Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
II-1/443/27/2004/JL
z 7 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
II-1/443/27/2004/JL
Data
2004.09.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
zakład pracy chronionej


Pytanie podatnika
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż począwszy od 1 maja 2004r. wykonuje on zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z podatku od towarów i usług. Prowadząc działalność w formie zakładu pracy chronionej otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych na mocy art. 26 a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). W związku z powyższym Podatnik złożył w tut. organie zapytanie w przedmiocie opodatkowania otrzymanych przez podatnika dotacji z tytułu zatrudniania osób niepełnosprawnych z PFRON na mocy art. 26 a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) oraz w przedmiocie uwzględnienia kwoty otrzymanych dotacji jako elementu obrotu w sytuacji zastosowania art. 90 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).


Uznając, iż Podatnik przedstawiając w sposób wyczerpujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie, uczynił zadość wymogom określonym w przepisie art. 14 a § 2 ustawy– Ordynacja podatkowa oraz biorąc pod uwagę fakt, iż w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani też postępowanie przed sądem administracyjnym, działając na podstawie przepisu art. 14 § 1 i § 3 ustawy- Ordynacja podatkowa, udzielam niniejszym pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż począwszy od 1 maja 2004r. wykonuje on zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z podatku od towarów i usług. Prowadząc działalność w formie zakładu pracy chronionej otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych na mocy art. 26 a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż w sytuacji otrzymania przez Podatnika dofinansowania, w związku z konkretną dostawą towarów lub konkretnym świadczeniem usług, od innego podmiotu (np. organu administracji rządowej, samorządowej lub organizacji społecznej) każde dofinansowanie (dotacja, subwencja), które stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi (przykładowo pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, czyli tzw. dotacja przedmiotowa) stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Zatem warunkiem objęcia opodatkowaniem takich dotacji jest wystąpienie bezpośredniego związku danego dofinansowania z ceną konkretnej dostawy, bądź świadczenia. W takiej sytuacji otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od wysokości stawki jaką opodatkowana jest przyporządkowana danemu dofinansowaniu dostawa towarów lub świadczona usługa. Jeżeli natomiast taki bezpośredni związek nie występuje, lecz ma miejsce dofinansowanie ogólne, polegające np. tak jak w zapytaniu Podatnika, na dofinansowaniu do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych otrzymywanych przez zakład pracy chronionej, wówczas dotacja ta nie jest wliczana do wysokości obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, a co za tym idzie nie podlega opodatkowaniu.

Wobec faktu, iż Podatnik wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i zwolnione winien on dokonywać odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem treści art. 90 ustawy. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 7 ustawy stanowi natomiast, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy.

Z powyższego zapisu wynika zatem, iż kwotę otrzymanej dotacji z tytułu zatrudniania osób niepełnosprawnych Podatnik winien uwzględnić w mianowniku wzoru obliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, gdyż dotacje te należy zaliczyć do kategorii „innych niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy”.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj