Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
DV-II-443-38/04
z 21 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DV-II-443-38/04
Data
2004.06.21



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi hotelarskie
usługi parkingowe
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Pytanie podatnika
Dotyczy stawek podatkowych jakimi winne być opodatkowane usługi parkingowe, hotelowe, rehabilitacyjne, opiekuńczo – rehabilitacyjne, obowiązku rejestracji obrotów na kasie fiskalnej z tytułu dostawy w/w usług oraz czy środki otrzymane od właściciela budynku na remont zaksięgować jako przychody i odprowadzić podatek należny VAT.


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na pytania Stowarzyszenia „...” zawarte w piśmie z dnia 20 maja 2004 r. w zakresie podatku od towarów i usług – działając zgodnie z przepisami art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) -uprzejmie wyjaśnia .

Stan faktyczny zawarty w złożonym piśmie przedstawia się następująco:

Jednostka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług opiekuńczo-rehabilitacyjnych, które wykonuje w ramach działalności fizjoterapeutycznej (PKD 8514A) oraz pomocy społecznej pozostałej, z zakwaterowaniem (PKD 8531B). Zdaniem Jednostki powyższe usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art.43 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

Jednostka planuje uruchomić nowy oddział opiekuńczo-rehabilitacyjny oraz świadczyć usługi hotelowe, noclegowe, rehabilitacyjne i parkingowe.

Wątpliwości Jednostki dotyczą: stawek podatkowych jakimi winne być opodatkowane usługi parkingowe, hotelowe, rehabilitacyjne, opiekuńczo – rehabilitacyjne, obowiązku rejestracji obrotów na kasie fiskalnej z tytułu dostawy w/w usług oraz czy środki otrzymane od właściciela budynku na remont zaksięgować jako przychody i odprowadzić podatek należny VAT.

Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśniam co następuje.

Na podstawie art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się m.in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 powołanej ustawy.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych-stosownie do art. 8 ust. 3 w/w ustawy.

W treści przedmiotowego pisma Jednostka podała, iż prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług opiekuńczo-rehabilitacyjnych – bez wskazania symbolu PKW i U dla świadczonych usług oraz wskazała usługi, o które zamierza poszerzyć swoją działalność.

O tym, czy wykonywana usługa kwalifikuje się do stawki obniżonej decyduje jej charakter i przeznaczenie.

Podatnik jest zobligowany określić jakie konkretnie czynności wykonuje - w ramach prowadzonej działalności.

Obowiązujące prawo uprawnia podatnika do korzystania z fachowej pomocy właściwych jednostek statystycznych, które wydają opinie w zakresie klasyfikacji usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy są zwolnione od podatku VAT. Zgodnie z poz. 9 załącznika nr 4 do cyt. ustawy zwolnione od podatku VAT są usługi o symbolu PKWiU ex 85 - w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych ( PKWiU 85.2 )

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 % z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 139 tego załącznika ujęto usługi oznaczone symbolem PKWiU 55.1- usługi hoteli.

Natomiast w przypadku świadczenia przez Jednostkę usług parkingowych usługi te podlegają opodatkowaniu stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. wyżej w/w ustawy 22 % - owej stawki podatku VAT.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r (Dz. U. nr 54 z dnia 5 kwietnia 2004r., poz. 535) podatnicy dokonujący odpłatnych dostaw towarów i świadczący odpłatnie usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie § 2 pkt 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2004r. z ewidencjonowania zwolnione zostały między innymi następujące czynności określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia (z podaniem symboli PKWiU ):

  • usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych (ex 55.23.15), (poz. 6 zał. Nr 1)
  • usługi parkingowe (63.21.24), (poz. 14 zał. Nr 1)
  • usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej ( 85 ), ( poz.37 zał. Nr 1 )
  • usługi świadczone przez organizacje członkowski, gdzie indziej niesklasyfikowane (91), (poz. 39 zał. Nr1)

pod warunkiem, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu dostawy tych towarów lub usług w obrotach ogółem podatnika z tytułu dostawy na rzecz osób fizycznych i rolników był większy niż 70 %.

Zwolnienie powyższe traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym obowiązuje zwolnienie, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów z tytułu dostawy towarów i usług zwolnionych z ewidencjonowania wykazanych w obrotach ogółem z tytułu działalności wymienionej w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr. 11 poz. 50 z późn. zm.) równy lub niższy niż 70 % - stosownie do § 3 ust. 2 w/w rozporządzenia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dotację do ceny towaru, usługi to stanowi ono obok ceny, uzupełniający ją element opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.

Dotacje, które taki związek wykazują, uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku natomiast dofinansowania (dotacji) przekazanej podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, należy udokumentować iż istnieje bezpośredni związek dofinansowania z konkretnymi dostawami lub świadczeniem usług.. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z treści złożonego pisma wynika, iż Jednostka otrzymuje środki finansowe od właściciela budynku na remont obiektu. W ocenie organu podatkowego środki finansowe otrzymane od właściciela budynku nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług – co oznacza, iż nie kwalifikują się jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie tut. organ informuje iż zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 30 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn. zm.) przychody i zyski należy rozumieć jako uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów albo zmniejszenia wartości zobowiązań. Natomiast ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) w art. 12 ust. 1 wymienia jedynie przykładowe sytuacje w których u podatnika podatku dochodowego od osób prawnych powstaje przychód. Przychodami w szczególności są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przychodami są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj