Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-244/04/CIP/04
z 30 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-244/04/CIP/04
Data
2004.04.30



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
obciążenia
refakturowanie
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Czy w świetle przepisów ustawy o VAT taki sposób rozliczania prywatnych rozmów telefonicznych można uznać za prawidłowy? Zdaniem podatnika zakład pracy odpłatnie świadczy usługi na potrzeby osobiste pracownika w związku z czym zobowiązany jest na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT obciążyć pracownika kosztami za te rozmowy wystawiając w tym celu fakturę VAT.


Zapytujący obciąża pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne prowadzone przez nich z aparatu służbowego (stacjonarnego i komórkowego). Zapytujący ponosi częściowe koszty za rozmowy telefoniczne (koszty abonamentu i ustalonego limitu na rozmowy służbowe) natomiast kosztami rozmów prywatnych obciąża pracowników, wystawiając na poszczególnych pracowników faktury VAT.


Ocena prawna stanu faktycznego:


Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. przekazanie przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Obciążanie pracowników za prowadzone przez nich prywatne rozmowy stanowi zatem świadczenie usług na potrzeby osobiste pracowników i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na ogólnych zasadach.W przypadku usług telekomunikacyjnych, istnieje możliwość ich refakturowania na poszczególne podmioty korzystające z tych usług. Dlatego też nie ma przeszkód, aby pracodawca wystawiał fakturę VAT na pracownika z tytułu wykonanych przez niego prywatnych rozmów telefonicznych.

    Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze nie definiują pojęcia „refakturowanie”, jednakże w praktyce przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:
  • przedmiotem refakturowania są usługi,
  • odsprzedaż musi być dokonana w cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odsprzedającego,
  • podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę /refakturę/ z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT /bądź też stosując zwolnienie od podatku/, która widnieje na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj