Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
I-2/443-76/04/KW
z 30 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/443-76/04/KW
Data
2004.06.30



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwrot różnicy podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
kwota do przeniesienia
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Jak rozliczyć w deklaracji VAT-7 za maj 2004r. podatek wykazany w poprzedniej deklaracji w pozycji do przeniesienia oraz czy można go wykazać w poz. 53 deklaracji VAT-7 za maj 2004r.?


Podatnik zwrócił się pismem z dnia 14.06.2004r. (data wpływu 15.06.2004) do Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze o udzielenie informacji w zakresie stosowania prawa w niżej opisanej sytuacji.

Stan faktyczny: od 1999r. do 30.04.2004r. Podatnik prowadził eksport usług tj. uszlachetnianie czynne z tytułu którego po spełnieniu wymogów ustawy stosował stawkę podatku VAT 0%. W deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2004r. w poz. 65 Podatnik wykazał kwotę 23.826 zł wynikającą z braku możliwości wykazania jej w poz. 64 do zwrotu na rachunek bankowy – z powodu nie uregulowania w całości faktur z których powyższa kwota wynika.W miesiącu maju obrót z tyt. wykonywanej przez Podatnika usługi nie będzie wykazywany w deklaracji VAT-7 natomiast podatek naliczony wykazany zostanie w poz. 44. Kwota z przeniesienia z poprzedniej deklaracji zostanie wykazana w poz. 39 w wys. 23.826 zł. Czy można wykazać w poz. 53 obecnej deklaracji VAT-7 za maj 2004r. oprócz VAT naliczonego związanego z usługami wykonanymi w bieżącym miesiącu również VAT wykazany w poprzedniej deklaracji za miesiąc kwiecień w pozycji do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy?

Zdaniem Podatnika wykazywanie kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji w pozycji 54 tj. do zwrotu w terminie 180 dni byłoby dla Podatnika niekorzystne w związku z czym Podatnik uważa, że ma prawo wykazać w/w nadwyżkę powstałą na skutek działania poprzedniej ustawy w poz. 53 tj. kwota do zwrotu na rachunek bankowy.

Działając w oparciu o art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wyjaśnia:

Zgodnie z art. 162 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54. poz. 535) w deklaracji podatkowej składanej za maj 2004r. lub za drugi kwartał 2004r. uwzględnia się kwotę podatku naliczonego nierozliczoną w poprzednich okresach w związku z art. 19 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 175 (ustawa z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Natomiast do nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 175, wynikającej z ostatniej deklaracji podatkowej złożonej za okres przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się art. 87.

Oznacza to, że Podatnik, który wykazał w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2004r. kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy tj. miesiąc maj 2004r., winien w deklaracji VAT-7 za m-c maj 2004r. wykazać tę kwotę w poz. 39 jako kwotę nadwyżki z poprzedniej deklaracji (kwota z poz. "Kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy" z poprzedniej deklaracji lub wynikająca z decyzji).

W części dotyczącej terminu zwrotu tut. organ podatkowy wyjaśnia, że kwestie te zostały uregulowane w art. 87 ustawy o VAT.I tak, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika następuje zwrot różnicy podatku VAT na rachunek bankowy podatnika stanowiący wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie odrębnych przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększoną o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22% (art. 87 ust. 1).Pozostała kwota podlega zwrotowi w terminie 180 dni (art. 87 ust. 2).Terminy te mogą zostać skrócone odpowiednio do 25 i 60 dni (art. 87 ust. 6) pod warunkiem, że kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 13 ust. 1 pkt 1 Prawa działalności gospodarczej;

2. dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji,

– przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Natomiast w przypadku wykonywania przez podatnika usług poza terytorium kraju, Podatnik ma prawo do złożenia wraz z deklaracją podatkową wniosku o zwrot w terminie 60 dni kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 lub podwyższenie kwoty różnicy podatku podlegającej zwrotowi w terminie 60 dni o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Przepisy przejściowe nie przewidują odrębnego określania kwot i terminów dokonywania zwrotów w sytuacji, o której pisze Podatnik. Oznacza to, że zwrot różnicy podatku VAT i zwrot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem usług poza terytorium kraju odbywa sie na warunkach i w terminach okreslonych w art. 87 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj