Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-254/13-2/MH
z 31 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 6 kwietnia 2011 r. Wojewoda zawarł z Departamentem, pełniącym funkcję Instytucji Odpowiedzialnej porozumienie finansowe nr o współpracy w zakresie warunków i trybu realizacji projektu nr X pn. „…”, zwanego dalej Projektem, ze środków Funduszu. W załączniku do porozumienia z dnia 6 kwietnia 2011 r. wskazano Urząd Wojewódzki jako jednostkę odpowiedzialną za realizację Projektu w imieniu Wojewody oraz jako użytkownika sprzętu.

Fundusz został ustanowiony Decyzją ustanawiającą Fundusz na lata 2007-2013, jako część programu ogólnego „…”.

Głównym celem Funduszu jest skuteczne zarządzanie przez państwa członkowskie przepływami osób na granicach zewnętrznych, co z jednej strony zapewni wysoki poziom ochrony granic zewnętrznych, a z drugiej strony przyczyni się do sprawnego przekraczania granic zewnętrznych zgodnie z dorobkiem, w tym zgodnie z zasadą traktowania z szacunkiem i zasadą poszanowania godności.

Fundusz przyczynia się do osiągnięcia następujących celów ogólnych:

  1. skutecznej organizacji kontroli granic zewnętrznych obejmujących zadania związane zarówno z odprawami jak i z ochroną,
  2. skutecznego zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób na granicach zewnętrznych w celu zapewnienia, z jednej strony, wysokiego poziomu ochrony granic zewnętrznych, a z drugiej strony sprawnego przekraczania granic zewnętrznych zgodnie z dorobkiem, w tym zgodnie z zasadą traktowania z szacunkiem i zasadą poszanowania godności,
  3. jednolitego stosowania przez straż graniczną przepisów prawa wspólnotowego dotyczącego przekraczania granic zewnętrznych, w szczególności rozporządzenia (WE),
  4. poprawy zarządzania działaniami organizowanymi w państwach trzecich przez służby konsularne oraz inne służby państw członkowskich w zakresie przepływów obywateli państw trzecich na terytorium państw członkowskich, a także współpracy między państwami członkowskimi w tej dziedzinie.

Zgodnie z systemem zarządzania i kontroli przygotowanym na potrzeby wdrażania Programu „…”, Instytucją Odpowiedzialną dla Funduszu jest Departament który przekazał część zadań dotyczących obsługi Funduszu jako Instytucji Delegowanej.

Celem Projektu pn. „…”, jest wyposażenie w sprzęt teleinformatyczny i łączności stanowisk pracy w Urzędzie Wojewódzkim, zajmujących się obsługą cudzoziemców. Realizacja powyższego przedsięwzięcia przyczyni się do usprawnienia i skrócenia procedur administracyjnych związanych z przepływem obywateli państw trzecich.

Termin realizacji Projektu rozpoczął się 19 listopada 2009 r., natomiast rzeczowe i finansowe zakończenie realizacji Projektu przewidziane jest na dzień 30 czerwca 2013 r. Faktyczna realizacja porozumienia z dnia 6 kwietnia 2011 r. odbywa się poprzez zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności przez Urząd Wojewódzki, na który wystawiane są faktury VAT dotyczące zakupu tego sprzętu.

Urząd Wojewódzki otrzymuje z Funduszu środki na pokrycie kosztów zakupu sprzętu nabywanego w ramach Projektu. Urząd Wojewódzki jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, natomiast Wojewoda nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Urząd Wojewódzki zawiera umowy cywilnoprawne w zakresie świadczenia objętych podatkiem VAT usług wynajmu pomieszczeń w administrowanych przez siebie budynkach, oraz świadczenia usług turystycznych, tj. sprzedaż wczasów w ośrodkach wypoczynkowych administrowanych przez ten Urząd.

Podczas realizacji Projektu ponoszone są wydatki na zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności z innymi systemami: POBYT, SIS, VIS, Biometria. Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności dokonywane w ramach Projektu wystawiane są na Urząd Wojewódzki. Składniki majątku nabyte w efekcie porozumienia z dnia 06 kwietnia 2011 r. nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wyłącznymi użytkownikami zakupionego w ramach Projektu sprzętu teleinformatycznego i łączności są pracownicy Wydziału w Urzędzie Wojewódzkim oraz pracownicy delegatur tego Urzędu.

Zakupiony w ramach Projektu sprzęt służy wyłącznie do realizacji ustawowych zadań Wojewody jako organu administracji rządowej wynikających z przepisów dotyczących sytuacji prawnej cudzoziemców.

Interpretacja prawa podatkowego uzyskana na podstawie niniejszego wniosku będzie obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o poświadczenie wydatków dokonywanych w ramach Projektu, tj. będzie stanowiła podstawę do poświadczenia przez Instytucję Odpowiedzialną kwot podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy przez Urząd Wojewódzki sprzętu teleinformatycznego i łączności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności w ramach realizacji Projektu „…”, oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu teleinformatycznego w ramach realizacji Projektu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień z art. 15 ust 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwaną dalej ustawą, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19, oraz art. 124 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z powyższą zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z dokonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności dokonywanych w ramach realizacji Projektu pn. „…”, bowiem nabyte w ramach tego Projektu składniki majątku nie będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Sprzęt zakupiony w trakcie realizacji Projektu pn. „…”, będzie wykorzystywany do czynności z zakresu administracji publicznej, tj. do realizacji zadań Wojewody jako organu administracji rządowej, wynikających m. in. z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2011 r., Nr 264, poz. 1573, z późn. zm.).

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności dokonywanych w ramach realizacji Projektu „…” oraz, że nie przysługuje mu prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności dokonywanych w ramach realizacji Projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie.

W świetle art. 13 ww. ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.

Tak więc to wojewoda jest podmiotem uprawnionym do działania na terenie województwa w zakresie realizowanych zadań. Urząd wojewódzki jest aparatem obsługującym wojewodę.

Wobec powyższego tut. Organ dokonał niniejszego rozstrzygnięcia, biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Wojewody i Urzędu Wojewódzkiego, działającego w imieniu i na rzecz Wojewody.

Z opisu sprawy wynika iż, w dniu 6 kwietnia 2011 r. Wojewoda zawarł z Departamentem, pełniącym funkcję Instytucji Odpowiedzialnej porozumienie finansowe o współpracy w zakresie warunków i trybu realizacji projektu pn. „...”, zwanego dalej Projektem, ze środków Funduszu. W załączniku do porozumienia z dnia 6 kwietnia 2011 r. wskazano Urząd Wojewódzki jako jednostkę odpowiedzialną za realizację Projektu w imieniu Wojewody oraz jako użytkownika sprzętu. Fundusz został ustanowiony Decyzją Parlamentu ustanawiającą Fundusz na lata 2007-2013, jako część programu ogólnego „…”. Celem Projektu pn. „…”, jest wyposażenie w sprzęt teleinformatyczny i łączności stanowisk pracy w Urzędzie Wojewódzkim, zajmujących się obsługą cudzoziemców. Realizacja powyższego przedsięwzięcia przyczyni się do uprawnienia i skrócenia procedur administracyjnych związanych z przepływem obywateli państw trzecich. Termin realizacji Projektu rozpoczął się 19 listopada 2009 r., natomiast rzeczowe i finansowe zakończenie realizacji Projektu przewidziane jest na dzień 30 czerwca 2013 r. Faktyczna realizacja porozumienia z dnia 6 kwietnia 2011 r. odbywa się poprzez zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności przez Urząd Wojewódzki, na który wystawiane są faktury VAT dotyczące zakupy tego sprzętu. Urząd Wojewódzki otrzymuje z Funduszu środki na pokrycie kosztów zakupu sprzętu nabywanego w ramach Projektu. Urząd Wojewódzki jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT, natomiast Wojewoda nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Urząd Wojewódzki zawiera umowy cywilnoprawne w zakresie świadczenia objętych podatkiem VAT usług wynajmu pomieszczeń w administrowanych przez siebie budynkach, oraz świadczenia usług turystycznych, tj. sprzedaż wczasów w ośrodkach wypoczynkowych administrowanych przez ten Urząd. Podczas realizacji Projektu ponoszone są wydatki na zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności z innymi systemami: POBYT, SIS, VIS, Biometria. Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakup sprzętu teleinformatycznego i łączności dokonywane w ramach Projektu wystawiane są na Urząd Wojewódzki. Składniki majątku nabyte w efekcie porozumienia z dnia 06 kwietnia 2011 r. nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wyłącznymi użytkownikami zakupionego w ramach Projektu sprzętu teleinformatycznego i łączności są pracownicy Wydziału w Urzędzie Wojewódzkim oraz pracownicy delegatur tego Urzędu. Zakupiony w ramach Projektu sprzęt służy wyłącznie do realizacji ustawowych zadań Wojewody jako organu administracji rządowej wynikających z przepisów dotyczących sytuacji prawnej cudzoziemców.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj