Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/269/04
z 31 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/269/04
Data
2004.08.31



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
garaż
jednostka samorządu terytorialnego
lokal użytkowy
najem
towar używany
umowa najmu
wynajem


Pytanie podatnika
Powiat (jednostka samorządu terytorialnego) zawarł umowę wynajmu garażu z Powiatowym Urzędem Pracy (jednostką budżetową) oraz umowy wynajmu pomieszczeń przeznaczonych na cele handlowe z podmiotami niebędącymi jednostkami budżetowymi. Starostwo zadało pytanie, czy opisane wyżej usługi najmu korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując weryfikacji w trybie art. 14b ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informacji udzielonej podatnikowi przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z dnia 21.07.2004 r. w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że powiat (jednostka samorządu terytorialnego) zawarł umowę wynajmu garażu z Powiatowym Urzędem Pracy (jednostką budżetową) oraz umowy wynajmu pomieszczeń przeznaczonych na cele handlowe z podmiotami niebędącymi jednostkami budżetowymi. Starostwo zadało pytanie, czy opisane wyżej usługi najmu, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem najmu są bowiem w obydwu przypadkach budynki (pomieszczenia użytkowe i garaże), których okres używania od momentu oddania do eksploatacji jest dłuższy niż pięć lat, a przy nabyciu przedmiotowych budynków podatnikowi nie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.

Odnosząc się do powyższego, tut. organ wyjaśnia, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przepisie art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy czym zwolnienie to dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 9 ustawy o podatku VAT, przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 rozumie się umowy, w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty.

Wynika z powyższego, iż wynajem pomieszczeń, polegający na czasowym oddaniu tychże do używania w zamian za umówiony czynsz, jeżeli umowa nie przewiduje przeniesienia własności rzeczy na korzystającego nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy jest świadczeniem usług, które podlega opodatkowaniu zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jeżeli zaś wynajem zostanie zakwalifikowany jako świadczenie usług, zwolnienie zawarte w art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy, obejmujące jak już wcześniej wskazano dostawę towarów używanych nie będzie miało zastosowania. Wyjaśnić należy również, iż ustawodawca w art. 41 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, określił zasadę, że dla wszystkich czynności opodatkowanych tym podatkiem obowiązuje podstawowa stawka podatku. Katalog czynności korzystających z preferencyjnych stawek podatku VAT określony w ustawie oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970) nie obejmuje usług wynajmu lokali użytkowych lub garaży, co oznacza, że usługi te opodatkowane są stawką 22-procentową. Wskazać można również, iż wynajem garaży, czy też lokali użytkowych przez powiat nie będzie objęty zwolnieniem z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego, które dotyczy czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, przy czym nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podobnie - usługa wynajmu świadczona przez powiat na rzecz jednostki budżetowej nie będzie objęta zwolnieniem określonym w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wykonawczego, gdyż zwolnienie to dotyczy usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, a powiat nie jest żadnym z wymienionych w tym przepisie podmiotów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj