Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I US-II/443/47/04
z 9 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I US-II/443/47/04
Data
2004.07.09
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania czynności maklerskich lub innych o podobnym charakterze
Słowa kluczowe
faktura VAT
fakturowanie
komis
marża
odprzedaż
towar używany
umowa komisu
Pytanie podatnika
dotyczy sposobu fakturowania i rozliczania podatku VAT w handlu samochodami zakupionymi w celu dalszej odsprzedaży oraz na zasadzie umowy komisu
W odpowiedzi na zapytanie podatnika z dnia 26.05.2004 r. dotyczące sposobu fakturowania i rozliczania podatku VAT w handlu samochodami zakupionymi w celu dalszej odsprzedaży oraz na zasadzie umowy komisu, działając w trybie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyjaśnia: W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 przez dostawę towarów, o której mowa w powyżej rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej. Podstawę opodatkowania stanowić będzie:
Obok przedstawionych powyżej ogólnych zasad rozliczania podatku VAT, ustawodawca w dziale XII, rozdział IV ustawy z dnia 11.03.2004 r. określił szczególne procedury rozliczania podatku VAT dotyczące m.in. dostawy towarów używanych polegające na opodatkowaniu marży. Zgodnie z art. 120 ust. 4 cyt. ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Przepis powyższy dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
Zgodnie z art. 120 ust. 14 ustawy o VAT podatnik może dokonać wyboru sposobu rozliczania podatku VAT z tytułu dokonywanych dostaw towarów pomiędzy przedstawionymi powyżej dwoma metodami: opodatkowania na zasadach ogólnych oraz opodatkowania marży. Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Przedstawiona powyżej ogólna zasada doznaje pewnej modyfikacji w przypadku dostawy towarów opodatkowanej wg szczególnej procedury wyrażonej w art. 120 ustawy. Na podstawie art. 120 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik nie może bowiem oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów w przypadku, gdy opodatkowaniu podlega marża. Opisane powyżej ogólne zasady wystawiania faktur VAT sprecyzowane zostały przez ustawodawcę w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). W myśl § 12 ust. 1 cyt. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
Jednocześnie na podstawie § 12 ust. 8 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r., faktury dokumentujące świadczenie czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy, zawierają dane określone w ust. 1 pkt 1 - 5 i 12 oraz wyrazy „VAT marża”. Z uwagi na powyższe tut. organ nie podzielił stanowiska podatnika co do sposobu dokumentowania dokonywanych dostaw towarów. Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.