Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bełchatowie
US III/443/4839/BW/04
z 9 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US III/443/4839/BW/04
Data
2004.09.09



Autor
Urząd Skarbowy w Bełchatowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
paliwo
samochód ciężarowy
samochód osobowy
samochód specjalistyczny
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
W prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuję następujące pojazdy:
- samochód ciężarowy marki Volkswagen Transporter, rok prod. 1992, dopuszczalna ładowność 860, liczba miejsc 6,
- samochód ciężarowy marki Ford Furgon, rok prod. 1987, dopuszczalna ładowność 1120, liczba miejsc 3,
- ciągnik rolniczy.
Dla pojazdów tych nie posiadam wyciągów ze świadectw homologacji ani też decyzji zwalniających z obowiązku uzyskania tych świadectw, gdyż samochody te były zakupione dawno. W związku z powyższym mam wątpliwości czy po 1 maja 2004 roku mogę odliczać podatek naliczony przy zakupie paliwa do ww. pojazdów. Moim zdaniem mogę odliczać VAT naliczony przy zakupie paliwa, ponieważ ładowność pojazdów jest większa od określonej w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) uwzględniając stan faktyczny przedstawiony w Pana piśmie z dnia 30 lipca 2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie niniejszym informuje:

Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 roku zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 ze zm.).

Pierwsze świadectwa homologacji typu pojazdu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 roku. W okresie wcześniejszym oraz aktualnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych.

Podobne zasady homologacji pojazdów obowiązują w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Świadectwa te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez producenta lub importera, dla których zostały wydane.

Od 1984 roku producent lub importer nowych pojazdów zobowiązany jest dołączyć do sprzedawanych, bądź importowanych pojazdów wyciągi ze świadectw homologacji, stanowiące dla organu rejestrującego źródło informacji o danych technicznych pojazdów.

Dane techniczne z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, służą do ustalenia dopuszczalnej ładowności pojazdu, o której mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Podatnicy użytkujący pojazdy, które zostały wyprodukowane lub importowane w ilości większej niż jedna sztuka rocznie mają możliwość uzyskania od producenta lub importera dokumentu potwierdzającego wydanie dla danego pojazdu wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa, w związku z tym – ustalenia możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych pojazdów.

W odniesieniu bowiem do pojazdów, których dopuszczalna ładowność ustalona na podstawie danych zawartych w wyciągu ze świadectwa homologacji jest równa lub większa niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, podatnikom przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, na zasadach ogólnych określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług dotyczący braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy nie ma zastosowania do pojazdów, jeżeli z danych technicznych dla danego typu pojazdu, określonych na podstawie wyciągów ze świadectw homologacji wynika, iż posiadają kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków.

Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług dotyczący braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy nie ma zastosowania do pojazdów, jeżeli z danych technicznych dla danego typu pojazdu, określonych na podstawie wyciągów ze świadectw homologacji wynika, iż posiadają kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków.

Według danych zawartych w załączonych dowodach rejestracyjnych ładowność samochodów jest wyższa od ładowności obliczonej według wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku VAT. Jednak dane wykazane w dowodzie rejestracyjnym zgodnie art. 86 ust. 5 ustawy o podatku VAT nie mogą stanowić podstawy do wyliczenia ładowności pojazdu. W związku z tym tutejszy organ nie może jednoznacznie stwierdzić czy spełniają one kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków. Zatem powinien Pan dołożyć wszelkich starań w celu uzyskania wyciągu ze świadectwa homologacji wydanej dla danego typu pojazdu, z którego wynikałoby, że ładowność tego pojazdu jest wyższa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast ograniczenia wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania do ciągników rolniczych, które zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług nie mieszczą się w grupie pojazdów mechanicznych PKWiU 34.10, lecz zostały zaliczone do maszyn dla rolnictwa i leśnictwa PKWiU 29.31. Wobec tego do odliczeń podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do ciągnika rolniczego stosuje się zasady ogólne dotyczące odliczeń podatku naliczonego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj