Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-122/EJ/04
z 9 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-122/EJ/04
Data
2004.09.09



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
potwierdzenie odbioru
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
dotyczy udokumentowania usług na ruchomym majątku rzeczowym.


W odpowiedzi na pismo podatnika z dnia 06.08.2004 r. (data wpływu do Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego 09.08.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku –Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w przedmiocie udokumentowania usług na ruchomym majątku rzeczowym, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego uprzejmie wyjaśnia:

Z pisma podatnika wynika, że wykonuje on usługi na ruchomym majątku rzeczowym z surowców otrzymanych od zleceniodawcy z kraju Unii Europejskiej, który podając NIP UE jest nabywcą tych usług i rozlicza z tego tytułu podatek. Firma zgłasza wątpliwości, czy dokumentem przyjęcia towaru przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego może być kopia listu przewozowego CMR z pieczątką i podpisem potwierdzającym przyjęcie towaru przez odbiorcę. Zdaniem podatnika dokument taki (CMR) winien być honorowany, gdyż z danych w nim zawartych jednoznacznie wynika, że towary wysłane przez nadawcę zostały przyjęte przez odbiorcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 tej ustawy.

W myśl zaś art. 28 ust. 7 wymienionej ustawy w przypadku powyższych usług świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy nabywca usługi poda usługodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej innym niż terytorium państwa, na którym usługi są wykonywane i jeśli towary te zostały wywiezione z terytorium Polski najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi miejscem opodatkowania tej usługi jest terytorium państwa, które wydało nabywcy usługi ten numer identyfikacyjny. Warunkiem zastosowania tej zasady jest więc, aby świadczący usługę posiadał dokument, z którego jednoznacznie wynika, że towary po wykonaniu tych usług zostały wywiezione z terytorium państwa, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego list przewozowy CMR z pieczątką i podpisem potwierdzającym przyjęcie towaru przez odbiorcę można uznać za jeden z dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dokumentujących fakt opuszczenia przez towar terytorium kraju i dostarczenia go nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego. Nie tylko tym dokumentem powinien posługiwać się usługodawca. W przypadku świadczenia usług, których miejscem świadczenia będzie terytorium innego państwa członkowskiego polski podatnik świadczący taką usługę zobowiązany jest do wystawienia faktury. Konieczność wystawienia faktury VAT w takim przypadku wynika z art. 106 ust. 2 cyt. ustawy o podatku VAT. Faktura taka, ponieważ dokumentuje czynności opodatkowane poza terytorium kraju powinna zawierać dane inne niż faktura dotycząca obrotu krajowego.

Zgodnie z § 30 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) do faktur tych stosuje się odpowiednio przepisy § 12 i § 14 - 26 oraz § 29 tego rozporządzenia. Ustęp 2 § 30 cyt. rozporządzenia stanowi, że faktury takie nie zawierają stawek ani kwot podatku, a także kwot należności wraz z podatkiem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj