Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-22/HM/04
z 21 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-22/HM/04
Data
2004.07.21



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
promocja
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
przetarg
reklama
reprezentacja
sprzedaż gruntów
zamówienie publiczne


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT zastosować przy sprzedaży specyfikacji przetargowej? Jaką stawkę podatku VAT zastosować przy naliczaniu podatku od reprezentacji i reklamy? Czy nadal można wystawiać refaktury? Czy przy sprzedaży prawa własności gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej, zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub obiektami garażowymi, oddanych w użytkowanie wieczyste spółdzielniom mieszkaniowym lub osobom fizycznym należy naliczyć podatek VAT>


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 19.05.2004 r. (znak: FN.II/26/0717/01/04) wyjaśnia:

Wyżej wymienionym pismem strona zwróciła się z zapytaniem:

  1. jaką stawkę podatku VAT zastosować przy sprzedaży specyfikacji przetargowej,
  2. jaką stawkę podatku VAT zastosować przy naliczaniu podatku od reprezentacji i reklamy,
  3. czy nadal można wystawiać refaktury,
  4. czy przy sprzedaży prawa własności gruntów stanowiących własność Gminy Miejskiej, zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub obiektami garażowymi, oddanych w użytkowanie wieczyste spółdzielniom mieszkaniowym lub osobom fizycznym należy naliczyć podatek VAT.

Zdaniem strony, zarówno sprzedaż specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynikających z ustawy - Prawo zamówień publicznych, jak i przekazanie materiałów na promocję i reklamę miasta, powinno korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustosunkowując się do powyższego, Urząd zauważa, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Dokonując zatem analizy związku przepisu art. 15 ust. 6 ustawy VAT i § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia należy przyjąć, że organy samorządu terytorialnego są, co do zasady, podatnikami podatku od towarów i usług i nie ma do nich zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego - gmina, powiat, województwo - wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te ich usługi, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów. Pozostałe czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tj. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W związku z zapytaniem dotyczącym sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia na podstawie art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 117 ze zm.), Urząd wyjaśnia, iż zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za odpłatą jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a zatem odpłatne jej przekazanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22 % - godnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym od 1.05.2004 r. zakres opodatkowania czynności przekazania i zużycia towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy wynika z regulacji zawartych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W ust. 3 art. 7 postanowiono natomiast, że unormowania ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Definicję prezentów małej wartości i próbek zawiera odpowiednio art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wszelkie przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa (w szczególności darowizny) na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jak również przekazanie towarów bez wynagrodzenia w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy w ramach działalności przedsiębiorstwa, w tym np. poczęstunki napojami (kawa, herbata) i ciastkami. Nie podlegają również opodatkowaniu VAT od 1.05.2004 r. usługi (nieodpłatne) świadczone na cele reprezentacji i reklamy przedsiębiorstwa, jako związane z prowadzeniem tegoż przedsiębiorstwa, a zatem pozostające poza dyspozycją art. 8 ust. 2 ustawy. Przy przekazaniu towarów na cele reprezentacji i reklamy występuje ta sama stawka VAT, co i przy sprzedaży towarów i usług (0, 3, 7, 22 %).

Ustosunkowując się do zagadnienia „refaktur”, Urząd uważa, iż odprzedaż usług (energia elektryczna, woda i inne media) może nadal następować w drodze ich refakturowania. „Refakturowanie” w praktyce polega za zafakturowaniu odprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ceny netto, jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same, jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu – do części podlegającej odprzedaży.

Grunt od 1.05.2004 r. jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT (art. 2 pkt 6). Odpłatna zatem dostawa gruntu (np. sprzedaż, zamiana) podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, z tym że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku niezabudowanych – jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Obowiązująca od 1.05.2004 r. ustawa o VAT nie traktuje nieruchomości gruntowych w żaden szczególny sposób, dlatego też co do zasady ich sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22-procentową. Należy jednak mieć na uwadze przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jeżeli zatem chodzi o stawkę podatku VAT (również zwolnienie od podatku), to sprzedaż gruntu wraz z budynkiem opodatkowana jest stawką właściwą dla budynku. W przedmiotowej sprawie ma miejsce odwrotna sytuacja, tzn. następuje dostawa samego gruntu zabudowanego bez budynków, które stanowią własność nabywcy gruntu. W tym przypadku nie może mieć zastosowanie przepis, o którym mowa w art. 29 ust. 5 ustawy, należy więc uznać, iż dostawa gruntu będzie opodatkowana stawką podstawową w wysokości 22 %.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj