczony wynika z faktur zapłaconych w poprzednich okresach rozliczeniowych.” W związku z powyższym przedstawione w piśmie stanowisko jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Dodać tylko można, że podatnik nadmienia, iż: „należności z tych faktur zostały uregulowane co najmniej w miesiącu, w którym występujemy o zwrot podatku” w tej kwestii jak wskazano wyżej, warunek uregulowania należności lub zapłaty podatku, uznaje się za spełniony, jeżeli uregulowane należności nastąpiły do dnia złożenia deklaracji podatkowej za ten okres. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.