Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/005-0298/04
z 30 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
BI/005-0298/04
Data
2004.07.30
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Strona --> Pełnomocnictwo
Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
pełnomocnictwo
usługi finansowe
Pytanie podatnika
Czy pracownik spółki jest upoważniony do wskazania swoich danych i podpisania się na de-klaracjach sporządzanych dla zleceniodawców w następujących pozycjach:· na deklaracji CIT-2 w pozycjach: 52, 53 i 54,· na informacji PIT-11 w pozycji 75,· na deklaracji PIT-4 w pozycji 82?
Spółka z o.o., będąca biurem rachunkowym, prowadzi księgi rachunkowe osób prawnych. Zgodnie ze standardową umową o świadczenie usług finansowo-księgowych spółka wykonuje na rzecz swoich zleceniodawców następujące usługi:
Przepisy prawa podatkowego (ani materialnego ani proceduralnego) nie określają, czy dekla-racje podatkowe powinny być składane (podpisywane) jedynie osobiście przez podatników lub płat-ników, czy też w ich imieniu może to zrobić odpowiednio umocowany pełnomocnik. W sprawach nie uregulowanych w przepisach prawa podatkowego należy zaś stosować odpowiednio przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm). Z treści art. 95 Kodeksu cywilnego wynika, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikają-cych z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w celu wyeliminowania nadmiernego formalizmu, zasadne jest przyjęcie, że zarówno sporządzenie, jak i złożenie (podpisa-nie) deklaracji podatkowych może być dokonane nie tylko osobiście przez podatnika lub płatnika, ale również przez działającego w ich imieniu pełnomocnika, pod warunkiem złożenia pełnomocnic-twa, z którego zakresu wynikać będzie w sposób niebudzący wątpliwości umocowanie pełnomocni-ka do podpisywania i składania deklaracji dotyczących konkretnych podatków. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że spółka z o.o. jest upoważniana przez podmioty zlecające do sporządzania deklaracji CIT-2, w tym do ustalania wyniku finansowe-go, wyłączania kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, obliczania podatku i wy-pełniania druku deklaracji. Stąd też w deklaracji tej w pozycji 52, dotyczącej wskazania imienia i nazwiska osoby odpowiedzialnej za podanie wymaganych danych oraz w pozycji 53, dotyczącej podania imienia i nazwiska osoby odpowiedzialnej za obliczenie podatku, spółka z o.o. powinna wpisać dane upoważnionych do podanych czynności pracowników spółki faktycznie je wykonują-cych. Odnosząc się natomiast do pozycji 54 w deklaracji CIT-2, dotyczącej podpisu i pieczątki osoby lub osób uprawnionych - zgodnie z obowiązującymi przepisami lub nadanym statutem - do zarządzania jednostką, należy stwierdzić, że spółka jako podmiot nieumocowany do zarządzania jednostką nie może wypełnić podanej rubryki. Z kolei wzory informacji PIT-11 w pozycji 75 i deklaracji PIT-4 w pozycji 82 wymagają podania imienia i nazwiska oraz złożenia podpisu osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podmioty zlecające spółce z o.o. prowa-dzenie ksiąg rachunkowych, upoważniają je do dokonania i poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, a więc zasadnym jest podawanie w podanych powyżej pozycjach PIT-11 i PIT-4 danych personalnych i podpisów pracowników spółki, do obowiązków których faktycznie należy wykony-wanie tych czynności. Na marginesie należy zauważyć jednocześnie, iż powierzenie przez płatnika wykonywania tych funkcji organizacyjno-technicznych spółce z o.o. nie oznacza, że spółka ta staje się przez to płatnikiem osób prawnych zlecających jej dokonywanie tych czynności. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.