Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim
US.06.VAT-443/461/04/MO
z 30 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.06.VAT-443/461/04/MO
Data
2004.08.30
Autor
Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
bilety
dotacja
Pytanie podatnika
Czy dotacje przedmiotowe i samorządowe powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czy nie podlegają zwolnieniu?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. “Ordynacja podatkowa” (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), w odpowiedzi na zapytanie z dnia 30.07.2004r. uzupełnione w dniach 09 i 13.08.2004r., w sprawie: czy dotacje przedmiotowe i samorządowe powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czy nie podlegają zwolnieniu, wyjaśnia: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymuje z Ministerstwa Infrastruktury dotację przedmiotową do kolejowych przewozów pasażerskich, która jest przeznaczona na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania utraconych przychodów z tytułu honorowania ulg przejazdowych, o których mowa w ustawie z dn. 20.06.1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego; Spółka od 1 maja 2004r. opodatkowuje dotację stawką właściwą dla dokonywanych przewozów pasażerskich tj. 7%. Ponadto Spółka otrzymuje dotację samorządową z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego na wykonywanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, która jest dofinansowaniem o charakterze ogólnym do wykonywania pasażerskich regionalnych przewozów kolejowych i nie ma bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniami; dotację tę spółka traktuje jako zwolnioną od podatku. Spółka uważa, że zarówno dotacje przedmiotowe jak i dotacje samorządowe powinny być wyłączone spod działania ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.Z powyższego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólne kosztów działalności, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem organu podatkowego otrzymywana dotacja z Ministerstwa Infrastruktury ma charakter przedmiotowy, z której specyfiki wynika iż stanowi ona dopłatę do określonego rodzaju usług, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dotowanej usługi w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich tj. 7 %. Natomiast otrzymywana dotacja z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego ma charakter ogólnej dopłaty na pokrycie kosztów działalności - nie stanowi ona dopłaty do ceny towaru bądź usługi i nie ma bezpośredniego związku z dostawą towaru bądź usługi, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Spółki iż obydwie dotacje powinny być wyłączone spod działania ustawy jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.