Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-122/12/KO
z 24 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-122/12/KO
Data
2012.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
odliczenia od podatku
podatek naliczony


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT z dokumentu „Korekty faktur VAT”.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012r. (data wpływu 9 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z dokumentu „Korekty faktur VAT” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z dokumentu „Korekty faktur VAT”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 kwietnia 2012r. znak IBPP2/443-122/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W związku ze zmianą statusu czynności ze zwolnionego na opodatkowany stawką VAT, firma leasingowa Sp. z o.o., z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę została zobowiązana do sporządzenia korekt wszystkich faktur począwszy od roku 2009.

W grudniu 2011r. Wnioskodawca otrzymał od niniejszej firmy dokument, który wg niego był tylko zestawieniem wszystkich wystawionych korekt. Wnioskodawca zwrócił się do niniejszej firmy z zapytaniem, kiedy otrzyma wymienione korekty. W imieniu Sp. z o.o. odpowiedzi udzielił Wnioskodawcy Pan (…) wyznaczony przez firmę do kontaktu z klientem (nie poinformował o zajmowanym stanowisku w firmie). Odpowiedź brzmiała: „Nie ma przepisu, który stwierdzałby, że jedna faktura korygująca musi być jedną odrębną kartką.

W związku z tym może być to dokument zawierający zestawienie faktur korygujących. Ważnym jest aby zestawienie i ujęte w nim faktury korygujące zawierały informacje podane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 paragraf 14. Dokument jest dokumentem księgowym, uprawnia do wszelkich odliczeń i rozliczeń. Innych dokumentów nie wyślemy". Mając wątpliwości co do stanowiska niniejszej firmy, Wnioskodawca zasięgnął porady telefonicznej w Krajowej Informacji Podatkowej, a także Urzędzie Skarbowym, do którego firma Wnioskodawcy przynależy oraz u doradcy podatkowego. W każdym z tych miejsc otrzymał taką samą informację, że niniejszy dokument nie jest prawidłową formą faktury korygującej VAT, a jest jedynie zestawieniem takich faktur. Wnioskodawca ponownie zwrócił się do firmy leasingowej z prośbą o oddzielne faktury, niestety jej stanowisko pozostało niezmienne.

Wnioskodawca zaznacza, że jego wątpliwości nie odnoszą się do zasadności korekt tylko sposób realizacji celu budzi jego obawy niebezpieczeństwa złamania przez niego przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, czemu Wnioskodawca chciałby zapobiec, podejmując kroki przewidzenie przez Ustawodawcę.

Do wniosku Wnioskodawca załączył kserokopie dyskusyjnego dokumentu z prośbą o interpretację, czy jest to dokument prawidłowy, który może podlegać zaksięgowaniu jako korekta faktury VAT.

W ww. piśmie z dnia 4 maja 2012r., uzupełniającym przedmiotowy wniosek Wnioskodawca zamieścił opis wyżej wymienionego dokumentu.

Niniejszy dokument zawiera:

  1. Tytuł: „Korekty faktur VAT"
  2. Miejsce oraz datę wystawienia.
  3. Dane sprzedawcy: nazwa, adres, NIP
  4. Dane nabywcy: nazwa, adres, NIP
  5. Czego dotyczy: nr umowy leasingu oraz datę zawarcia umowy
  6. Data zapłaty
  7. Przyczynę korekty: Zamiana statusu czynności ze zwolnionego na opodatkowaną podstawową stawką VAT.
  8. Tabela, która zawiera następujące kolumny:
    • Nr Faktury korygującej – zawiera kolejne nr faktur korygujących
    • Nr Faktury korygowanej – zawiera kolejne nr faktur korygowanych
    • Data wystawienia – zawiera datę wystawienia faktury korygowanej począwszy od roku 2009 do 2011.
    • Data sprzedaży – zawiera datę sprzedaży z faktury korygowanej
    • Opis – zawiera kolejno opis pozycji, których dotyczy korekta
    • Kolumna zbiorcza "Było" – zawiera „cena netto”, „stawka %”, „kwota VAT”, które widniały na fakturach korygowanych jako stawka VAT zw, kwota VAT 0,00 zł.
    • Kolumna zbiorcza "Ma być" – zawiera „cena netto”, „stawka %”, „kwota VAT”, które powinny widnieć na fakturach korygujących jako stawka VAT 22%, później 23% oraz wyliczona stosownie kwota VAT
  9. Podliczenie kolumny z kwotą VAT z faktur korygujących, bez opisu.
  10. Informacja, umieszczona w ramce, dotycząca zaległości Wnioskodawcy w stosunku do sprzedawcy.
  11. Kwota do zapłaty – kwota, która jest podliczeniem wszystkich zaległości wobec sprzedawcy na dzień sporządzenia dokumentu.
  12. Na dole dokumentu znajdują się informacje tj. Nr rachunku bankowego, nr inofolinii.


Przedmiotowy dokument nie jest oznaczony jako faktura VAT. Tytuł dokumentu brzmi "Korekty faktur VAT" i nie jest oznaczony kolejnym numerem. Powołując się na paragraf 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, niniejszy dokument zawiera/nie zawiera:

  1. zawiera imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. zawiera numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. nie zawiera numeru kolejnej faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. nie można jednoznacznie stwierdzić czy dokument zawiera dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury. Data widniejąca u góry dokumentu nie jest w żaden sposób opisana, trudno z tego wnioskować jednoznacznie czy należy ją odnieść jako datę wystawienia do pozycji ujętych w tabeli (w odniesieniu do kolumny "Nr F-ry korygującej");
  5. zawiera nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. nie zawiera miary i ilości sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. zawiera cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. nie zawiera wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. zawiera stawkę podatku;
  10. nie zawiera sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. nie zawiera kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. nie zawiera kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


W rozpatrzeniu o paragraf 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. niniejszy dokument:

  • nie zawiera kolejnego numeru, oraz nie można jednoznacznie określić czy dokument zawiera datę wystawienia dokumentu. Data widniejąca u góry dokumentu nie jest w żaden sposób opisana i trudno jednoznacznie wnioskować czy należy odnieść ją jako datę wystawienia do pozycji ujętych w tabeli (w odniesieniu do kolumny "Nr F-ry korygującej"). Nr faktur korygujących przedstawione są w treści dokumentu, w odpowiedniej kolumnie pt. "Nr faktury korygującej".
  • dokument zawiera nazwę usługi objętej podwyżką ceny oraz kwotę podwyższenia podatku należnego.
  • w tytule dokumentu nie widnieje numer ani data wystawienia faktury korygowanej. Numery oraz daty faktur korygowanych są wykazane dopiero w treści dokumentu w odpowiednich kolumnach pt "Nr faktury korygowanej", "Data Wystawienia", "Data sprzedaży".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy opisany dokument jest prawidłowy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. paragraf 5 oraz paragraf 14 ust. 2 i czy na jego podstawie można odliczyć naliczony w nim podatek VAT...

Jeżeli taki dokument jest prawidłowy to czy należy 25 razy wpisać go do rejestru zakupu VAT, ponieważ dokument nie posiada własnego kolejnego numeru jako korekta faktury VAT, jedynie posiada 25 różnych numerów (uwzględnionych w treści) faktur korygujących i odwołuje się do 25 różnych faktur pierwotnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy dokument nie jest prawidłowy, Wnioskodawca nie może go zaksięgować i na jego podstawie dokonać odliczeń podatku VAT. Dokument nie posiada własnego numeru oraz numeru faktury korygowanej a jedynie zestawienie numerów faktur korygujących i korygowanych. Data widniejąca u góry dokumentu nie jest w żaden sposób opisana, trudno z tego wnioskować jednoznacznie czy należy ją odnieść jako datę wystawienia do pozycji ujętych w tabeli (w odniesieniu do kolumny "Nr F-ry korygującej").

Dokument nie posiada zestawienia podsumowania wartości sprzedaży usług netto, nie zawiera kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów oraz nie zawiera kwoty należności ogółem wynikającej z faktury wraz z należnym podatkiem. Dokument podsumowany jest jedynie kwotą ogólną zobowiązań wobec sprzedawcy wynikających zarówno z niniejszego jak i historycznych dokumentów wystawionych w trakcie trwania umowy leasingu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w artykule 106 ust. 8 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


Jeżeli po wystawieniu faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług zaistnieje konieczność skorygowania transakcji sprzedawca jest obowiązany wystawić fakturę korygującą. Przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej określają regulacje zawarte w § 13 i § 14 ww. rozporządzenia.

Stosownie do § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z 13 ust. 3 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Paragraf 13 ust. 8 ww. rozporządzenia stanowi iż faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Zgodnie z § 14 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W myśl § 14 ust. 4 ww. rozporządzenia przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Jak wynika z powyższych regulacji ww. aktu wykonawczego, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu oraz w sytuacji gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z § 19 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Przepisy rozporządzenia nie posługują się pojęciem „zbiorczej faktury korygującej”. Jednak przepis § 13 ust. 3 rozporządzenia wskazuje wprost na możliwość wystawiania zbiorczej faktury korygującej w sytuacji udzielenia rabatu w odniesieniu do wielu dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego nabywcy w określonym czasie. Zbiorcza faktura korygująca musi wówczas zawierać elementy wynikające z ww. § 13 ust. 3. Zgodnie natomiast z § 13 ust. 8 faktura korygująca powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dokument, który nosił nazwę „Korekty faktur VAT", będący, w jego opinii, zestawieniem faktur korygujących i który w swej treści zawierał:

  1. Miejsce oraz datę wystawienia.
  2. Dane sprzedawcy: nazwa, adres, NIP.
  3. Dane nabywcy: nazwa, adres, NIP.
  4. Czego dotyczy: nr umowy leasingu oraz datę zawarcia umowy.
  5. Data zapłaty.
  6. Przyczynę korekty: Zamiana statusu czynności ze zwolnionego na opodatkowaną podstawową stawką VAT.
  7. Tabelę, która zawiera następujące kolumny:
    • Nr Faktury korygującej – zawiera kolejne nr faktur korygujących
    • Nr Faktury korygowanej – zawiera kolejne nr faktur korygowanych
    • Data wystawienia – zawiera datę wystawienia faktury korygowanej począwszy od roku 2009 do 2011
    • Data sprzedaży – zawiera datę sprzedaży z faktury korygowanej
    • Opis – zawiera kolejno opis pozycji, których dotyczy korekta
    • Kolumna zbiorcza "Było" – zawiera „cena netto”, „stawka %”, „kwota VAT”, które widniały na fakturach korygowanych jako stawka VAT zw, kwota VAT 0,00 zł
    • Kolumna zbiorcza "Ma być" – zawiera „cena netto”, „stawka %”, „kwota VAT”, które powinny widnieć na fakturach korygujących jako stawka VAT 22 %, później 23% oraz wyliczona stosownie kwota VAT.
  8. Podliczenie kolumny z kwotą VAT z faktur korygujących, bez opisu.
  9. Informacje, umieszczoną w ramce, dotyczącą zaległości Wnioskodawcy w stosunku do sprzedawcy.
  10. Kwota do zapłaty – kwota, która jest podliczeniem wszystkich zaległości wobec sprzedawcy na dzień sporządzenia dokumentu.
  11. Na dole dokumentu znajdują się informacje tj. nr rachunku bankowego, nr inofolinii.


Wnioskodawca nie otrzymał oryginałów faktur korygujących wymienionych w dokumencie nazwanym „Korekty faktur VAT". Dokument ten nie został oznaczony jako faktura VAT korekta lub faktura korygująca.

W odniesieniu do § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia niniejszy dokument nazwany „Korekty faktur VAT":

  • nie zawiera kolejnego numeru, oraz nie można jednoznacznie określić czy dokument zawiera datę wystawienia dokumentu. Data widniejąca u góry dokumentu nie jest w żaden sposób opisana i trudno jednoznacznie wnioskować czy należy odnieść ją jako datę wystawienia do pozycji ujętych w tabeli (w odniesieniu do kolumny "Nr F-ry korygującej"). Nr faktur korygujących przedstawione są w treści dokumentu, w odpowiedniej kolumnie pt. "Nr faktury korygującej".
  • dokument zawiera nazwę usługi objętej podwyżką ceny oraz kwotę podwyższenia podatku należnego.
  • w tytule dokumentu nie widnieje numer ani data wystawienia faktury korygowanej. Numery oraz daty faktur korygowanych są wykazane dopiero w treści dokumentu w odpowiednich kolumnach pt " Nr faktury korygowanej", "Data Wystawienia", "Data sprzedaży".

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz przywołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, że przedmiotowy dokument zatytułowany „Korekty faktur VAT” nie może zostać uznany za fakturę korygującą, o której mowa we wskazanych wcześniej przepisach § 5, 13 i 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Zwrócić przede wszystkim należy, że na dokumencie tym nie został naniesiony numer kolejny, nie został on też oznaczony jako „korekta” lub „faktura korygująca”.

Jednocześnie jak wskazał Wnioskodawca nie można jednoznacznie określić czy dokument ten zawiera datę wystawienia dokumentu, ponieważ data widniejąca u góry dokumentu nie jest w żaden sposób opisana i trudno jednoznacznie wnioskować czy należy odnieść ją jako datę wystawienia do pozycji ujętych w tabeli.

Zauważyć też trzeba, że przedmiotowy dokument zawiera tabelę, w której wymienione zostały numery faktur korygujących oraz faktur korygowanych tymi fakturami korygującymi. Powyższe jednoznacznie wskazuje, że dokumentami w oparciu, o które dokonano korekty nie było kwestionowane przez Wnioskodawcę ww. pismo lecz wymienione w tabeli tego pisma faktury korygujące.

Reasumując, ww. dokument zatytułowany „Korekty faktur VAT" nie może zostać uznany za fakturę korygującą w rozumieniu przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., a w konsekwencji Wnioskodawca nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego wskazanego na tym dokumencie. Podstawę odliczenia podatku naliczonego stanowić mogą oryginały faktur korygujących wymienione w dokumencie, pod warunkiem posiadania ich przez Wnioskodawcę i przy założeniu, że zostały one wystawione zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia Ministra Finansów.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego wymienionego we wniosku pytania, należało uznać za prawidłowe.

Należy wskazać, że wobec podjętego wyżej rozstrzygnięcia kwestie których dotyczy drugie z postawionych przez Wnioskodawcę pytań, należy uznać za bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj