Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Śródmieście
ZP/443-57/04/DS
z 12 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-57/04/DS
Data
2004.08.12



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dopłata
dotacja
ewidencja
kasa rejestrująca
paragony
posiłki
refundacja


Pytanie podatnika
Czy dopłaty do posiłków sprzedawanych studentom podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?


Zgodnie z art. 111 ust 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Minister Finansów określił w § 5 ust 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 152, poz 1481 z póź. zmian.), że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani między innymi do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, przy czym obrotem jest także otrzymana dotacja subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z przywołanego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty, niezależnie od podmiotu, który je przekazuje, jeżeli związane są z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie sprecyzował charakteru związku jaki powinien występować pomiędzy dotacją, subwencją lub inną dopłatą a dostawą lub świadczeniem usług zasadne jest przyjęcie wykładni zgodnej z VI Dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych oraz orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje, subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają wpływ na ostateczną cenę świadczenia. Dla uznania dotacji, subwencji lub innej dopłaty za podstawę opodatkowania niezbędne jest stwierdzenie, iż wpływają one na ostateczną cenę świadczenia oraz są dokonywane w celu sfinansowania czynności opodatkowanej (por. orzeczenie nr C-184/00 w sprawie Office des produits wallons ASBL vs. Państwo Belgijskie; żródło: VI Dyrektywa VAT pod redakcją K.Sachsa, wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2003r.).

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz powołując się na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy przyjąć, iż do podstawy opodatkowania powinny być zaliczane dotacje, subwencje, oraz inne dopłaty (dofinansowania), które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie dostawy lub świadczonej usługi. Dotacje o charakterze ogólnym przeznaczone np. na inwestycje, wynagrodzenia, niebędące dofinansowaniem lub refundacją usługi nie powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania.

Organ podatkowy ustosunkowując się do złożonego zapytania, po dokonaniu analizy załączonych do zapytania materiałów (w szczególności umowy...) stoi na stanowisku, że zgodnie zapisami § 7 ww. umowy z dnia 15 września 2003r. uczelnia wyższa dokonuje dopłat związanych ze świadczeniem usług gastronomicznych, które mają wyraźny wpływ na cenę świadczonej usługi. Z zapisów ww. umowy wynika, że nabywca usługi (student) płaci, w zależności od rodzaju wykupionego karnetu, kwotę od 4 zł 40 gr do 4 zł 90 gr za zakupiony posiłek natomiast uczelnia dopłaca kwotę od 6 zł 83 gr do 6 zł 33 gr do każdego posiłku.

Dopłaty dokonywane przez uczelnię pozwalają na obniżenie ceny usługi gastronomicznej dla ostatecznego nabywcy tj. studenta.

Organ podatkowy nie podziela stanowiska strony, że pomimo zapłaty przez studenta znacznie mniejszej kwoty niż rzeczywista wartość usługi należy opodatkować całą jej wartość (z chwilą wydania posiłku) natomiast brak podstaw do opodatkowania otrzymywanych dopłat.

Z zawartej umowy wynika, że otrzymywana dopłata pozwala studentowi zakupić usługę gastronomiczną za kwotę niższą niż wynikająca z jej rzeczywistej wartości – jest to spowodowane tym, że pozostałą część należności podatnik otrzymuje od uczelni w ramach dopłaty.

Biorąc powyższe pod uwagę dopłaty otrzymywane przez podatnika podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży dokonywanej na rzecz studentów – należy ewidencjonować świadczenie usług w momencie ich wykonania tj. w momencie wydawania obiadów. Rejestracja na urządzeniu fiskalnym powinna być dokonywana w kwocie, jaką zobowiązany jest zapłacić nabywca (student).

Otrzymana dopłata podlega opodatkowaniu w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności przepisami zawartymi w art.19 ust 21, art. 29 ust. 1 oraz art. 43 cyt. ustawy. Z obowiązujących przepisów prawa podatkowego NIE wynika obowiązek wystawiania, przez podmiot otrzymujący dopłatę, faktury VAT jako dokumentu potwierdzającego fakt jej otrzymania. Jednakże ustawodawca określił w art. 106 ust 7 ww. ustawy określił, że istnieje obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej w celu udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj