Interpretacja Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim
USP-II-415/20/2004
z 23 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USP-II-415/20/2004
Data
2004.09.23



Autor
Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
dowód wpłaty
fundusz remontowy
spółdzielnie mieszkaniowe
ulga remontowa
zaświadczenia


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi remontowej na podstawie zaświadczenia wystawionego przez Spółdzielnię Mieszkaniową, w przypadku gdy na fundusz remontowy przerachowano nadpłatę za centralne ogrzewanie?


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pom. na pisemne zapytanie spółdzielni mieszkaniowej udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że komisja wnioskowa wybrana na zebraniu przedstawicieli spółdzielni mieszkaniowej, w 2002 r. podjęła uchwałę zobowiązującą radę nadzorczą i zarząd do wymiany podzielników ciepła centralnego ogrzewania na elektroniczne pod warunkiem rozłożenia spłaty na 3 okresy rozliczeniowe. Następnie rada nadzorcza spółdzielni w 2002 r., realizując wcześniej podjętą uchwałę, aneksem dokonała zmian w Regulaminie tworzenia i wydatkowania środków funduszu na remont i konserwację zasobów mieszkaniowych, a mianowicie dodano zapis mówiący, iż na pokrycie kosztów zakupu podzielników elektronicznych centralnego ogrzewania tworzy się dodatkowy, jednorazowy odpis w roku otrzymania przez spółdzielnię faktur obciążeniowych. Odpis ten będzie obciążał koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi w trzech kolejnych latach, począwszy od roku, w którym zgodnie z umową ma nastąpić zapłata pierwszej raty za podzielniki dla firmy je montującej. Zgodnie z wnioskiem zebrania przedstawicieli, lokatorzy pokryją koszty podzielników finansowanych z funduszu remontowego, poprzez potrącenie wymaganych kwot z nadpłat za centralne ogrzewanie w trzech kolejnych latach. Pierwsze potrącenie nastąpi przy rozliczeniu ciepła wg podzielników elektronicznych. Lokatorzy, pomimo, że pokrywają koszty zakupu tych podzielników, nie posiadają dowodu wpłaty, gdyż spółdzielnia bezpośrednio z nadpłat za centralne ogrzewanie potrąca lokatorom koszty zamontowanych w danym mieszkaniu podzielników i kwoty te przerachowuje na fundusz remontowy. Zamiast dowodu wpłaty lokatorzy otrzymają „rozliczenia indywidualne” oraz zaświadczenia wystawione przez spółdzielnię, potwierdzające, że potrącone środki zostały przeznaczone na przedmiotowy fundusz remontowy.

Na tle takich okoliczności faktycznych spółdzielnia formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują możliwością odliczenia przez lokatorów od podatku wydatków związanych z pokryciem kosztów zakupu przez spółdzielnię mieszkaniową podzielników, w ramach wpłat na fundusz remontowy, na podstawie wystawionego zaświadczenia.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pom. stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 27a ust. 1 pkt 1 oraz art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r. oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Spółdzielni, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r., podatek dochodowy od osób fizycznych zmniejsza się, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Przepisy ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), w art. 1 pkt 22, uchylają art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiąc jednocześnie w art. 12 ust. 2, że wydatki te poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych m.in. w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele mieszkaniowe ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zatem z powołanego przepisu jednoznacznie wynika sposób dokumentowania wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, podlegających odliczeniu od podatku.

W art. 27a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wyraźnie rozróżnia sposób dokumentowania wydatków na cele mieszkaniowe podatnika: faktura VAT, dowód odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – dowód wpłaty.

Za dowód wpłaty na przedmiotowy fundusz należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej.

W dniu 13.09.2004 r. sółdzielnia mieszkaniowa uzupełniła stan faktyczny o dodatkowe dokumenty, z których wynika, iż:

  • zebranie przedstawicieli spółdzielni mieszkaniowej odbyte 25.06.2002 r. podjęło uchwałę Nr 14/2002, zgodnie z którą m.in. zobowiązano zarząd i radę nadzorczą do wymiany podzielników na elektroniczne pod warunkiem rozłożenia spłaty na trzy okresy rozliczeniowe,
  • rada nadzorcza spółdzielni mieszkaniowej w dniu 14.11.2002 r. uchwaliła na posiedzeniu aneks do regulaminu tworzenia i wydatkowania środków funduszu na remonty i konserwację zasobów mieszkaniowych spółdzielni, zgodnie z którym lokatorzy pokryją koszty podzielników finansowanych z funduszu remontowego poprzez potrącenie wymaganych kwot z nadpłat za centralne ogrzewanie w trzech kolejnych latach.

W sytuacji zatem, gdy została podjęta uchwała o sposobie pokrycia kosztów przez lokatorów montowanych przez Spółdzielnię elektronicznych podzielników ciepła i na tę okoliczność spółdzielnia sporządzi dokument, w którym będzie wyszczególniona konkretna kwota potrącona z nadpłaty za centralne ogrzewanie i przerachowana na wyodrębniony fundusz remontowy – to w ocenie tutejszego organu podatkowego należy uznać, iż dokument taki będzie uprawniał podatnika do dokonania odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowej.

Bezspornym jest, że podatnicy dokonali wpłaty (na centralne ogrzewanie), na co posiadają dowody wpłat.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pom. informuje, że w celu odliczenia od podatku wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej podatnicy posiadający zaświadczenia, z których będzie wynikała potrącona z nadpłaty za centralne ogrzewanie i przerachowana na fundusz remontowy z tytułu pokrycia kosztów zakupu podzielników ciepła konkretna kwota, będą mogli skorzystać z odliczenia od podatku wydatku na ten fundusz remontowy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj