Interpretacja Urzędu Skarbowego w Cieszynie
PP/443/I-45/04
z 31 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/I-45/04
Data
2004.05.31



Autor
Urząd Skarbowy w Cieszynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne


Słowa kluczowe
komis
komisant
marża
podatek od towarów i usług
rozliczanie podatku od towarów i usług
samochód używany
stawki podatku
towar używany


Pytanie podatnika
  1. Jaką stawką VAT należy opodatkować otrzymane od komitenta, a wydane osobie trzeciej (w wykonaniu umowy komisowej) towary - samochody używane?
  2. Czy w przypadku skupu i sprzedaży samochodów używanych przy zachowaniu warunków opisanych w przepisie art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, mamy stosować procedurę opodatkowania marży również w stosunku do samochodów zakupionych przez naszą firmę przed dniem 01.05.2004 r., a sprzedawanych przez nas po tej dacie?
  3. Czy w przypadku skupu i odsprzedaży samochodów używanych i nowych, w przypadku gdy sprzedawca naliczył na fakturze podatek VAT (sam odliczył podatek VAT przy zakupie tego samochodu) stosujemy zasady ogólne opodatkowania t.j. odliczamy VAT z faktury zakupu i naliczamy VAT od całej wartości netto sprzedaży takiego samochodu?


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej; wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta.

W myśl przepisu art. 120 ust. 4 cyt. ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 (art. 120 ust. 10).

Odnosząc się do zawartych we wniesionym wniosku pytań należy stwierdzić, iż w przypadku nabycia samochodu używanego od podmiotów określonych w art. 120 ust. 10, przy spełnieniu warunków określonych w art. 120, prowadzący komis, dokonując dostawy tego samochodu, korzysta z procedury szczególnej opodatkowując podatkiem VAT marżę, wystawiając przy tym fakturę VAT marża.

Natomiast nabywając samochód używany od podatnika podatku VAT, dokonując jego dostawy nie stosuje opodatkowania marży lecz zasady ogólne, czyli opodatkowaniu podatkiem podlega cała transakcja, z możliwością odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu .

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się bowiem do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 (art. 120 ust. 19).

W myśl przepisu art. 171 ust. 1 ustawy w przypadku umowy komisu, gdy komitent wydał towar komisantowi przed dniem 1 maja 2004 r. i nie powstał obowiązek podatkowy przed tym dniem, u komisanta i komitenta obowiązek ten oraz podstawę opodatkowania określa się do tych transakcji według zasad określonych w ustawie wymienionej w art. 175 (ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym). Zgodnie z przepisami „starej" ustawy komis był traktowany jako świadczenie usług i zgodnie z przepisem art. 16 podstawą opodatkowania była kwota prowizji komisanta pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast procedura polegająca na opodatkowaniu marży ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników, o których mowa w art. 120 ust. 4, po dniu 30 kwietnia 2004 r. (art. 174 ustawy).

Zatem podatnicy VAT prowadzący działalność w zakresie kupna - sprzedaży samochodów używanych w przypadku dostawy tych towarów po dniu 1 maja, a nabytych przed tą datą, mają obowiązek naliczenia podatku należnego od całej wartości kwoty prowizji.

Odpłatna dostawa samochodów używanych i nowych na terytorium kraju, w przypadku gdy sprzedawca naliczył podatek VAT na fakturze sprzedaży, podatek VAT podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych (przy założeniu, że podatnik prowadzi działalność w zakresie „skupu i sprzedaży") tzn. podstawą opodatkowania jest obrót zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy. Podatnikowi przysługuje również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

Ponadto zauważa się, iż w kwestii opodatkowania podatkiem VAT dostawy na terytorium kraju samochodów używanych obowiązuje, począwszy od dnia 25.06.2004 r., również przepis § 41a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) w brzmieniu nadanym rozporządzeniem z dnia 23 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 145, poz. 1541).

Powołany wyżej przepis § 41a ust. 1 stanowi, iż w okresie do dnia 31 grudnia 2004 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu.

W § 41a ust. 2 zapisano natomiast, iż ust. 1 ma zastosowanie do podatników, którzy:

    1. nie byli użytkownikami samochodów wymienionych w tym przepisie;
    2. nabyli je przed dniem 1 maja 2004 r., w celu ich dalszej odsprzedaży, od podmiotów:
      • niebędących podatnikami podatku albo
      • będących podatnikami podatku, którzy na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązujących przed dniem 1 maja 2004r., przy sprzedaży samochodu skorzystali z prawa zwolnienia tej czynności od tego podatku;
    3. nie wykażą na fakturze kwoty lub kwot podatku od tej dostawy.

W myśl § 2 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 23.06.2004 r., przepis § 41a stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed dokonaniem dostawy przedłoży naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia tj. w terminie do 9 lipca 2004 r. wykaz samochodów, których dotyczy ten przepis, podając dane identyfikujące te samochody, a w szczególności markę, rodzaj oraz numer silnika, podwozia lub nadwozia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj