Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-321/12/EK
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-321/12/EK
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby tytoniowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
akcyza
podatek akcyzowy
tytoń
wyroby tytoniowe


Istota interpretacji
opodatkowanie liści tytoniu nienadających się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012r. (data wpływu 27 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza podjąć działalność gospodarczą PKD 46.21Z, polegającą na hurtowym i detalicznym skupie i sprzedaży płodów rolnych, gdzie przewagę będą stanowić liście tytoniu. Surowiec jest ogólnie dostępny u rolników plantatorów, ewentualnie firmy handlujące tytoniem (polskim bądź z importu). Liście występują w postaci całych liści surowych lub w postaci częściowo odżyłowanej tzw. Strips i w różnych mieszankach gatunkowych tzw. Blend albo w specjalnie sprasowanych do transportu blokach o różnej wadze i wilgotności zazwyczaj w przedziale od 5% do 20%. Liście mogą być nasączone różnymi środkami, które zapobiegają pleśnieniu i utrzymują wilgotność. Liście mogą być po fermentacji. Liście z importu mogą być tylko po wstępnej fermentacji, bo w sprzyjającym klimacie procesy takie zachodzą drogą naturalną jeszcze na polu plantatora. Wspólną cechą wyżej wymienionych liści tytoniu jest to, iż w takiej postaci bez dalszego przetworzenia przemysłowego nie nadają się do palenia. Liście tytoniu sprzedawane w firmie Wnioskodawcy będą przeznaczone do użytku w gospodarstwach rolnych i domowych a czytelna informacja o tym, że nie nadają się do palenia będzie umieszczona w widocznym miejscu.

Liście tytoniu mają wiele zastosowań i można ich używać do rozmaitych celów:

  • Jako nawóz bakteriobójczy i grzybobójczy w rolnictwie.
  • W postaci specyfiku zwalczającego insekty i owady w gospodarstwach domowych.
  • Jako odświeżacz powietrza, zwalczający brzydkie zapachy.
  • W medycynie naturalnej (w formie kompresu, okładów, naparu itp.).

Ponieważ przygotowanie niektórych specyfików wymaga rozdrobnienia liści dlatego Wnioskodawca zamierza dla niektórych klientów, którzy zakupią w jego firmie liście, udostępniać nieodpłatnie maszynę, na której to będą mogli sobie rozdrobnić zakupione liście tytoniu. Będzie to maszyna, która tnie na frakcje 1,9 mm szerokość i 15 mm długość.

Reasumując działalność Wnioskodawcy będzie polegać na kupnie i sprzedaży półproduktu (liści tytoniu) bez żadnej ingerencji w ich strukturę czy skład chemiczny (Możliwe jest użycie środka o nazwie glikol propylenowy w celu dowilżenia i uniknięcia zniszczenia, co odbywać się będzie z ręcznego spryskiwacza). Wnioskodawca nie będzie w żaden sposób przetwarzał zakupionego towaru a tylko go sprzedawał.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedaży detalicznej i hurtowej opisanych we wniosku liści tytoniu należy odprowadzić podatek akcyzowy...

Analizując art. 98 ustawy o podatku akcyzowy Wnioskodawca uważa, że opisanych we wniosku liści tytoniu nie można zaliczyć do:

  • Papierosów.
  • Tytoniu do palenia.
  • Cygar i cygaretek.
  • Odpadu tytoniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego działalność polegająca de facto na kupnie i sprzedaży w niezmienionej postaci liści tytoniu nienadającego się do palenia nie powinna rodzić obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 42 tego załącznika wskazano bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:

Za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

  1. dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;
  2. trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;
  3. cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;
  4. pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy

-jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Stosownie do art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie. Wyroby tytoniowe zostały wymienione w poz. 27 załącznika nr 2, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG. W myśl zaś art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inna niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza podjąć działalność gospodarczą PKD 46.21Z, polegającą na hurtowym i detalicznym skupie i sprzedaży płodów rolnych, gdzie przewagę będą stanowić liście tytoniu. Liście występują w postaci całych liści surowych lub w postaci częściowo odżyłowanej tzw. Strips i w różnych mieszankach gatunkowych tzw. Blend albo w specjalnie sprasowanych do transportu blokach o różnej wadze i wilgotności zazwyczaj w przedziale od 5% do 20%. Liście mogą być nasączone różnymi środkami, które zapobiegają pleśnieniu i utrzymują wilgotność. Liście mogą być po fermentacji. Liście z importu mogą być tylko po wstępnej fermentacji, bo w sprzyjającym klimacie procesy takie zachodzą drogą naturalną jeszcze na polu plantatora. Wspólną cechą wyżej wymienionych liści tytoniu jest to, iż w takiej postaci bez dalszego przetworzenia przemysłowego nie nadają się do palenia. Liście tytoniu sprzedawane w firmie Wnioskodawcy będą przeznaczone do użytku w gospodarstwach rolnych i domowych a czytelna informacja o tym, że nie nadają się do palenia będzie umieszczona w widocznym miejscu.

Wnioskodawca wskazał także, iż nabywcom liści tytoniu udostępnił maszynę na której po dokonanej sprzedaży nabywcy w celu przygotowania niektórych specyfików nie nadających się do palenia mogą rozdrobnić zakupione liście na frakcje o szerokości 1,9mm i długości 15mm.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy sprzedaż liści tytoniu, częściowo odżyłowanych, nienadających się do palenia bez ich dalszego przetworzenia przemysłowego, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych wyżej definicji wyrobów tytoniowych zawartych w ustawie stwierdzić należy, iż przedstawione przez Wnioskodawcę nieprzetworzone, nienadające się do palenia liście tytoniowe nie spełniają warunków do zaklasyfikowania ich do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym sprzedaż liści tytoniu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W tym miejscu wskazać należy, iż niniejszej interpretacji udzielono ściśle w zakresie pytania i stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku tj. w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej liści tytoniu w postaci niezmiennej. Nie odnosi się ona zatem do cięcia przez nabywców liści tytoniu na udostępnionej maszynce, która to czynność dokonywana jest po nabyciu liści tytoniu i nie była przedmiotem wskazanego przez Wnioskodawcę zapytania ani też nie została wskazana w stanowisku Wnioskodawcy podlegającym ocenie przez tut. organ.

Należy także podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m. in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I S.A./Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj