Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
U.S.VII.423/5/04
z 26 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.VII.423/5/04
Data
2004.08.26



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budżet gminy
warunki zwolnienia
wpłata
zakład budżetowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
dotyczy stosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku prowadzenia przez zakład budżetowy działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu miejskiego składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne i obojętne


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (D. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z otrzymanym pismem znak ZUK/9/3321/2004 z dnia 5.07.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących stosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w przypadku prowadzenia przez zakład budżetowy działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu miejskiego składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne i obojętne, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, na podstawie przedstawionych danych, biorąc pod uwagę własną interpretację podatnika w tej sprawie, wyjaśnia:

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Z. jest zakładem budżetowym powołanym przez gminę na podstawie uchwały nr 124/2003 z 23.10.2003 r. i zajmuje się prowadzeniem miejskiego składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne i obojętne. Gospodarka finansowa Z. opiera się na rocznym planie finansowym obejmującym przychody i wydatki stanowiące koszty działalności, stanie środków obrotowych oraz rozliczaniu z budżetem gminy poprzez dokonywanie wpłat do budżetu gminy. Wynika to z przepisów prawa budżetowego oraz przepisów wykonawczych regulujących zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych.

Przepisy obowiązującej ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest generalnie dochód osiągnięty w roku podatkowym, ustalony jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Ustawa ta w art. 6 i 17 zawiera odstępstwo od ogólnych zasad wprowadzając instytucje zwolnień podmiotowych i przedmiotowych. Ponieważ wszelkie przywileje podatkowe są naruszeniem jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, nie mogą być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zwolnienia podmiotowe:

Artykuł 6 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych enumeratywnie wymienia podmioty zwolnione od podatku. Wśród nich są zarówno jednostki budżetowe (art. 6 ust. 1 pkt 3), jak i jednostki samorządu terytorialnego (art. 6 ust. 1 pkt 6). Z. w P. nie jest jednostką budżetową oraz nie jest też jednostką samorządu terytorialnego, ponieważ jednostką taką jest gmina, powiat i województwo. W celu realizowania zadań gminy działalność gospodarcza może być podejmowana w formie gospodarki pozabudżetowej, jeżeli koszty tej działalności są pokrywane z uzyskiwanych dochodów własnych. Jedną z form takiej działalności pozabudżetowej jest działalność w formie zakładu budżetowego. Zakład prowadzi działalność na zasadzie odpłatności, pokrywa koszty swojego funkcjonowania z dochodów własnych. W tym też celu posiada on między innymi własny rachunek bankowy, z którego może dokonywać wpłat do wysokości zgromadzonych na nim środków. Autonomia zakładu budżetowego przejawia się nie tylko w finansowym i organizacyjnym wyodrębnieniu go od gminy, lecz również w możliwości prowadzenia działalności rynkowej. Istotnym elementem odróżniającym zasady finansowania jednostek gospodarki pozabilansowych, w tym również zakładów budżetowych od jednostek budżetowych jest więc możliwość prowadzenia działalności rynkowej i przeznaczenia uzyskiwanych przychodów ze świadczonych usług na pokrycie kosztów prowadzonej działalności. W świetle powyższych ustaleń nie powinno budzić wątpliwości, że Z. jako zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i nie podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (jednostki budżetowe), jak również nie może również korzystać ze zwolnienia określonego artykułem 6 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy, ponieważ przepis ten zwalnia od podatku dochodowego gminy, w omawianym przypadku Gminę Miejską P. w zakresie uzyskanych przez nią dochodów własnych, a nie - jak sugeruje to podatnik w swym piśmie - również i zakładu budżetowego dokonującego wpłat na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

Zwolnienia przedmiotowe:

W myśl obowiązującego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c ustawy, których celem statutowym jest między innymi działalność polegająca na ochronie środowiska. Warunek zawarty w ustępie 1c wymienionego art. 17 określa, iż zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa powyżej nie ma zastosowania między innymi w zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych.

Z. jest zakładem budżetowym, którego działalność polega na prowadzeniu miejskiego składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne i obojętne. Działalność ta zaspokaja potrzeby publiczne pośrednio związane z ochroną środowiska, w zakresie wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, w związku z czym na podstawie wymienionego art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik nie może korzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, Z. zobowiązany jest stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na mocy tychże przepisów zobowiązany jest on prowadzić ewidencję rachunkową zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 12, poz. 591 ze zm.) w sposób umożliwiający prawidłowe ustalenie dochodu (straty) oraz podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a w razie wystąpienia dochodu, do odprowadzania na konto właściwego organu podatkowego należnego podatku dochodowego. Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wpłaty do budżetu nie są kosztami uzyskania przychodów, ponieważ nie są one poniesione w celu osiągnięcia przychodów (art. 15 ust. 1 ustawy). Tak więc równowartość wpłat dokonywanych na rzecz budżetu gminy nie stanowiąc kosztu uzyskania przychodu ma wpływ na wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Tak więc stanowisko Z. w zakresie dochodów wolnych od podatku nie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj