Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
DV-II-443-67-2/04
z 19 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DV-II-443-67-2/04
Data
2004.07.19



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji.


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na pytanie zawarte w piśmie z dnia 17 czerwca 2004r (data wpływu do tut. Urzędu 18 czerwca 2004r) o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego , działając zgodnie z art. 14A § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 , poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia.

Stan faktyczny zawarty w złożonym wniosku przedstawia się następująco.

Jednostka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych. Spółdzielnia otrzymuje dotacje przedmiotowe do surowców zużywanych do produkcji posiłków sprzedawanych w barach mlecznych. Wątpliwości Jednostki dotyczą opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji.

Zdaniem Jednostki przedmiotowa dotacja nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi dopłaty do ceny posiłku. Ponadto Jednostka ma wątpliwości w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez radcę prawnego zatrudnionego w ramach umowy zlecenia, niepozostającego w stosunku pracy ze Spółdzielnią.

Zdaniem Jednostki w/w umowa z radcą prawnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśniam co następuje .

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót . Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży , pomniejszona o kwotę należnego podatku . Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja , subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług .

Z regulacji tej wynika , że w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotację do ceny towaru , usługi to stanowi ono obok ceny, uzupełniający ją element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia .

Dotacje , które taki związek wykazują , uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji , a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku natomiast dofinansowania (dotacji) przekazanej podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, należy udokumentować, czy istnieje bezpośredni związek dofinansowania z konkretnymi dostawami lub świadczeniem. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z treści złożonego pisma wynika, iż Jednostka otrzymuje dotacje przedmiotowe do konkretnych posiłków sprzedawanych w barach mlecznych.

W ocenie organu podatkowego otrzymane dotacje są związane z konkretnym świadczeniem usług – co oznacza, iż kwalifikują się jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji , subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika – stosownie do art. 19 ust. 21 ww. ustawy.

Podatnikami podatku od towarów i usług – zgodnie z regulacją zawartą w przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy są osoby prawne , jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne , wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego przepisu , bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów , handlowców lub usługodawców , w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników , a także działalność osób wykonujących wolne zawody , również wówczas , gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych- stosownie do art. 15 ust. 2 cyt. ustawy.

Ustawodawca w art. 15 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 , poz. 535) wyłączył – nie uznał za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą , o której mowa w ust. 1 art. 15 tej ustawy określonych czynności wykonywanych przez osoby fizyczne m. in. na podstawie zawartych umów zlecenia oraz umów o dzieło .

Za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą o której mowa w treści powołanego wyżej ust. 1 art. 15 tej ustawy nie uznaje się przychodów wymienionych w art. 13 pkt. 2 - 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych , jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W ocenie organu podatkowego powyższy zapis oznacza, że treść zawartych umów pomiędzy osobą fizyczną – jako wykonującym zlecenie i zlecającym wykonanie czynność objętych umową – w zakresie warunków wykonania tych czynności , wynagrodzenia odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich warunkuje wyłączenie zleceniobiorcy z obowiązku rozliczania podatku VAT.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, zdaniem tut. organu podatkowego, jeżeli radca prawny zawrze umowę zlecenia ze zlecającym tj. Spółdzielnią – to nie będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług, pod warunkiem spełnienia wymogów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach tzn., że radcę prawnego będą łączyły ze zlecającym więzy tworzące stosunek prawny – w zakresie wykonania tych czynności , wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie Jednostki , zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj