Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-974/11-2/MPe
z 12 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-974/11-2/MPe
Data
2011.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
obowiązek podatkowy
świadczenie usług
usługi kompleksowe


Istota interpretacji
w zakresie rozliczenia świadczenia usług kompleksowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.07.2011 r. (data wpływu 12.07.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.07.2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

W roku 2012 w Polsce i na Ukrainie odbędzie się Finałowy Turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (dalej: „Turniej”). Właścicielem wszelkich praw do Turnieju jest Unia Europejskich Związków Piłkarskich z siedzibą w Szwajcarii (dalej: „UEFA”). Głównym partnerem UEFA w Polsce w zakresie organizacji Turnieju jest Polski Związek Piłki Nożnej (dalej: „PZPN”), który podpisał z UEFA umowę określającą podział obowiązków przy organizacji Turnieju (tzw. „Staging Agreement”). Do realizacji swoich obowiązków wynikających z Umowy o przeprowadzenie Turnieju (tzw. Staging Agreement) PZPN w uzgodnieniu z UEFA powołał spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”), w której PZPN objął 100% udziałów. Jest to spółka celowa i jej głównym celem działalności jest przygotowanie, organizacja i przeprowadzenie we współdziałaniu z UEFA Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Spółka zawarła z UEFA Umowę o Świadczenie Usług, która szeroko określa obowiązki Spółki (jako zleceniobiorcy) opisane w umowie jako „zorganizowanie i przeprowadzenie Turnieju w Polsce”.

Za wykonanie usługi przewidzianej w Umowie o Świadczenie Usług ustalono wynagrodzenie, które podzielić można na:

  • Wynagrodzenie podstawowe, ustalane na bazie poniesionych przez Spółkę kosztów i wydatków w związku z organizacją i promocją Turnieju, które ma pokryć te koszty i wydatki znajdujące odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat oraz bilansie Spółki sporządzonym na ostatni dzień roku kalendarzowego obowiązywania Umowy o Świadczenie Usług (lub na inny dzień, jeśli obowiązek taki będzie wynikać z polskiego prawa) oraz
  • Wynagrodzenie dodatkowe o charakterze uznaniowym (bonus), które Spółka będzie mogła otrzymać dopiero po zakończeniu Turnieju. Wynagrodzenie dodatkowe o charakterze uznaniowym (bonus), do którego dodatkowo może być uprawniona Spółka nie zostało jeszcze określone. Jego wysokość zostanie uzgodniona między Spółką a UEFA biorąc pod uwagę nakład włożonej przez Spółkę pracy, efekt przeprowadzonej imprezy itp. Bonus zostanie przez Spółkę zafakturowany odrębnie (faktura obejmującą bonus wystawiona zostanie po ceremonii końcowej Turnieju).

Zgodnie z zapisami Umowy o Świadczenie Usług usługi świadczone będą przez Spółkę w sposób ciągły i rozliczane w trakcie trwania Umowy o Świadczenie Usług, co do zasady, w okresach rocznych na dzień 31 grudnia każdego roku. Nie można jednak wykluczyć, że przyjęte zostaną inne okresy rozliczeniowe np. miesięczne lub kwartalne.

UEFA jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i posiadającym siedzibę statutową jak również siedzibę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., dalej „Rozporządzenie wykonawcze” w Szwajcarii. UEFA jest także podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku dochodowego oraz podatku VAT. UEFA jest również zarejestrowana w Polsce dla potrzeb podatku VAT (z uwagi na planowaną sprzedaż biletów wstępu na mecze podczas Turnieju). Według wiedzy Spółki UEFA nie posiada w Polsce zaplecza personalnego i technicznego, które charakteryzowałoby się odpowiednim stopniem stałości oraz wielkością, w szczególności UEFA nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia wykonawczego.

Działania, które w celu wykonania Umowy o Świadczenie Usług podejmuje Spółka, są rozległe, wielopłaszczyznowe i wzajemnie ze sobą powiązane. Spółka wykonuje czynności w ramach różnych obszarów działania w ścisłej współpracy z UEFA. Zajmuje się między innymi szeroko zakrojoną współpracą z Miastami Gospodarzami, współpracą z PZPN, organizacją centrów pobytowych dla drużyn biorących udział w Turnieju, organizacją imprez przedturniejowych, logistyką turniejową, organizacją centrum nadawczego dla mediów, zaopatrzeniem itp. Działania w ramach poszczególnych obszarów przenikają się i są ze sobą integralnie powiązane, w związku z czym osoby przypisane do poszczególnych zadań ściśle ze sobą współpracują lub wręcz biorą udział w wielu projektach jednocześnie. Działania te są ze sobą tak mocno powiązane funkcjonalnie, że nie sposób ich rozdzielić. Należy mieć na uwadze, że przedsięwzięcie, jakim jest organizacja Turnieju, nie ma precedensu w historii Polski. Jest to wielkie wyzwanie zarówno pod względem logistycznym, organizacyjnym jak i merytorycznym. Skala działań, które podejmuje Spółka, jest ogromna. Celem Spółki jest kompleksowa organizacja Turnieju. Świadczona przez nią usługa określona w Umowie o Świadczenie Usług jako „organizacja i przeprowadzenie Turnieju w Polsce” jest zdaniem Spółki usługą kompleksową o dużym stopniu złożoności. W celu jej realizacji Spółka zarówno angażuje swoich własnych pracowników, jak również dokonuje zakupu usług i towarów.

Poniżej przedstawiono główne obszary działalności Spółki w ramach usług świadczonych na rzecz UEFA:

Spółka wraz z UEFA współpracuje z Miastami Gospodarzami (miastem stołecznym Warszawa, miastem Wrocław, miastem Poznań i miastem Gdańsk). Główne zadania Miast Gospodarzy związane z organizacją i przeprowadzeniem Turnieju oraz zasady współpracy z UEFA zostały opisane w Umowach o Współpracy i w tzw. Wytycznych Marketingowych, jakie UEFA zawarła z Miastami Gospodarzami. Mimo, że Spółka nie jest stroną tych umów, to jej zadaniem jest zapewnienie przepływu informacji, koordynacja działań i zapewnienie właściwego wykonania umów między UEFA a Miastami Gospodarzami. W tym zakresie Spółka ściśle współpracuje z władzami w Miastach Gospodarzach. W ramach tej kooperacji odbywają się spotkania robocze z przedstawicielami Miast Gospodarzy, podczas których omawiany jest stan realizacji określonych działań, przekazywane są Miastom Gospodarzom zarówno uwagi i wskazówki dotyczące promocji Miast Gospodarzy i Turnieju, jak również materiały instruktażowe, itp. UEFA, Spółka i Biura w Miastach Gospodarzach oraz Biura Promocji Miast Gospodarzy wspólnie opracowują (w oparciu o wytyczne UEFA) koncepcję promocji i dekoracji Miast Gospodarzy. W efekcie Miasta Gospodarze udostępnią przestrzeń miejską dla potrzeb instalacji bannerów, billboardów, flag, citylightów, itp. Spółka wraz z UEFA zapewni ich dostarczenie, a Miasta Gospodarze są odpowiedzialne za ich montaż, serwis i demontaż. Ponadto Spółka organizuje warsztaty oraz konferencje, które służą wypracowaniu zintegrowanych modeli współpracy, których uczestnikami są przedstawiciele Miast Gospodarzy, przedstawiciele wojewódzkich związków piłki nożnej, Spółki oraz UEFA.

Kolejnym z obszarów działalności Spółki jest pomoc i koordynacja w promocji Miast Gospodarzy podczas imprez przedturniejowych według kalendarza UEFA oraz imprez realizowanych bezpośrednio przez Miasta Gospodarzy. Imprezy służą promocji Turnieju oraz Miast Gospodarzy. Spółka koordynuje z Miastami Gospodarzami formy tej promocji, zapewnia odpowiednie wsparcie w tym zakresie. Zadaniem pracowników Spółki jest także monitorowanie wszelkich zmian w kampanii promocyjnej Miast Gospodarzy. Miasta Gospodarze przedstawiają propozycję inicjatyw i projektów (od pomysłów imprez promocyjnych, poprzez projekty materiałów reklamowych wykorzystujących logo kompozytowe lub logo miejskie itp.). Do roli pracowników Spółki w porozumieniu z UEFA należy akceptacja tych projektów lub zalecenie ich modyfikacji (pod kątem treści, formy, zgodności z prawem, zgodności z polityką UEFA, itp.). Zespół ds. współpracy z Miastami Gospodarzami ma zatem między innymi ocenić, czy proponowane projekty są zgodne ze standardami i polityką UEFA. Podczas Turnieju każde z Miast Gospodarzy wyznaczy w centralnych punktach przestrzeni miejskiej Strefy Kibica (tzw. Fan Zones). Będą się tam odbywać transmisje z meczów oraz różnego rodzaju imprezy dla kibiców. Rolą Spółki jest przy współpracy z UEFA pomoc Miastom Gospodarzom w organizacji takich Stref Kibica poprzez dostarczenie im odpowiednich informacji i wytycznych w tym zakresie, a w szczególności w zakresie dekoracji Stref Kibica i zapewnienia przestrzeni reklamowej dla Sponsorów. Miasta odpowiedzialne będą natomiast za zapewnienie programu artystycznego, ochronę i bezpieczeństwo, rozwiązania w sferze komunikacji publicznej, itp.

Spółka koordynuje zawartość stron WWW każdego z Miast Gospodarzy w zakresie dotyczącym promocji Turnieju oraz promocji Miasta Gospodarza pod kątem treści, rozmieszczenia informacji, kolorystyki, sposobu prezentacji i wykorzystywania logo kompozytowego i logo Turnieju. W tym zakresie Spółka przekazuje Miastom Gospodarzom uwagi, akceptuje zawartość stron WWW, zleca ich modyfikację itp. Spółka dba również o to, aby korzystanie z logo kompozytowego i logo Turnieju było zgodne z prawem, zawartymi umowami, itp.

Powyższe działania realizowane są przez pracowników Spółki, których rola aktualnie polega głównie na komunikowaniu się z przedstawicielami Miast Gospodarzy i udzielaniu bieżących informacji w zakresie ww. zagadnień (np. w czasie spotkań, rozmów telefonicznych, korespondencji mailowej, itp.). Osoby te z jednej strony przekazują Miastom Gospodarzom, jakie są wymogi UEFA, z drugiej pomagają im w ich spełnieniu.

Spółka oraz jej pracownicy przygotowują, koordynują i uczestniczą również w różnego rodzaju wizytach i spotkaniach przedstawicieli UEFA organizowanych w Miastach Gospodarzach. Są to wizyty w samych Miastach Gospodarzach wizyty na stadionach, na których będą rozgrywane mecze podczas Turnieju oraz wizyty na lotniskach. Podczas tego typu wizyt prowadzone są rożnego rodzaju spotkania, warsztaty lub dokonywana jest okresowa ocena stanu przygotowań Miast Gospodarzy do Turnieju przez najwyższe władze UEFA.

Spółka prowadzi projekt zakwaterowania dla tzw. Grup Docelowych UEFA, do których zalicza się: najwyższe władze UEFA, narodowe związki piłki nożnej, drużyny piłkarskie, sędziów, nadawców, obsługę techniczną, sponsorów, klientów korporacyjnych, pracowników i współpracowników UEFA oraz przedstawicieli mediów (dalej: „Grupy Docelowe UEFA”). W zakresie projektu zakwaterowania Spółka ściśle współpracuje z Oficjalną Agencją ds. Zakwaterowania UEFA EURO 2012 (dalej „Agencja ds. Zakwaterowania”). Do wspólnych zadań Spółki i Agencji ds. Zakwaterowania, należy w pierwszej kolejności znalezienie bazy hotelowej spełniającej standardy UEFA (analiza zarówno hoteli istniejących, jak i monitoring będących w toku inwestycji w infrastrukturę hotelową, wizytacja placówek, sporządzenie opisu obiektów). Baza hotelowa ma służyć zakwaterowaniu Grup Docelowych UEFA oraz organizacji tzw. kwatery głównej i mini-kwatery UEFA podczas samego Turnieju (dla np. najwyższych władz UEFA, przedstawicieli, pracowników i współpracowników UEFA, zaproszonych gości, itd.) jak również jako centrum pobytowe dla sędziów. Spółka w powyższych hotelach planuje zorganizowanie lokalnych biur operacyjnych oraz zarządzanie tymi biurami włączając w to ich zaopatrzenie jak również organizację spotkań różnego rodzaju spotkań związanych z organizacją Turnieju Ponadto Spółka współpracuje z Agencją ds. Zakwaterowania w zakresie negocjacji umów z hotelami. Dodatkowo Spółka prowadzi monitoring rynku usług hotelowych pod kątem zebrania informacji o ilości, jakości i dostępności miejsc hotelowych dla kibiców.

W fazie przedturniejowej w ramach działań związanych z projektem zakwaterowania należy zapewnienie zakwaterowania i sal konferencyjnych dla wszelkich imprez i wydarzeń przedturniejowych. Dodatkowo konieczne jest zorganizowanie i przygotowanie w hotelach tymczasowych biur operacyjnych dla Spółki i dla UEFA w tym, jeśli będzie taka potrzeba biura dla Prezydenta UEFA, Sekretarza Generalnego oraz dla władz UEFA, akredytacji, a także dla wszystkich innych podmiotów biorących udział w danej imprezie.

Projekt zakwaterowania jest również oparty na ścisłej współpracy z Miastami Gospodarzami, m.in. wspólna organizacja spotkań dla branży hotelarskiej, których celem jest przedstawienie wymagań UEFA. Projekt zakwaterowania zajmuje się również organizacją wizyt Grup Docelowych UEFA, we ścisłej współpracy z projektem Centrów Pobytowych.

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 to także ogromne przedsięwzięcie w zakresie organizacji transportu turniejowego. Spółka we współpracy z Miastami Gospodarzami m.in. ma zapewnić transport lądowy dla Grup Docelowych UEFA. Do jej zadań należy zaplanowanie jak i organizacja całej logistyki, w tym zakresie, w tym monitorowanie harmonogramu przejazdów, zabezpieczenie i alokacja środków transportu dla poszczególnych grup osób oraz wyznaczenie tras przejazdu przy współpracy z władzami lokalnymi. Spółka wypełniać będzie zarówno funkcję wykonawczą, jak i kontrolną czuwając nad właściwym przebiegiem transportu z lotniska do hoteli, na stadiony, do Centrów Pobytowych i tzw. Hoteli Transferowych. Transport turniejowy będzie realizowany przy użyciu określonej floty samochodowej dostarczonej przez sponsora a koordynowanej przez Spółkę oraz wybranych w drodze przetargu lub konkursu ofert usług transportowych świadczonych przez firmy zewnętrzne. Rolą Spółki będzie współpraca, planowanie i koordynowanie wykorzystania floty zarówno dostarczonej przez sponsora jak również zakontraktowanej przez UEFA w ramach świadczonych usług transportowych.

Spółka zapewni wsparcie logistyczne dla drużyn piłkarskich i różnego rodzaju ekip pracujących podczas Turnieju. W przypadku drużyn spoza UE Spółka będzie dodatkowo udzielać im wsparcia w zakresie dokonania odprawy celnej, jak również zapewni transport towarów od granicy Polski do wybranego miejsca.

Transport turniejowy jest realizowany w powiązaniu z projektem transportu publicznego realizowanym głównie przez Miasta Gospodarzy, Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Ministerstwo Infrastruktury. W ramach tego obszaru Spółka ściśle współpracuje ze wszystkimi uczestnikami projektu, monitoruje inwestycje mające wpływ na transport publiczny oraz uczestniczy w wymianie kluczowych informacji między UEFA i wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w obsługę transportu publicznego w trakcie Turnieju. Dodatkowo Spółka współorganizuje i uczestniczy w warsztatach dotyczących transportu i obsługi lotniskowej. Spółka odbywa i będzie odbywać cykliczne spotkania z przedstawicielami Miast Gospodarzy w wymienionym zakresie, opracowywać zasady dotyczące obsługi transportowej, współpracować z Miastami Gospodarzami w opracowywaniu planów operacyjnych i organizować konferencje dla przedstawicieli Miast Gospodarzy.

Drużyny narodowe podczas Turnieju będą przebywać i trenować w tzw. Centrach Pobytowych, którymi są hotele wraz z położonym w ich pobliżu boiskiem treningowym (dalej: „Centra Pobytowe”). Rolą Spółki było dokonanie sprawdzenia i wyboru 21 ośrodków spośród ok. 110 kandydatur. Przedstawiciele Spółki musieli zwizytować każdy obiekt, dokonać jego oceny, opisu, wizualizacji itp. Na tej podstawie stworzony został katalog 21 obiektów, z którego poszczególne federacje narodowe — finaliści Turnieju UEFA EURO 2012 wybiorą odpowiadające im Centrum Pobytowe na czas Turnieju.

Zadaniem Spółki jest obecnie monitorowanie stanu infrastruktury hotelowej i boiskowej, prowadzenie warsztatów dla właścicieli boisk (których celem jest informowanie o standardach UEFA). Spółka organizuje również wizyty dla przedstawicieli drużyn i narodowych federacji piłkarskich. Mają one umożliwić obejrzenie, porównanie i w konsekwencji dokonanie ostatecznego wyboru Centrum Pobytowego dla drużyn finalistów Turnieju UEFA EURO 2012. W zakresie działalności Spółki jest również koordynacja rezerwacji zarówno hotelu, jaki boiska (jak to już wcześniej wskazano, boisko i hotel są połączone jako jedno Centrum Pobytowe). Spółka będzie też koordynować i współorganizować otwarte sesje treningowe dla drużyn przebywających w Centrach Pobytowych. Spółka ponosić będzie koszty związane z pobytem drużyn piłkarskich w Centrach Pobytowych i korzystaniem z boisk treningowych.

Większość osób przybędzie na Turniej drogą lotniczą dlatego są również realizowane szerokie działania w zakresie przygotowania operacji lotniskowych. Zakres działalności Spółki w tym obszarze koncentruje się na powitaniu gości UEFA, drużyn narodowych, tzw. VIP-ów, Docelowych Grup UEFA itd. Konieczne jest również zapewnienie transportu wyżej wymienionych grup z lotniska do miejsca docelowego przy użyciu transportu turniejowego współpracującego z transportem publicznym. W fazie przygotowawczej do Turnieju zadaniem Spółki jest koordynacja przepływu informacji, oraz ich odpowiednia dystrybucja do wszystkich zaangażowanych podmiotów działających na lotnisku tj. zarządców lotniska, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, Służby Ochrony Lotniczej, Straży Granicznej, Straży Pożarnej i Policji. Spółka prowadzi również rozmowy z zarządami portów lotniczych dotyczące uruchomienia dodatkowej obsługi na lotniskach. Stąd w ten obszar działania wchodzi również współpraca z innymi lotniskami tzw. lotniskami wspomagającymi, a nawet lokalnymi aeroklubami (w zakresie np. parkowania samolotów i śmigłowców). Rolą Spółki jest współpraca dotycząca opracowywania odpowiednich planów operacyjno-logistycznych w tym zakresie. Pracownicy Spółki zapoznają się z infrastrukturą portów lotniczych, planami dotyczącymi ewentualnych modernizacji tak aby móc efektywnie realizować wszelkie czynności związane z operacjami lotniskowymi podczas Turnieju.

W ramach swoich działań Spółka utworzy tzw. punkty powitalne i informacyjne dla członków Grup Docelowych UEFA. W punktach powitalnych dystrybuowane będą materiały promocyjne takie jak oficjalne wydawnictwa turniejowe, kieszonkowe przewodniki, pakiety informujące o imprezach kulturalnych, drogach dojazdowych, ważnych adresach itp. Przygotowaniem tych materiałów również zajmie się Spółka. Punkty powitalne znajdować się będą na lotniskach, w kwaterach głównych UEFA (hotele w Miastach Gospodarzach), przy stadionach, w Centrach Pobytowych, być może również w okolicach dworców kolejowych i autobusowych.

Podczas całej fazy przygotowawczej do Turnieju rozpoczynającego się w dniu 8 czerwca 2012 roku będą odbywały się różnego rodzaju imprezy przedturniejowe. Harmonogram imprez przedturniejowych wynika z oficjalnego kalendarza Imprez Przedturniejowych UEFA EURO 2012 ustalonego przez UEFA. Imprezy przedturniejowe podkreślają kolejne kroki zbliżające nas do Turnieju i do tego typu imprez należy zaliczyć np. losowanie grup eliminacyjnych, przedstawienie oficjalnego logo Turnieju, prezentacja katalogu Centrów Pobytowych, prezentacja maskotek Turnieju, rozpoczęcie sprzedaży biletów i inne tego typu imprezy planowane w przyszłości, aż do samego Turnieju. Spółka uczestniczy w kompleksowej organizacji i koordynacji tego typu imprez rozpoczynając od przygotowania koncepcji, opracowania projektu i jego realizacji. Tego typu projekty wymagają ścisłej współpracy z Miastami Gospodarzami, współpracy z obszarem operacji lotniskowych, zapewnieniem transportu przed i podczas samej imprezy, przygotowaniem zakwaterowania oraz zapewnieniem należytej ochrony podczas imprezy. Bardzo ważna jest również współpraca z mediami przed, w trakcie oraz po samej imprezie ponieważ tego typu działania charakteryzują się szerokim oddźwiękiem zarówno w Polsce jak i za granicą. W zakresie działań operacyjnych związanych z przygotowaniem imprezy przedturniejowej Spółka organizuje zakwaterowanie gości podczas imprezy, catering, wynajem sali, logistykę, techniczną stronę imprezy (typu dźwięk, światło). Niekiedy organizuje również ochronę. Spółka w porozumieniu z UEFA wybiera dostawców usług, negocjuje warunki a następnie nadzoruje ich należyte wykonanie.

W ramach Turnieju odbywać się będą ceremonie otwarcia, ceremonie przedmeczowe, zamknięcia, itp. Ceremonie oficjalnego otwarcia i zamknięcia Turnieju, jak również dekoracji zwycięzcy zorganizuje wybrany dostawca. W zakresie ceremonii przedmeczowych (np. kilkuminutowe pokazy gimnastyczno — taneczne) oraz rozrywki w trakcie przerwy w meczu (np. występy Dj-ów, animacje na ekranach itp.), Spółka uczestniczy przy wyborze dostawców tego typu usług. W tym aspekcie rolą Spółki będzie również koordynacja i zarządzanie poszczególnymi działaniami w taki sposób, aby wszystko przebiegło należycie (ustalenie ilości i terminarza prób, dostarczenie niezbędnych środków technicznych itp.), zgodnie z oczekiwaniami UEFA.

W ramach swoich działań Spółka będzie zaangażowana również w działania w zakresie ochrony i bezpieczeństwa Oficjalnych Miejsc UEFA, czyli m.in. stadionów wraz z zewnętrzną strefą bezpieczeństwa wokół stadionu, Centrów Pobytowych, centrum nadawczego dla mediów, hoteli transferowych, kwatery głównej i minikwater UEFA, itp. Spółka uczestniczy w różnego rodzaju oficjalnych spotkaniach, konferencjach, programach szkoleniowych i innych działaniach w zakresie ochrony i bezpieczeństwa. Nie jest wykluczone, że Spółka będzie ponosić z tego tytułu koszty.

Na czas Turnieju zostaną udostępnione stadiony w Miastach Gospodarzach, na których będą rozgrywane mecze finałowe Turnieju UEFA EURO 2012. Spółka we współpracy z PZPN będzie brać czynny udział w wielu działaniach i w wielu projektach odbywających się bezpośrednio na stadionach i wokół nich, zarówno przed jak i w czasie Turnieju. Między innymi Spółka odpowiedzialna będzie za dostarczenie na teren stadionów ciężkiego sprzętu takiego jak wózki widłowe, podnośniki, maszyny do materiałów reklamowych, a także zapewnienie ludzi do jego rozładowywania, itp.

W tym celu Spółka zorganizuje przetargi i konkursy ofert na dostarczenie (wynajem) tego sprzętu. Ponadto do obowiązków Spółki należy zarządzanie odpadami — zorganizowanie wywozu śmieci, wynajmu kontenerów, monitorowanie stanu ich zapełnienia, informowanie służb porządkowych i firm wywożących śmieci o konieczności ich utylizacji itp. Dodatkowo Spółka będzie uczestniczyć przy projekcie technicznym dot. klimatyzacji, nagłośnienia oraz zapewnienia dostarczenia energii elektrycznej. W tym celu Spółka pomaga UEFA w wyszukaniu odpowiednich firm. Pracownicy Spółki wizytują stadiony pod kątem sprawdzenia zaawansowania ich budowy, zastosowanych rozwiązań technicznych analizując możliwości ich udoskonalenia pod kątem wymogów UEFA. Na każdym ze stadionów wydzielone będą powierzchnie na cele biurowe, organizacji spotkań i konferencji, jak również pomieszczenia dla przedstawicieli mediów i osób posiadających akredytację UEFA. Spółka zapewniać będzie zaopatrzenie tych pomieszczeń w niezbędne materiały biurowe (kupowane) i meble (wynajmowane). Spółka będzie udzielać wsparcia logistycznego w zakresie wszelkiego potrzebnego sprzętu biurowego.

Spółka będzie również uczestniczyć w koordynacji dostaw na stadiony. Na potrzeby realizacji tego zadania przy każdym ze stadionów są planowane tzw. punkty logowania, do których zgłaszać się będzie każdy przyjeżdżający z towarem pojazd. Spółka będzie prowadziła rejestr dostaw i będzie współdziałać w procesie zarządzania dostawami.

Oprócz usług technicznych związanych z samymi stadionami Spółka będzie zaangażowana przy różnorakich zagadnieniach technicznych związanych z przygotowaniem centrum nadawczego dla mediów. Spółka jest stroną umowy na wynajem hali dla mediów (ponosi koszt z tego tytułu). Sama obsługa imprezy od strony medialnej (współpraca z mediami) leży natomiast po stronie UEFA.

Przygotowanie i przeprowadzenie Turnieju to również ogromne przedsięwzięcie pod względem zapewnienia transportu, powierzchni magazynowych, logistyki oraz zaopatrzenia. Rolą Spółki jest ścisła współpraca w tym zakresie ze wszystkim dostawcami towarów i usług związanych z Turniejem. Jako przykład działalności Spółki w tym obszarze można podać zakup oficjalnych uniformów z logo Turnieju dla swoich pracowników i współpracowników, które są oni zobowiązani nosić podczas wszystkich oficjalnych wydarzeń związanych z Turniejem. Spółka zamawia różnego rodzaju materiały promocyjne i gadżety (długopisy, czapeczki, kalendarze, smycze, pendrivy, piny, proporczyki itp.). Zlecając ich produkcję Spółka posługuje się wytycznymi ze strony UEFA określającymi precyzyjnie m.in. jakość, wymiary, zestawienia kolorów jakie mogą być stosowane na materiałach promocyjnych, wygląd oraz sposób umieszczenia na nich logo Turnieju i innych elementów identyfikacyjnych itp. Spółka organizuje również transport towarów za granicę i dostawy towarów do Polski. W ramach tego zadania Spółka kompletuje niezbędną dokumentację i prowadzi cały proces w ramach procedury celnej. W tym zakresie Spółka ściśle współpracuje z firmami logistycznymi i agencjami celnymi.

Oprócz opisanych działań Spółka na bieżąco informuje UEFA o zakładanych kosztach poszczególnych działań i sporządzaniu budżetów, współorganizuje konkursy dla kibiców promujących wiedzę o Turnieju oraz konkursy plastyczne dla dzieci, współpracuje z organami państwowymi w zakresie zagadnień dotyczących organizacji Turnieju, kontaktuje się z mediami, udziela informacje na temat przygotowań do Turnieju (występowanie w TV organizuje oficjalne konferencje Dyrektora UEFA EURO 2012, Dyrektora Turnieju UEFA EURO w Polsce oraz imprezy promocyjne i informacyjne, jak np. prezentacja logo i hasła Turnieju, prezentacja katalogu Centrów Pobytowych, prezentacja maskotek Turnieju itp. Spółka w porozumieniu z UEFA prowadzi oficjalny program „X” polegającego na wyborze i współpracy w zakresie promocji Turnieju 100 osób, które będą wspierać Turniej swoim wizerunkiem: 50 osób rozpoznawalnych (w tym Prezydent Lech Wałęsa, Prezydent Aleksander Kwaśniewski, przedstawiciele sportu, kultury, mediów, show-biznesu, itp.) oraz 50 osób wyłonionych w trakcie konkursów plastycznych: 20 dzieci (konkurs dla dzieci) i 30 osób dorosłych (konkurs dla kibiców dorosłych).

Wszystkie z ww. działań, będąc realizowane przez pracowników Spółki przy udziale firm zewnętrznych i współpracy m.in. z PZPN, władzami Miast Gospodarzy, organizacjami rządowymi, sponsorami itp., pozostają ze sobą w ścisłym funkcjonalnym związku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wszystkie Czynności, opisane w stanie faktycznym i podejmowane przez Spółkę na podstawie Umowy o Świadczenie Usług stanowią, dla celów podatku VAT, pojedynczą, kompleksową usługę wykonywaną na rzecz UEFA...
  2. Czy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz UEFA na gruncie przepisów Ustawy VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu VAT W Polsce...
  3. Czy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz UEFA powinny być wykazane w deklaracji VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym przypada koniec okresu rozliczeniowego, za który Spółka obciąża UEFA...

Stanowisko Spółki:

Ad. 1

Spółka uważa, że wszystkie czynności, opisane w stanie faktycznym i podejmowane przez nią na podstawie Umowy o Świadczenie Usług stanowią, dla celów podatku VAT pojedynczą, kompleksową usługę wykonywaną na rzecz UEFA.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jak wynika z utrwalonego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: „ETS”), transakcja składająca się z szeregu świadczeń i czynności może być traktowana, dla celów VAT, jako:

  1. jedno świadczenie złożone (kompleksowe), które zasadniczo podlega takim samym zasadom opodatkowania VAT; w szczególności, względem świadczenia złożonego określa się jedno miejsce świadczenia, taką samą stawkę VAT itp. lub
  2. zespół niezależnych transakcji (dostaw towarów lub usług), z których każda podlega odrębnym zasadom opodatkowania VAT, wedle ich rodzaju i klasyfikacji.

Z utrwalonego orzecznictwa ETS wynika również, iż świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce, m.in., gdy: dwa lub więcej elementy transakcji są tak ściśle ze sobą związane, iż tworzą jedną, niepodzielną transakcję ekonomiczną, której rozdzielanie byłoby sztuczne (np. orzeczenie ETS z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 LevobVerzekeringen i OV Bank). Mając na uwadze powyższe zasady wynikające z orzecznictwa ETS należy, zdaniem Spółki, zaklasyfikować wszystkie wykonywane przez nią na rzecz UEFA czynności, jako jedno świadczenie złożone (kompleksowe). Z uwagi na fakt, iż przedmiotem tego świadczenia nie jest dostawa towarów należy przyjąć, zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, iż wszystkie czynności wykonywane przez Spółkę stanowią jedną kompleksową usługę, mającą na celu organizację imprezy sportowej tj. Turnieju.

Powyższe stanowisko Spółki wynika z faktu, iż wydzielenie z zakresu jej działalności poszczególnych czynności byłoby działaniem sztucznym. Wszystkie realizowane przez Spółkę działania są bowiem podporządkowane jednemu, nadrzędnemu celowi, jakim jest organizacja Turnieju. Co więcej, żadne z podejmowanych przez Spółkę działań nie jest zbędne dla realizacji tego celu, który nie mógłby być osiągnięty przy rezygnacji z poszczególnych z nich. Działania te są ze sobą połączone funkcjonalnie do tego stopnia, iż niemożliwe jest wykonanie tylko części z nich w oderwaniu od pozostałych.

Za uznaniem wykonywanych przez Spółkę działań za pojedynczą usługę kompleksową przemawia również sformułowanie Umowy o Świadczenie Usług zawartej z UEFA, gdzie nacisk położony został nie tyle na sposób realizacji usług i konkretne świadczenia, do których spełnienia zobowiązana jest Spółka, co na cel jaki ma być dzięki nim osiągnięty. W szczególności UEFA zlecając Spółce realizację Turnieju nie jest zainteresowana otrzymaniem szeregu niepowiązanych ze sobą świadczeń, ale jednego kompleksowego świadczenia. Należy również zaznaczyć, że z uwagi na realizację przez Spółkę na mocy umowy z UEFA szeregu czynności, w ramach takich obszarów działania jak bezpieczeństwo, zakwaterowanie, promocja Turnieju itp., wydzielenie z usługi świadczonej przez Spółkę szeregu poszczególnych usług i dostawy towarów byłoby działaniem nie tylko arbitralnym, ale również trudnym do wykonania w praktyce. Gdyby bowiem przyjąć konieczność indywidualnego traktowania na gruncie podatku VAT każdego działania Spółki nie byłoby wiadomo czy powinno się traktować jako osobną usługę każdy obszar działalności, czy też wydzielać w ramach wszystkich realizowanych obszarów poszczególne kategorie usług (doradztwo, reklamę, pośrednictwo itp.).

Dodatkowo również, jak Spółka zaznaczyła w stanie faktycznym, za wyświadczone na rzecz UEFA usługi otrzyma jedno wynagrodzenie kalkulowane na podstawie poniesionych przez nią kosztów (wynagrodzenie podstawowe).

Spółka zaznacza ponadto, że z przepisów Ustawy VAT wynika, iż usługa polegająca na organizacji jakiegoś zdarzenia (np. imprezy sportowej takiej jak Turniej), może stanowić jedno świadczenie złożone (usługę kompleksową). Przykładowo, art. 28g ust 2 Ustawy VAT określa specyficzne miejsce świadczenia dla usług świadczonych przez organizatorów różnych wydarzeń, w tym wydarzeń sportowych, zaś art. 83 ust. 1 pkt 19 Ustawy VAT przewiduje możliwość zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w odniesieniu do usług organizacji eksportu.

Co więcej, jak wynika z orzeczenia ETS z dnia 9 marca 2006 r. w sprawie C-114/05 Gillan Beach, usługi organizatorów różnych wydarzeń, na które zasadniczo składa się wiele różnych czynności, podlegają opodatkowaniu VAT w jednym kraju, tak jak ma to miejsce w odniesieniu do świadczeń złożonych.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie w istniejącym orzecznictwie sądów administracyjnych. W tym względzie, na szczególną uwagę zasługuje wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 marca 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 1663/09). Orzeczenie to jest o tyle adekwatne dla istoty sprawy, że odnosi się do usług związanych z organizacją imprezy sportowej. W sprawie będącej przedmiotem powyższego wyroku skarżąca świadczyła na rzecz PZPN usługi polegające na kompleksowej organizacji meczów międzynarodowych z udziałem polskiej reprezentacji w piłce nożnej. Czynności wykonywane przez skarżącą zgodnie z zawartymi umowami obejmowały:

  • przygotowanie stadionu (w tym płyty boiska i widowni);
  • zapewnienie odpowiedniego oświetlenia;
  • zapewnienie punktów gastronomicznych dla widzów;
  • megafonizację stadionu;
  • udostępnienie płyty boiska w celu rozegrania meczu oraz przeprowadzenia treningów;
  • udostępnienie pokoju do badań antydopingowych;
  • udostępnienie reprezentacjom i sędziom szatni na stadionie w trakcie treningów, jaki meczu;
  • udostępnienie parkingu dla zaproszonych gości i uczestników meczu;
  • udostępnienie przedstawicielom związku sportowego, policji, dziennikarzom i innym osobom, których udział warunkował;
  • należytą organizację meczów, pomieszczeń na obiektach, pomocnych w sprawnym przeprowadzeniu zawodów;
  • zezwolenie ekipie telewizyjnej na wejście na teren obiektu, rozmieszczenie urządzeń technicznych oraz umożliwienie przeprowadzenia transmisji;
  • zabezpieczenie sanitariatów dla widzów i gości loży honorowej;
  • zezwolenie na rozstawienie namiotu firmie będącej partnerem związku sportowego;
  • dokonanie ubezpieczenia meczu;
  • zabezpieczenie medyczne imprezy;
  • zabezpieczenie przeciwpożarowe imprezy;
  • monitoring widowni.

W stanie faktycznym rozpatrywanym przez sąd organ kontroli skarbowej uznał wszystkie wymienione wyżej elementy za składniki jednej kompleksowej usługi organizacji meczów, w skład której wchodzi również ubezpieczenie meczów. Jednocześnie, w ocenie organu kontroli skarbowej, cała usługa podlegała opodatkowaniu jedną stawką VAT. Podobne stanowisko wyraził WSA, który uznał, iż: „w przypadku świadczenia usługi związanej z organizowaniem meczów z udziałem polskiej reprezentacji w piłce nożnej wraz z ubezpieczeniem meczów mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą związaną z organizowaniem imprezy sportowej. W efekcie oznacza to, iż do podstawy opodatkowania należy włączyć również koszty ubezpieczenia i do tak ujętej całości świadczenia zastosować jednolitą stawkę podatku 22% właściwą dla usługi związanej z organizowaniem imprez sportowych”.

Konkludując, analiza orzecznictwa sądów administracyjnych oraz wyroków ETS, jak również przedstawionego stanu faktycznego, prowadzi do wniosku, że rozmaite czynności podejmowane przez Spółkę w celu zorganizowania imprezy sportowej, takiej jak Turniej, stanowią funkcjonalnie, w aspekcie gospodarczym, dla celów VAT, jedną całość (jedną usługę), której rozdzielanie na poszczególne elementy byłoby sztuczne i nie odzwierciedlałoby jej kompleksowego charakteru, ani oczekiwań odbiorcy (UEFA).

Ad. 2

Zdaniem Spółki, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz UEFA, opisane w stanie faktycznym, na gruncie przepisów Ustawy VAT obowiązujących od 1 stycznia 201 1 r. nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu VAT w Polsce podlegają tylko usługi, które są uznawane za świadczone w Polsce tj. usługi których miejscem świadczenia jest Polska. Jednocześnie zgodnie z art. 28b Ustawy VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podatników jest, co do zasady miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego usługa jest świadczona. Z uwagi na fakt, iż jak podniesiono w stanie faktycznym UEFA prowadzi działalność gospodarczą, jest ona podatnikiem w rozumieniu art. 28a i 28b Ustawy VAT. W konsekwencji, miejsce świadczenia usługi wykonywanej przez Spółkę na rzecz UEFA będzie ustalane w oparciu o art. 28b Ustawy VAT, chyba że do tej usługi znajdzie zastosowanie którykolwiek przepis szczególny, wymieniony w art. 28d-28o Ustawy VAT.

Zdaniem Spółki miejsce świadczenia jej usługi należy ustalić zgodnie z art. 28b Ustawy VAT, gdyż świadczona przez nią kompleksowa usługa organizacji Turnieju nie kwalifikuje się do uznania jej za żadną z usług wymienionych w art. 28d-28o Ustawy VAT.

W szczególności, zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi nie stanowią usług wymienionych w art. 28g Ustawy VAT.

Kompleksowej usługi organizacji Turnieju nie można bowiem uznać za usługę pomocniczą do usług wstępu na imprezy, o których mowa w art. 28g ust. 1 Ustawy VAT. Zgodnie bowiem z art. 33 Rozporządzenia wykonawczego usługi pomocnicze, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE (odpowiadającym swoim zakresem treści art. 28g ust. 1 Ustawy VAT) obejmują usługi, które są świadczone oddzielnie na rzecz osoby uczestniczącej w wydarzeniu. Tymczasem przedmiotowe usługi świadczone są przez Spółkę nie na rzecz osób uczestniczących w wydarzeniu sportowym takim jak Turniej (kibiców), ale na rzecz UEFA Tym samym nie ma wątpliwości ze usługi świadczone przez Spółkę nie są usługami, pomocniczymi do usług wstępu.

Usługa świadczona przez Spółkę nie jest również usługą o której mowa w art. 28g ust. 2 Ustawy VAT, gdyż przepis ten odnosi się wyłącznie do usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (tymczasem UEFA jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a Ustawy VAT).

A zatem, usługa świadczona przez Spółkę na rzecz UEFA, powinna zostać uznana, zgodnie z art. 28b Ustawy VAT, za opodatkowaną w kraju, w którym UEFA posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Z uwagi na fakt, iż jak wynika ze stanu faktycznego, UEFA nie posiada w Polsce siedziby (czy też siedziby działalności gospodarczej), ani też stałego miejsca prowadzenia działalności (należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 11 ust. 3 Rozporządzenia wykonawczego fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej), usługa świadczona przez Spółkę na rzecz UEFA nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Ad. 3

Spółka stoi na stanowisku, iż usługi świadczone przez Spółkę na rzecz UEFA powinny być wykazane w deklaracji VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym przypada koniec okresu rozliczeniowego, za który Spółka obciąża UEFA.

Na wstępie Spółka zaznacza, iż pomimo, że świadczone przez nią na rzecz UEFA usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce niemniej jednak usługi te powinny być zdaniem Spółki wykazywane w deklaracji VAT składanej przez Spółkę, jako że świadczenie tych usług poza terytorium kraju, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 Ustawy VAT, daje Spółce prawo do odliczenia VAT naliczonego. W tym kontekście Spółka zwraca uwagę, iż podstawą do wypełnienia deklaracji VAT jest tzw. ewidencja (rejestr) VAT, o którym mowa w art. 109 ust. 3 i 3a Ustawy VAT. Dlatego też, zdaniem Spółki, świadczone przez nią poza terytorium Polski usługi, powinny zostać ujęte w deklaracji VAT w tym samym momencie, w którym zostaną one ujęte w ewidencji.

Zgodnie z art. 109 ust. 3a Ustawy VAT, usługi świadczone poza terytorium Polski są ujmowane w prowadzonej przez podatników ewidencji z uwzględnieniem momentu powstania obowiązku podatkowego, dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju. Jednocześnie, w przypadku usług, do których ma zastosowanie art. 28b Ustawy VAT, zastosowanie znajdują zasady przewidziane w art. 19 ust. 19a i 19b Ustawy VAT. Jak wynika z uzasadnienia do poprzednich pytań Spółki do usług świadczonych przez Spółkę na rzecz UEFA stosuje się art. 28b Ustawy VAT, wobec czego moment ujęcia tych usług w ewidencji oraz deklaracji VAT zostanie oparty o art. 19 ust 19a i 19b Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 19 ust. 19a Ustawy VAT, w przypadku usług do których stosuje się art. 28b, obowiązek powstaje, zasadniczo z dniem wykonania usługi. Jeśli jednak usługa jest rozliczana w okresach (tj. ustalane są następujące po sobie płatności i rozliczenia), obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 19a pkt 1 z końcem każdego okresu, do których odnoszą się te płatności lub rozliczenia.

W konsekwencji zatem, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz UEFA powinny być wykazane w deklaracji VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym przypada koniec okresu rozliczeniowego, za który Spółka obciąża UEFA. W tym zakresie Spółka dodatkowo zwraca uwagę, iż usługi świadczone przez UEFA nie są rozliczane w okresach dłuższych niż rok (nie znajdzie zatem zastosowania art. 19 ust. 19a pkt 2 Ustawy VAT) ani też płatności nie są otrzymywane przez Spółkę przed zakończeniem tych okresów (zastosowania nie znajdzie zatem art. 19 ust. 19b Ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. nr 177, poz. 1054 z 2011 r.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka zawarła z UEFA Umowę o Świadczenie Usług, która szeroko określa obowiązki Spółki (jako zleceniobiorcy) opisane w umowie jako „zorganizowanie i przeprowadzenie Turnieju w Polsce”. Zgodnie z zapisami Umowy o Świadczenie Usług, usługi świadczone będą przez Spółkę w sposób ciągły i rozliczane będą w trakcie trwania umowy. Działania, które w celu wykonania Umowy o Świadczenie Usług podejmuje Spółka, są rozległe, wielopłaszczyznowe i wzajemnie ze sobą powiązane. Spółka wykonuje czynności w ramach różnych obszarów działania w ścisłej współpracy z UEFA. Spółka zajmuje się między innymi szeroko zakrojoną współpracą z Miastami Gospodarzami, współpracą z PZPN, organizacją centrów pobytowych dla drużyn biorących udział w Turnieju, organizacją imprez przedturniejowych, logistyką turniejową, organizacją centrum nadawczego dla mediów, zaopatrzeniem itp. Działania w ramach poszczególnych obszarów przenikają się i są ze sobą integralnie powiązane, w związku z czym osoby przypisane do poszczególnych zadań ściśle ze sobą współpracują lub wręcz biorą udział w wielu projektach jednocześnie. Działania te są ze sobą tak mocno powiązane funkcjonalnie, że nie sposób ich rozdzielić. Skala działań, które podejmuje Spółka, jest ogromna. Celem Spółki jest kompleksowa organizacja Turnieju.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z możliwością potraktowania ww. usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu Turnieju w Polsce jako jednej kompleksowej usługi.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do powyższego, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla kontrahenta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym jakim jest zorganizowanie i przeprowadzenie Turnieju w Polsce, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, w tym m.in. szeroko rozumiana współpraca z Miastami Gospodarzami, współpraca z PZPN, organizacja centrów pobytowych dla drużyn biorących udział w Turnieju, organizacja imprez przedturniejowych, logistyka turniejowa, organizacja centrum nadawczego dla mediów, zaopatrzenie itp. Jak sam bowiem wskazał Wnioskodawca, działania w ramach poszczególnych obszarów przenikają się i są ze sobą integralnie i funkcjonalnie powiązane tak, że nie sposób ich rozdzielić.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczona przez Spółkę usługa określona w Umowie o Świadczenie Usług jako „organizacja i przeprowadzenie Turnieju w Polsce” jest usługą kompleksową o dużym stopniu złożoności należało uznać za prawidłowe.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Na potrzeby stosowania przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, ustawodawca w art. 28a ustawy zdefiniował pojęcie podatnika, i tak:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że usługobiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług zorganizowania i przeprowadzenia Turnieju w Polsce jest UEFA - podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Szwajcarii. UEFA jest podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku VAT, dla potrzeb tego podatku jest również zarejestrowany w Polsce (z uwagi na planowaną sprzedaż biletów wstępu na mecze podczas Turnieju). Według wiedzy Spółki UEFA nie posiada w Polsce zaplecza personalnego i technicznego, które charakteryzowałoby się odpowiednim stopniem stałości oraz wielkością, w szczególności UEFA nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia wykonawczego.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż usługobiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług zorganizowania i przeprowadzenia Turnieju w Polsce, na podstawie zawartej umowy jest podmiot szwajcarski wykonujący działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy, posiadający status podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

W oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podatnika szwajcarskiego, zatem miejscem ich świadczenia będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę. Tym samym, przedmiotowe usługi zorganizowania i przeprowadzenia Turnieju w Polsce nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

W myśl art. 19 ust. 19a ustawy, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

  1. usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;
  2. usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Ponadto w myśl ust. 19b tego przepisu, do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio.

Wskazać także należy, że zgodnie z art. 100 ust. 11 ww. ustawy na potrzeby określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w ust. 3 i 4, w zakresie świadczenia usług wymienionych w ust. 1 pkt 4, przepisy art. 19 ust. 19a i 19b stosuje się odpowiednio.

Ponadto stosownie do art. 109 ust. 3a ww. ustawy, podatnicy świadczący usługi, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju, są obowiązani w prowadzonej ewidencji podać nazwę usługi, wartość usługi bez podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, uwzględniając moment powstania obowiązku podatkowego, określany dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 19a i 19b.

W przedmiotowej sprawie jak wykazano wyżej, miejscem opodatkowania opisanych we wniosku usług zorganizowania i przeprowadzenia Turnieju w Polsce jest miejsce siedziby spółki szwajcarskiej, tj. terytorium Szwajcarii. Wnioskodawca podaje również, że zgodnie z zapisami umowy usługi świadczone będą w sposób ciągły i rozliczane w trakcie jej trwania, co do zasady, w okresach rocznych na dzień 31 grudnia każdego roku. Jednakże Spółka nie wyklucza, że przyjęte zostaną inne okresy rozliczeniowe np. miesięczne lub kwartalne. Z wniosku wynika również, że usługi nie będą rozliczane w okresach dłuższych niż rok również płatności nie będą otrzymywane przed zakończeniem wyznaczonych okresów rozliczeniowych. Zatem, dla przedmiotowych usług zorganizowania i przeprowadzenia Turnieju w Polsce, dla których ustalone zostaną następujące po sobie terminy rozliczeń (roczny, miesięczny lub kwartalny), obowiązek podatkowy należy ustalić na podstawie powołanego art. 19 ust. 19a pkt 1 ustawy, i tym samym uznaje się je za wykonane z upływem ostatniego dnia okresu rozliczeniowego tj. roku, miesiąca bądź kwartału.

W związku z powyższym również w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj