Interpretacja Urzędu Skarbowego w Czarnkowie
Np
z 16 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
Np - 415/43/04
Data
2004.08.16


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Czarnkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata --> Definicja nadpłaty

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji --> Skorygowanie deklaracji


Słowa kluczowe
korekta
nadpłata
podatek od wynagrodzeń
zaliczka


Pytanie podatnika
Jak rozwiązać problem podatku pobranego przez płatnika w wysokości większej od należnej?


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zespół Szkół dokonał w 2004r. wypłat nauczycielom z tytułu stosunku pracy zatrudnionym na godziny, dla których Zespół Szkół jest drugim zakładem pracy oraz wypłat dodatkowych wynagrodzeń rocznych, tzw”13”-tek osobom, z którymi rozwiązał stosunek pracy.Przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od w/w przychodów płatnik nie zastosował kosztów uzyskania przychodu z tytułu stosunku pracy.

Aktem prawnym regulującym przedmiotowe zagadnienie jest ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176, z późn.zm.) oraz ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz.926 z późn.zm.).

Zgodnie z treścią art.12 ust.1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art.22 ust.2 wyżej powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy:1) podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy – wynoszą 102 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1227 zł,2) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu pracy – nie mogą przekroczyć łącznie 1840 zł 77 gr za rok podatkowy,3) miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością , w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę – wynoszą 127 zł 82 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1533 zł 84 gr,4) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu pracy, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę – nie mogą przekroczyć łącznie 2300 zł 94 gr za rok podatkowy.

Stosownie do art.32 ust.2 tejże ustawy za dochód uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art.12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art.22 ust.2 pkt 1 lub 3, oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art.26 ust.1 pkt 2 lit b).Dla zastosowania kosztów uzyskania przychodu istotne jest to, czy w danym miesiącu uzyskano przychód ze stosunku pracy i nie ma tu znaczenia, że ustał stosunek pracy, ale to że wypłata nastąpiła z tytułu stosunku pracy.

Celem rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy należy odnieść się do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.Przepis art.72 §1 pkt 2 tejże ustawy traktujący o nadpłacie stanowi, że za nadpłatę uważa się (m.in.) kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej. Natomiast art.75 §2 pkt 2 lit b) wskazuje, że uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku przysługuje również płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej, a §3 tegoż art. precyzuje, że w przypadkach, o których mowa w §2 pkt 2 lit b) płatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane deklaracje.Złożenie korekt deklaracji winno być uzupełnione pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekt. Na zasadzie art. 81a §2 pkt 1 lit a) uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali podatek pobrany w wysokości mniejszej lub większej od należnej. Płatnik pobrał od podatników podatek w wysokości większej od należnej. W związku z powyższym płatnik winien skorygować obliczenia należnej zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne i złożyć w urzędzie skarbowym wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym wraz z korektami deklaracji PIT-4 oraz odpowiednie korekty deklaracji ZUS. Podatnicy powinni od płatnika otrzymać prawidłowe informacje PIT-11 o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2004 rok oraz zwrot nadpłaconego podatku. Odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego wynikającego z zapytania.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj