Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
I-2/415/2/2004/KG
z 21 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/415/2/2004/KG
Data
2004.09.21



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
przychód
refundacja
rozliczenie dotacji
uzyskanie przychodów
zakład pracy chronionej


Pytanie podatnika
Czy otrzymane z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (SOD) oraz refundacja zwiększonych kosztów zatrudnienia osób o określonych schorzeniach (EPiSU) jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego, a koszty wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych są koszem uzyskania przychodów w całości ?


W myśl przepisów zawartych w art. 26a – art. 26c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776), w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku, pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, które nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Fundusz, o której mowa w art. 26b ust. 1, przysługuje ze środków Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników niepełnosprawnych, wypłacane raz na dwa miesiące, na zasadach i w kwocie określonej w powołanej na wstępie normie prawnej.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przekazuje pracodawcy kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, na warunkach i w trybie określonym przepisami Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 232, poz. 2330), w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku, ustalone na podstawie przedstawionych przez pracodawcę informacji zawierających m.in. dane dotyczące wynagrodzeń, zatrudnienia i stopni niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, kwoty dofinansowania wykazanej przez pracodawcę we wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, zgromadzonych przez Fundusz danych o pracodawcach pracownikach oraz uzgodnienie salda przysługującego dofinansowania.

Od 01 stycznia 2004 roku ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podlegające m.in. na tym, że:

  1. art. 1 ust. 1 pkt 10 lit. a) uchylono przepisy art. 21 ust. 1 pkt 48 w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku „wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych”,

  2. art. 1 ust. 1 pkt 15 lit. a) art. 23 w ust. 1 pkt 56 otrzymał nowe brzmienie, w stosunku do brzmienia obowiązującego do końca 2003 roku.W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowego od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a – 47c i 48 tej ustawy.Natomiast zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c i 116” ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

  3. art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wprowadzono przepis przejściowy, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i pkt 48 ustawy wymienionej w art. 1, czyli ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 r. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004 r. stosuje się odpowiednio.

Zatem, na tle powołanych wyżej przepisów, w związku z wprowadzeniem przepisu przejściowego, treścią powołanego w zdaniu poprzednim art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, w okresie od 01.01.2004 r. do 31.12.2004 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie powołanych wyżej przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, natomiast jeżeli chodzi o wypłacone pracownikom wynagrodzenia, w części sfinansowanej środkami otrzymanymi z PFRON, czyli sfinansowanymi bezpośrednio z przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko wyrażone przez Panią w piśmie z dnia 18.08.2004 r., odnośnie przychodów, które są zwolnione od podatku dochodowego jest prawidłowe natomiast nie podzielam Pani stanowiska w zaliczaniu w całości wynagrodzenia dla pracowników niepełnosprawnych do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na konieczność pomniejszenia tych kosztów o środki otrzymane z PFRON.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj