Interpretacja Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście
PP 443-47/04
z 12 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443-47/04
Data
2004.07.12



Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
podatnik czynny
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rejestracja ponowna
struktura sprzedaży
usługi związane ze sportem
wynajem
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Podatnik pyta, czy:
1) dotacja przedmiotowa na pokrywanie części kosztów działalności stanowi zgodnie z ustawą o VAT odrębny obrót opodatkowany podatkiem VAT oraz jaka jest właściwa stawka podatku z tytułu otrzymywanych dotacji, jeśli świadczone usługi są opodatkowane różnymi stawkami VAT;
2) w świetle objaśnień do poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT zakład budżetowy świadczący usługi związane ze sportem jest zwolniony z podatku VAT oraz o dokumenty, na podstawie których może przyjąć, że świadczący na jego rzecz usługi nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków;
3) przy wyliczaniu struktury sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, należy uwzględniać kwotę otrzymanej dotacji oraz czy przy ustalaniu proporcji za rok 2003 należy zaliczyć do obrotu otrzymaną dotację przedmiotową i w jakiej części;
4) nadal przy wynajmie obiektów sportowych obowiązuje interpretacja Urzędu Statystycznego we Wrocławiu z dnia 10.10.2001 r. i podział na cele komercyjne (PKWiU 70.20.12) oraz na cele niekomercyjne (PKWiU 92.62.13);
5) zgodnie z art. 157 ustawy o VAT jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz czy istnieje obowiązek ponownej rejestracji, jeśli poprzedni druk zgłoszeniowy nie zawierał informacji na temat składania miesięcznych deklaracji VAT.


Ad. 1. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Z powyższego unormowania wynika, iż nie każda dotacja wchodzi do podstawy opodatkowania, lecz jedynie taka, która stanowi dopłatę do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, tj. dotacja przedmiotowa. Tego rodzaju dofinansowanie jest bowiem elementem uzupełniającym cenę i zależy od ilości i wartości świadczonych usług i dostawy towarów. Podatnik pisze, że dotacja wyliczana jest na podstawie stawek jednostkowych i stanowi dopłatę do 1 uczestnika korzystającego odpłatnie z usług. Stawki jednostkowe dotacji są zatwierdzane uchwałą Rady Miejskiej. Wobec takiej konstrukcji jej ustalania, jest ona, zdaniem tut. Organu, dotacją przedmiotową związaną bezpośrednio z obrotem i wchodzi do podstawy opodatkowania jako jej element. Ustalając podstawę opodatkowania należy jednak uwzględnić szczególny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych dotacji, który powstaje w momencie uznania rachunku bankowego podatnika. Stawkę opodatkowania należy ustalić jako właściwą dla rodzaju usługi, której wykonywanie jest dotowane.

Ad. 2. Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 –t. j.) zakłady budżetowe zaliczane są do sektora finansów publicznych. Zakład budżetowy nie jest podmiotem, który działa w celu systematycznego dążenia do osiągania zysku. Świadcząc zatem usługi związane ze sportem, Podatnik korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, co wynika z treści wyjaśnienia do poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT.
Określenie celu świadczenia usług, o którym mowa w objaśnieniach do poz. 11 załącznika Nr 4 ustawy o VAT, decyduje o stawce podatku dla tych usług. Obowiązek ustalenia i stosowania prawidłowej stawki podatku spoczywa na świadczącym usługi. W sytuacji przytoczonej przez Podatnika, obowiązek ten ciąży na uczestniku przetargu. Podatnik, który usługi te nabywa nie jest zatem zobowiązany do określania powyższego faktu, a co się z tym wiąże nie jest zobowiązany do gromadzenia dokumentacji, czy oświadczeń kontrahenta w tym przedmiocie.

Ad. 3. Proporcja, wymieniona w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT dla Podatnika, który osiągnął w 2003 r. obrót przekraczający 30.000 zł., ustalana jest zgodnie z art. 163 tej ustawy. Jak wyjaśniono wyżej, dotacje przedmiotowe wchodzą do podstawy opodatkowania, a stawką podatku lub zwolnienie przedmiotowe zależą od rodzaju dotowanych usług. Ustalając strukturę sprzedaży, należy wobec tego wliczyć kwoty otrzymanych dotacji przedmiotowych do obrotu uzyskanego bądź z czynności, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, bądź też takie prawo nie przysługuje. ww. art. 163 wskazuje, iż proporcję wylicza się na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z nowej, obowiązującej od 1 maja 2004 r. ustawy o VAT.

Ad. 4. Przy wynajmie obiektów sportowych o zakwalifikowaniu do właściwego grupowania PKWiU decyduje cel wynajmu. Jeśli stadion, hala, sala gimnastyczna jest wynajmowana na pokazy rozrywkowe, działalność handlową, organizowanie imprez kulturalnych, rozrywkowych, sportowych na cele komercyjne, to właściwe jest grupowanie PKWiU 70.20.12: „Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek” oraz „Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienie nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiącym majątek własny”.
Przez cel komercyjny należy rozumieć pobieranie pożytków z użytkowania obiektu sportowego przez najemcę. Nie ma przy tym znaczenia, czy następuje przepływ środków finansowych między wynajmującym, a najemcą.
Czy prezentowana tu opinia Urzędu Statystycznego we Wrocławiu jest aktualna, należałoby uzgodnić z organami statystycznymi. Zarządzeniem Nr 5 z dnia 05.11.2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od dnia 01.01.2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny – Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, 97-176 Łódź, ul. Suwalska 29.

Ad. 5. Zgodnie z art. 157 ustawy o VAT podatnicy, którzy byli zarejestrowani na ostatni dzień przed 12 kwietnia 2004 r., są uważani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Brak informacji o tym, że będą składane deklaracje VAT, nie miał wpływu na status podatnika w przypadku, gdy formularz zgłoszeniowy nie obejmował wcześniej swym zakresem tych danych. W tej sytuacji status podatnika, jako podatnika VAT czynnego, wynika z tego, czy podatnik składał deklaracje podatkowe za ostatnie sześć miesięcy lub dwa ostatnie kwartały poprzedzające ostatni miesiąc przed wejściem w życie ustawy. Jeśli Podatnik spełnił ten warunek, to jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie jest obowiązany do dokonania ponownego zgłoszenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj