Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1289/04/EF
z 19 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1289/04/EF
Data
2004.08.19
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
dotacja
obrót
Pytanie podatnika
Przedmiotem zapytania jest zastosowanie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej w dalszej części „ustawą” w zakresie ustalenia, czy dotacje przeznaczone na świadczenia medyczne (szczepienia ochronne) winny powiększać obrót zgodnie z treścią przepisu art. 29 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Oznacza to, iż podstawę opodatkowania stanowi w odniesieniu do świadczenia usług całe świadczenie, które za nie zostało otrzymane lub ma być za nie otrzymane przez lub usługodawcę, łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji (np. pokrycie ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny). Tym samym w sytuacji, gdy Podatnik – w związku z konkretnym świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług (dotacja przedmiotowa), zatem dofinansowanie takie zwiększy wówczas kwotę należną i zostanie opodatkowane stawką podatku od towarów i usług właściwą do opodatkowania dofinansowanego towaru lub usługi. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowane w określonej formie dofinansowania. Ponieważ Podatnik otrzymuje dotacje mające na celu wykonanie konkretnego świadczenia medycznego – występuje bezpośredni związek między otrzymaną dotacją a świadczoną usługą – dotacja przeznaczona na realizację programu szczepień ochronnych stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że stanowisko Podatnika nie jest właściwe, a więc otrzymywane dotacje, o których mowa wyżej stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy oraz podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo tutejszy urząd zauważa, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. Jeśli więc świadczona usługa mieści się w katalogu usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, wówczas podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Ponadto, przepis art. 19 ust. 21 ustawy, stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.