Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-I-005/345-1/AS/04
z 31 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-I-005/345-1/AS/04
Data
2004.08.31



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
benzyna
ładowność
odliczenie podatku od towarów i usług
olej napędowy
paliwo
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
samochód


Pytanie podatnika
Dotyczy odliczenia podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego, oraz gazu wykorzystywanego do napędu samochodów, ustalenia dopuszczalnej ładowności, o której mowa w art.86 ust.3 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04. 54. 535)


Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. nr 137, poz.926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia treść udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu informacji z dnia 13 lipca 2004r. nr PP/443/IN/58/BT/04, dotyczącej ustalenia dopuszczalnej ładowności, o której mowa w art.86 ust.3 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04. 54. 535), udzielonej w odpowiedzi na wniosek P.W.K. w Brzegu.

Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z zapytaniem o określenie dopuszczalnej ładowności, o której mowa w art.86 ust.3 i 5 ustawy z dnia 1 I marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U .Nr 54, poz.535), samochodów towarowo-osobowych marki ŻUK, które w wyciągu z homologacji mają określoną dopuszczalną ładowność w dwóch wariantach:
1. wariant 1 - tonaż lub ilość osób (785kg lub 8 osób),
2. wariant 2 - tonaż + ilość osób (425kg + 7 osób).

Po przeanalizowaniu przedmiotowej informacji oraz stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, że przepisy prawa podatkowego zostały w sposób błędny wyjaśnione przez organ podatkowy I instancji, w związku z powyższym przedmiotowa informacja zostaje zmieniona.W przypadku, gdy w wyciągu ze świadectwa homologacji określono dopuszczalną ładowność 785kg lub 8 osób, Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia, że w myśl art.88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535), przy nabywaniu paliwa do takiego samochodu Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ ładowność określona w świadectwie homologacji jest większa niż określona wzorem zawartym w art..86 ust.3 ustawy o VAT, gdyż ta dla samochodu z 2 miejscami siedzącymi wynosi 493kg( Dł = 357kg + 2 x 68kg = 357kg + 136kg = 493kg).

Natomiast, gdy w świadectwie homologacji określono dopuszczalną ładowność 425kg + 7 osób, to zgodnie z art..2 pkt.56 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym(Dz. U. 03. 58. 515) „dopuszczalną ładownością" jest największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnice dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. W świadectwie homologacji, dotyczącym ww. pojazdu oprócz ładowności 425kg + 7 osób, określono również masę własną (1550kg) i dopuszczalną masę całkowitą (2500kg). W związku z powyższym ww. sytuacji obliczenia przedstawiają się następująco:
Dopuszczalna ładowność = dopuszczalna masa całkowita - masa własna = 2500kg - 1550kg = 950kg.
Zatem dopuszczalna ładowność, określona zgodnie z art.2 pkt.56 ustawy Prawo o ruchu drogowym wynosi 950kg.

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego zależy od tego, do jakiego samochodu jest paliwo. Zgodnie z postanowieniami art.88 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.(Dz. U. Nr 54, poz.535), obniżenia kwoty lub zwrotu podatku różnicy podatku należnego nie stosuje się miedzy innymi do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
Dł (dopuszczalna ładowność) = 357kg + n (ilość miejsc łącznie z miejscem dla. kierowcy) x 68kg.Tak określona ładowność dla wyżej opisywanego pojazdu wynosi: Dł = 357kg + 7x68kg = 357kg + 476kg = 833kg.

Z wyżej przedstawionych równań wynika, że dopuszczalna ładowność określona zgodnie z art.2 pkt 56 ustawy Prawo o ruchu drogowym(950kg) jest większa od określonej zgodnie z art.56 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.(833kg).

Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej uważa, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodu na zasadach ogólnych ( art. 86 us1:.1 ustawy o VAT).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj