Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-218/04
z 28 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-218/04
Data
2004.09.28



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
podatek od towarów i usług
termin odliczenia podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki z dnia 2 sierpnia 2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w sprawie obowiązku odprowadzania podatku VAT od kwoty dotacji na dofinansowanie działalności statutowej oraz momentu odliczenia podatku naliczonego.


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 26 ze zm.).

W dniu 3 sierpnia 2004 . do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki z dnia 2 sierpnia 2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w sprawie obowiązku odprowadzania podatku VAT od kwoty dotacji na dofinansowanie działalności statutowej oraz momentu odliczenia podatku naliczonego.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Jednostka prowadzi działalność badawczo - rozwojową w dziedzinie nauk technicznych. Instytut otrzymuje dotację podmiotową na dofinansowanie działalności statutowej. Jednocześnie Instytut otrzymuje dotacje przedmiotowe, które przeznaczane są na badania i rozwój i zdaniem Jednostki podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Ponadto Jednostka zawiera umowy na wykonanie urządzeń lub usług. Umowy określają regulowanie zapłat za przedmiot umowy. Warunkiem jest wpłacenie zaliczki na poczet realizacji przedmiotowego zlecenia. Wpłacona zaliczka jest dokumentowana fakturą wystawioną przez kontrahenta. Cykl realizacji umowy niekiedy trwa kilka miesięcy.

Zdaniem Jednostki ww. dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług i nie powinna być ujmowana do obrotu i wykazywana w deklaracji VAT-7. Odnośnie kwestii dotyczącej prawa do odliczania podatku naliczonego zdaniem podmiotu zastosowanie ma tu art. 86 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Ze względu na zmiany w zakresie podatku VAT wprowadzone w nowej ustawie, podatnicy uzyskujący dotacje, muszą zwrócić szczególną uwagę na elementy, które będą stanowiły u nich obrót podlegający opodatkowaniu. Jest to związane z tym, że od 1 maja 2004 r. obrotem, jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnych charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług, o czym stanowi art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT. Z przepisów wynika więc, że jakiekolwiek dofinansowanie otrzymane przez podatnika, stanowiące dopłatę do ceny towaru bądź usługi, będzie stanowiło oprócz ceny dodatkowy element podstawy opodatkowania. Sytuacja taka wystąpi wtedy, gdy dotacja będzie miała bezpośredni związek z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Stawką mającą zastosowanie w takim przypadku jest stawka właściwa ze względu na rodzaj towaru lub usługi.

Jeżeli związku takiego nie będzie, a dopłata będzie wykorzystywana na wydatki związane z prowadzoną działalnością, wówczas otrzymana dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu. Istotne znaczenie ma w tym przypadku określenie przeznaczenia uzyskanej dotacji, które najczęściej będzie znajdowało się w szczegółowych warunkach jej przyznawania.

W związku z tym, że jak zaznaczyła Jednostka przyznana dotacja podmiotowa przeznaczona jest na dofinansowanie całej działalności statutowej co stanowi wydatek związany z prowadzoną działalnością nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Kwota otrzymywanych dotacji podmiotowych nie powinna być wykazywana w składanych deklaracjach VAT-7 ze względu na fakt, iż nie jest obrotem w rozumieniu ustawy o VAT.

W sytuacji gdy wykonywane są przez podatnika zarówno czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną , jak i zwolnioną to na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik zobowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego. Zasady ustalania przedmiotowej proporcji określone zostały w art. 90 ust. 3-10. Zaznaczyć należy, iż zgodnie z ust. 7 do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Tak więc, omówione powyżej dotacje należy uwzględnić przy obliczaniu wysokości obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Odnośnie otrzymywanych dotacji przedmiotowych stanowią one obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Oznacza to, że otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa. Jeżeli świadczone usługi sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 73 jako usługi naukowo – badawcze to zgodnie z postanowieniem art. 43 ust. 1 ustawy o VAT wymienione zostały w załączniku nr 4 do ustawy pod poz. 5 i są zwolnione od podatku VAT. Tak wiec przyznana dotacja przedmiotowa także będzie zwolniona z podatku VAT. Ponadto na podstawie art. 19 ust. 21 ww. ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Odnośnie drugiej poruszanej w zapytaniu kwestii zasadą jest, że moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w kraju uzależniony jest od chwili otrzymania faktury, dokumentującej tę czynność o czym stanowi art. 86 ust. 10 ustawy o VAT. Odnosi się to także do faktur potwierdzających dokonanie przedpłaty, zaliczki, zadatku bądź raty wiążącej się z powstaniem obowiązku podatkowego.

Jednocześnie ustawodawca zamieszcza zakaz odliczenia podatku naliczonego przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem lub wykonaniem usługi. Zgodnie z art. 86 ust. 12 wyżej cytowanej ustawy, gdy podatnik otrzymuje fakturę przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje dopiero z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Powyższego zakazu nie stosuje się jedynie w przypadku, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2,4,7,9-11 ustawy o VAT. Przy czym art. 86 ust. 12 ma zastosowanie w przypadku otrzymania faktury o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c . Odnosi się więc do faktur z tytułu nabycia towarów i usług oraz od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu. Zatem przepis art. 86 ust. 12 nie odnosi się do faktur dokumentujących dokonanie przedpłaty, jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego. W związku z powyższym w przypadku takich faktur zastosowanie mają zasady ogólne. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w odpowiedzi na zadane pytanie stwierdza, iż odnośnie kwestii dotyczącej prawa do odliczania podatku naliczonego zastosowanie znajduje przepis art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub w następnym okresie rozliczeniowym. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z postanowieniem art. 86 ust. 1 podstawową przesłanką do skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wymóg związku zakupów z działalnością opodatkowaną.

W świetle tego wyjaśnienia należy stwierdzić, że kluczowe znaczenie dla odliczenia podatku naliczonego ma moment otrzymania faktury i związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku - jest nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowana prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj