Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włocławku
PPP/443-92/04
z 30 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PPP/443-92/04
Data
2004.07.30
Autor
Urząd Skarbowy we Włocławku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
stawki podatku
usługi edukacyjne
Pytanie podatnika
Dotyczy rozliczenia otrzymanej dotacji z budżetu gminy.
Pismem z dnia 29.06.2004 r. Spółka „...” zwróciła się do tut. organu podatkowego o wyjaśnienie wątpliwości związanych z interpretacją przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w kwestii dotyczącej rozliczenia otrzymanej dotacji z budżetu gminy. Z treści pisma wynika, iż Spółka prowadzi działalność edukacyjną, posiada uprawnienia szkoły publicznej, a świadczone usługi korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT. Wysokość otrzymywanej dotacji uzależniona jest od ilości słuchaczy oraz od systemu kształcenia. Rozliczenie dotacji następuje po zakończeniu każdego miesiąca z uwzględnieniem kosztów wynagrodzeń, podróży służbowych, koszty związane z funkcjonowaniem obiektu, w którym prowadzona jest działalność, oraz kosztów pomocy naukowych i stypendiów. W piśmie z dnia 21.07.2004 r. stanowiącym uzupełnienie złożonego podania Wnioskodawca wyraził pogląd, iż kwota otrzymanej przez Spółkę dotacji przeznaczona jest na ogólne cele w prowadzonej działalności gospodarczej, jej przeznaczenie nie jest związane ze świadczeniem konkretnej usługi w związku z czym kwota dotacji nie stanowi podstawy do naliczenia podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w wyżej powołanym piśmie. Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przez sprzedaż zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Obrotem zgodnie z cytowanym przepisem jest również kwota otrzymanych dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze związanych z dostawą lub świadczeniem usług, jak również - art. 29 ust. 2 ustawy o VAT kwota otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Co do zasady podstawą opodatkowania jest całe wynagrodzenie, które dostawca towaru lub świadczący usługi otrzymuje lub powinien otrzymać od nabywcy, klienta lub osoby trzeciej z tytułu takich dostaw, włącznie z subwencjami związanymi z dokonywaniem takich dostaw lub świadczeniem usług. Na podstawie brzmienia przepisu art. 29 ustawy o VAT uznać należy, iż do podstawy opodatkowania wliczane są te dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które zachowują związek z dokonaną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jak z powyższego wynika dla uznania subwencji, dotacji lub innej dopłaty za zwiększającą podstawę opodatkowania konieczne jest stwierdzenie, że dopłata ta jest dokonywana w celu sfinansowania czynności opodatkowanej (dostawy towarów lub świadczenia usług). Opodatkowanie dotacji następuje w sytuacji gdy otrzymane kwoty odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Do podstawy opodatkowania powinny być zaliczone tylko takie dotacje (subwencje, dofinansowania), które są przeznaczone na dofinansowanie towaru, usługi lub też określonego rodzaju usług. Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania tego typu środków w myśl art. 19 ust. 21 ustawy o VAT powstaje z chwilą uznania tych kwot na rachunku bankowym podatnika. Dotacja o charakterze ogólnym przeznaczona np. na pokrycie kosztów, a nie będąca dofinansowaniem czy też refundacją usługi nie powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania. W związku z brakiem informacji w jakim stopniu otrzymana dotacja wpływa na kształtowanie się cen świadczonych usług w tym wielkość pobieranego czesnego tut. organ podatkowy nie może dokonać oceny otrzymywanych dotacji, co do ich ewentualnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zasadą wynikającą z obowiązujących przepisów w zakresie podatku VAT, a dotyczącą sposobu rozliczenia otrzymanych kwot dotacji, w przypadku dotacji przedmiotowej związanej z towarem lub świadczeniem usługi tj. podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem kwota otrzymanej dotacji, po pomniejszeniu jej o wartość należnego podatku VAT liczonego według stawki właściwej dla dotowanego towaru lub usługi, w chwili jej otrzymania zwiększa w okresie rozliczeniowym wartość sprzedaży w odpowiedniej stawce podatku. Mając powyższe na uwadze oraz informację zawartą w złożonym podaniu dotyczącą rodzaju wykonywanych usług – usługi przedmiotowo zwolnione od podatku, w przypadku otrzymania dotacji przedmiotowej dotyczącej tych usług kwota dotacji będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawione informacje oraz aktualnie obowiązujące przepisy prawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.