Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-481a/11/MT
z 27 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-481a/11/MT
Data
2011.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
sprzedaż lokalu
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy dochody uzyskane przez Spółkę ze sprzedaży nieruchomości (w tym lokali mieszkalnych) za 100% wartości w drodze przetargu osobom trzecim są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu: 20 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego pismem Spółki z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu: 21 listopada 2011 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku objęcia jej dochodów ze zbywania nieruchomości, w tym lokali mieszkalnych, za 100% ich wartości w drodze przetargu zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie braku objęcia dochodów Spółki ze zbywania nieruchomości, w tym lokali mieszkalnych, za 100% ich wartości w drodze przetargu zakresem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 9 listopada 2011 r. znak ITPB3/423-481/11-2/MT – poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego (stanów faktycznych), pismem Spółki z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu: 21 listopada 2011 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedsiębiorstwo Spółka z o. o. powstało w 2001 r. z przekształcenia Zakładu Budżetowego w celu zaspakajania potrzeb mieszkaniowych społeczności Miasta. Gmina Miasto wniosła do Spółki aportem nieruchomości i do lutego 2006 r. była jedynym właścicielem. Obecnie struktura własności wynosi: 98,79% - Gmina Miasto i 1,21% - miejska spółka komunalna OPEC . Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zarządzanie nieruchomościami na zlecenie (PKD 6832), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (PKD 6820), kupno i sprzedaż nieruchomości własnych (PKD 6810). Uzyskuje on dochody z wynajmu lokali mieszkalnych, użytkowych, administrowania oraz sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca w zakresie dochodów z wynajmu lokali mieszkalnych korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44, pozostałe dochody z wynajmu lokali użytkowych, administrowania i sprzedaży nieruchomości opodatkowuje.


Wątpliwości Spółki dotyczą opodatkowania dochodów ze sprzedaży nieruchomości wymienionych poniżej. Czy spółka prawidłowo opodatkowuje dochody z nw. sprzedaży. Sprzedaż nieruchomości dzieli się na trzy grupy:


  1. sprzedaż nieruchomości: budynki mieszkalne wielorodzinne są zbywane przez Spółkę w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, Kodeks spółek handlowych, zapisy umowy Spółki oraz regulamin sprzedaży, w trybie postępowania przetargowego. W związku z tym, Rada Nadzorcza oraz Zgromadzenie Wspólników Spółki podejmują stosowne uchwały. Podobne działania są podejmowane przy sprzedaży niezasiedlonych lokali mieszkalnych - pustostanów po cenach rynkowych.
  2. sprzedaż lokali mieszkalnych z 70% bonifikatą: każdy najemca lokalu mieszkalnego może ubiegać się o wykup najmowanego lokalu za 30% wartości na podstawie obowiązujących przepisów prawnych:


    1. uchwała Rady Miejskiej z dnia 27 października 2004 r. w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach stanowiących własność Gminy - Miasto i wniesionych aportem do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Nieruchomościami Spółka z o.o.,
    2. uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 29 marca 2006 r., która zobowiązuje Prezesa Zarządu Spółki do stałego nadzoru ilości zbywanych lokali mieszkalnych z bonifikatą, tak aby sprzedaż nie przynosiła strat,
    3. uchwała Zarządu Spółki z dnia 3 stycznia 2011 r. w sprawie ustalenia zasad i kryteriów prowadzenia sprzedaży lokali mieszkalnych z bonifikatą,
    4. a także roszczeń wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami.

    Wnioskodawca jako spółka prawa handlowego nie ma obowiązku przestrzegania w pełnym zakresie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z umową Spółki został jedynie zobowiązany do respektowania roszczeń wynikających z przywołanej podstawy prawnej np. w przypadku zbywania nieruchomości Spółka ma obowiązek wystąpić do najemców z prawem pierwszeństwa nabycia wynajmowanych mieszkań.

  3. sprzedaż nowych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim: Spółka zbywa lokale na nowo wybudowanym osiedlu mieszkaniowym bezprzetargowo, za zgodą Zgromadzenia Wspólników w formie uchwały, w której została zawarta minimalna wartość metra kwadratowego powierzchni przeznaczonej do sprzedaży. Działania te zostały ze strony Wnioskodawcy w ten sposób ustalone z uwagi na niewielkie zainteresowanie tymi lokalami.


Podstawami prawnymi w działalności Spółki są: ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, umowa Spółki oraz uchwały Zarządu Spółki.


W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółka doprecyzowała stan faktyczny:


  1. w części dotyczącej pierwszej grupy sprzedaży nieruchomości, wskazując:


    1. zbywane nieruchomości (budynki mieszkalne) i lokale mieszkalne (pustostany) stanowią własny zasób mieszkaniowy Spółki, otrzymany na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 czerwca 2001 r. i późniejszych, w których Gmina Miasto w celu pokrycia udziałów w Spółce wniosła do niej tytułem aportu prawo własności nieruchomości;
    2. dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości opisane w punkcie pierwszym przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółki;

  2. w części dotyczącej drugiej grupy sprzedaży nieruchomości, wskazując:


    1. zbywane lokale mieszkalne ich najemcom z udzieleniem bonifikaty stanowią własny zasób mieszkaniowy Spółki, otrzymany na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 czerwca 2001 r. i późniejszych, w których Gmina Miasto w celu pokrycia udziałów w Spółce wniosła do niej tytułem aportu prawo własności nieruchomości;
    2. dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości opisane w punkcie pierwszym przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółki;

  3. w części dotyczącej trzeciej grupy sprzedaży nieruchomości, wskazując: dochody uzyskane ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim przeznaczane są na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółki.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, w tym lokali mieszkalnych za 100% wartości w drodze przetargu (opisane w pkt 1) osobom trzecim nie będących najemcami tych lokali podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych czy są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44...
  2. Czy dochody uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych z bonifikatą najemcom tych lokali (opisane w pkt 2) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych czy są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44...
  3. Czy dochody uzyskane ze sprzedaży nowowybudowanych lokali mieszkalnych w systemie deweloperskim (opisane w pkt 3) na wolnym rynku podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych czy są zwolnione z tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44...


Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego. Wniosek Spółki w pozostałym zakresie stanowi przedmiot odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości nie korzystają ze zwolnienia dotyczącego zasobów mieszkaniowych art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj