Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1482/04/AN
z 6 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1482/04/AN
Data
2004.10.06
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi budowlane
zabytek
zamówienie publiczne
Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania jest zastosowanie właściwej stawki podatku VAT do:
W odpowiedzi na pismo z dnia 13 września 2004 r., o znaku UA.IV-3411/009/179/04, złożone w tutejszym Urzędzie w dniu 20 września 2004 r., w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje. Przedmiotem pytania jest zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do robót elewacyjnych remontowo-konserwatorskich w budynkach zabytkowych, mających na celu ochronę konserwatorską oraz przywrócenie pierwotnego wyglądu budynków historycznych. Ponadto wątpliwości Podatnika dotyczą zastosowania różnych stawek podatku VAT w stosunku do czynności wykonywanych na podstawie jednego zamówienia, udzielonego zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Do wyżej wymienionego podania z dnia 13 września 2004 r. Podatnik załączył:
Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi roboty remontowo-konserwatorskie wymienione w piśmie Podatnika z dnia 18 sierpnia 2004 r. zostały zaklasyfikowane do usług ochrony zabytków PKWiU 92.52.12 i robót budowlanych PKWiU45. Z pisma Urzędu Statystycznego wynika, iż w zakresie PKWiU 92.52.12 „Usługi ochrony zabytków” mieszczą się usługi:
Prace klasyfikowane w tym grupowaniu charakteryzują się tym, że są wykonywane pod nadzorem konserwatorów zabytków, przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorskich lub innych fachowych pracowników, właściwych do wykonywania tego rodzaju prac. W zakresie wyżej wymienionej podkategorii PKWiU 92.52.12 mieści się również sporządzenie odpowiedniej dokumentacji, wymaganej przepisami o ochronie zabytków, dotyczącej prac wykonywanych w obiektach zabytkowych oraz nadzór konserwatorski i konsultacje dotyczące wykonywania wyżej wymienionych prac.W zakresie PKWiU 45 „Roboty budowlane” mieszczą się usługi budowlane wykonywane w obiektach objętych nadzorem konserwatorskim – związane z remontami, rozbudową, nadbudową lub adaptacją tych obiektów dla potrzeb współczesnych. W zależności od rodzaju wykonywanych prac będą one zaklasyfikowane w odpowiedniej podkategorii należącej do działu PKWiU 45. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej w dalszej części ustawą, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 załącznika nr 4 wymieniono oznaczone symbolem ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:
Biorąc pod uwagę przywołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 1 dotyczące pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz załączoną do sprawy klasyfikację statystyczną czynności stanowiących przedmiot pytania należy uznać, co następuje: zwolnienie przedmiotowe czynności wymienionych pod pozycją nr 11 załącznika nr 4 do ustawy dotyczy także usług ochrony zabytków o symbolu PKWiU 92.52.12, ponieważ usługi te nie zostały wymienione w punktach od 1 do 8, określających wyłączenia. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Stosownie do treści art. 2 pkt 12 ustawy pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego – rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku, gdy zwolnienie od podatku VAT lub opodatkowanie obniżoną stawką podatku nie wynika wprost z przepisów ustawy bądź przepisów wydanych przez Ministra Finansów na podstawie art.41 ust.16 i art.82 ust.3 ustawy, wówczas ma zastosowanie stawka podstawowa podatku VAT w wysokości 22 % określona w art.41 ust.1 ustawy. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że roboty elewacyjne remontowo-konserwatorskie będą wykonywane w oparciu o jedno zamówienie udzielone zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Stosownie do treści przepisu art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie usługi, o których mowa w ust.1, oraz inne usługi, dostawy lub roboty budowlane, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy. Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, co następuje.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.