Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/41/PDI/34/2004
z 9 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/41/PDI/34/2004
Data
2004.08.09
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
rozłożenie na raty
składnik majątkowy
zakup towarów
Pytanie podatnika
Jak ująć koszty uzyskania przychodu związane z zakupem na raty składnika majątku firmy (wartość zakupu nie przekroczyła 3,5 tys. zł.) ?
W odpowiedzi na pismo Pana w sprawie ewidencjonowania kosztów uzyskania przychodów związanych z zakupem na raty składników majątku firmy, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 ustawy. Oznacza to, że podatnik ma możliwość uwzględnienia dla celów podatkowych wszelkich kosztów pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Stosownie do postanowień art. 22d ust. 1 ustawy, jeżeli wartość początkowa nabytych przez podatnika składników majątku, które spełniają kryteria zaliczenia ich do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie przekracza 3.500 zł. - podatnik może wydatki poniesione na nabycie takich składników majątku zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. W przypadku tej grupy nabytych składników majątku podatnik może również postąpić następująco: Koszty ponoszone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 i 23 ustawy, podatnik zobowiązany jest ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w sposób wskazany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Zgodnie z § 26 rozporządzenia, zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów wymienionych w § 12-16 tego rozporządzenia. Wśród tych dowodów wymienia się między innymi faktury VAT. Przy ewidencjonowaniu kosztów należy pamiętać o następującej zasadzie: Z pisma wynika, że w rozpatrywanej sprawie podatnik zakupił na raty składnik majątku o wartości niższej od 3.500 zł. Zakup potwierdza wystawiona przez sprzedawcę faktura VAT. Podatnik opłaca podatek VAT, a zatem do kosztów uzyskania przychodów powinien zaewidencjonować wartość netto zakupionego składnika majątku, wynikającą z faktury wystawionej przez sprzedającego. Fakt zapłaty w ratach za zakupiony składnik majątku nie ma znaczenia dla zaliczenia w koszty całej wartości składnika wykazanej na fakturze. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.