Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie
PPI/443-63/04
z 7 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PPI/443-63/04
Data
2004.09.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Koszalinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
czasopisma
czasopisma specjalistyczne
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi poligraficzne


Pytanie podatnika
Jaką stawką należy opodatkować ogłoszenia matrymonialne?


Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie na pisemne zapytanie podatnika, udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Strona wnosząca przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, iż, zgodnie z pkt 49 zał. Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawką 7 % opodatkowane są gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67 % powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

W powyższym katalogu nie wymienione są odpłatne ogłoszenia matrymonialne, w związku z czym, ich powierzchnia w prasie nie mniej niż 67 % nie powoduje opodatkowania w/w mediów stawką podstawową 22 %.

Art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24) stwierdza, że „prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy”, wyraźnie rozgraniczając te dwa rodzaje informacji, ale ich nie definiując. Wg. „Małego słownika języka polskiego” PWN 1974 ogłoszenie – rzeczownik od czasownika ogłosić – to zawiadomienie w postaci tekstu np. w prasie. Ogłosić się – ogłaszać się tzn. umieścić w prasie wiadomość o sobie, podać o sobie wiadomość za pośrednictwem prasy.Reklama natomiast wg. tego samego słownika to zalecanie artykułów, itp. chwalenie kogoś lub czegoś np. przez prasę.

Również obowiązująca obecnie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jednoznacznie oddziela działalność reklamową od działalności kojarzenia małżeństw:

  1. Usługi reklamowe – symbol 74.40,
  2. Usługi biur matrymonialnych – symbol 93.05 (usługi pozostałe).

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż ogłoszenia matrymonialne nie są ogłoszeniami handlowymi, reklamami lub tekstami reklamowymi, a ich powierzchnia w prasie nie mniejsza niż 67 % ogólnej nie może spowodować opodatkowania ww. wydawnictw stawką 22 % VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Koszalinie stwierdza, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego, mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 41 ust. 2 pkt 49 zał. Nr 3 „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %” do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zastosowanie powołanych przepisów skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %. W pkt 49 zał. Nr 3 wymienione zostały „Gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mnij niż 67 % powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe”.

Wobec tego, iż ogłoszenia matrymonialne nie stanowią ogłoszeń handlowych, reklamy ani tekstów reklamowych zamieszczenie ich w gazecie, magazynie lub czasopiśmie nie powoduje zaliczenia objętej ogłoszeniem matrymonialnym powierzchni wydawnictwa do powierzchni przeznaczonej na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj