Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-449/12/PH
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-449/12/PH
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
cel opałowy
produkcja
węgiel
wyroby energetyczne
zużycie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 8 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi w roku 2012 i będzie prowadzić w latach następnych działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 87 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 2715 00 00, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 PLN.

Proces produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych odbywa się w pełni zautomatyzowanej wytwórni mas bitumicznych (ciąg technologiczny).

Proces wytwarzania masy można podzielić na następujące etapy:

  • dozowanie wstępne kruszywa,
  • suszenie i ogrzewanie kruszywa,
  • mieszanie kruszywa z pozostałymi składnikami mieszanki (m.in. bitum),
  • odbiór gotowej masy mineralno-bitumicznej.

Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobu węglowego, tj. pyłu węgla brunatnego (kod CN 270210 00), który zużywany jest na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej w celu uzyskania ciepła potrzebnego do podgrzania masy (tj. ww. suszenia i ogrzewania kruszywa używanego do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych). Nabywany pył węgla brunatnego pozwala na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej z pomocą specjalnego palnika. Proces suszenia kruszywa odbywa się przez cały okres cyklu produkcyjnego. Wnioskodawca jest w stanie określić ilość pyłu węglowego zużywanego na instalacji w celach technologicznych.

W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym Wnioskodawca składa informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (druk VAT-UE) oraz deklaracje statystyczne, zawierające informacje o dokonanych obrotach towarowych z państwami członkowskimi wspólnoty (INTRASTAT).

Z dniem 1 stycznia 2012 r. nabywany w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego pył węgla brunatnego (kod CN 2702 10 00) został objęty podatkiem akcyzowym (art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pył węgla brunatnego, nabywany przez Wnioskodawcę w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego i zużywany w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, jest zwolniony z podatku akcyzowego od dnia 1 stycznia 2012 r. przy spełnieniu warunków określonych w art. 31a ust. 4-7 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, zużycie nabywanego wewnątrzwspólnotowo pyłu węgla brunatnego o kodzie CN 270210 00, przy produkcji ww. wyrobu energetycznego, pozwala na zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do tegoż nabycia, zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ustawa o podatku akcyzowym określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zawiera definicję legalną niektórych określeń i zwrotów użytych w ustawie, i tak wyroby akcyzowe, zgodnie z definicją ustawową są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku Nr 1 do ustawy umieszczono pod pozycją 20 z kodem CN ex 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)”. Dopisek „ex” umieszczony przy rozpatrywanej przez nas pozycji załącznika oznacza, iż wyrób o podanym tam kodzie należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2702, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się między innymi w punkcie 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701,2702 oraz od 2704 do 2715

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe można stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o kodzie CN 270210 00, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych. Należy wyraźnie podkreślić, iż ten sam produkt używany w innych celach niż cel opałowy nie jest wyrobem akcyzowym i tym samym nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych. Natomiast zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę procesem produkcyjnym zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez ogrzanie kruszywa podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378) z dniem 2 stycznia 2012 r. znowelizowano ustawę o podatku akcyzowym m.in. poprzez dodanie art. 31a, który dotyczy zwolnień akcyzy podatku akcyzowego w stosunku do wyrobów węglowych.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od z podatku akcyzowego wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Warunkiem zwolnienia, zgodnie z art. 3la ust. 4 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy o podatku akcyzowym).

Podsumowując Spółka stoi na stanowisku, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy o kodzie CN 270210 00, w celu zużycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CIM 2715 0000, od dnia 2 stycznia 2012 r. na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy jest zwolniony z opodatkowania akcyzą, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Sposób prowadzenia ww. ewidencji oraz okres jej przechowywania zostały określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 6 kwietnia 2012 r. (sygn. akt IBPP4/443-27/12/PH oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji z dnia 12 marca 2012 r. (sygn. akt IPTPP3/443A-49/11-2/BJ)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą” wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Artykuł 2 ust. 1 tej ustawy, będący słowniczkiem ustawowym, zawiera definicję legalną niektórych określeń i zwrotów użytych w ustawie, i tak wyroby akcyzowe, zgodnie z definicją ustawową są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku Nr 1 do ustawy umieszczono m.in.: pod pozycją 20 z kodem CN ex 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym kodzie CN ma na celu zawężenie tych wyrobów do tych, które spośród danego grupowania spełniają warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Nazwa wyrobu (grupa wyrobów)”. Dopisek „ex” umieszczony przy rozpatrywanej przez nas pozycji załącznika oznacza, iż wyrób o podanym tam kodzie należy traktować zawężająco czyli np. nie wszystkie wyroby oznaczone kodem CN 2702, lecz te spośród nich, które są opisane w danej pozycji.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się między innymi w punkcie 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2702 10 00, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, tj. sytuacji, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje wyłącznie poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych, tak więc w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Wnioskodawcę zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez podgrzanie masy (tj. suszenia i ogrzewania kruszywa) podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Definicja produkcji wyrobów energetycznych dla potrzeb ustawy o podatku akcyzowym została określona w art. 87 ust. 1, zgodnie z którą produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Tym samym wytwarzanie przez Wnioskodawcę mieszanek mineralno-bitumicznych o kodzie 2715 00 00 należy uznać za produkcję wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 września 2011r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011r. Nr 232, poz. 1378) z dniem 02 stycznia 2012 r. znowelizowano ustawę o podatku akcyzowym m.in. poprzez dodanie art. 31a, który dotyczy zwolnień od akcyzy wyrobów węglowych.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 3 zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 znowelizowanej ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Warunkiem zaś zwolnienia o którym mowa w ust. 2, zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Wnioskodawca nie korzysta z ww. wyłączenia.

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 3la ust. 5-7 ustawy).

W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca opisuje, iż będzie prowadzić w roku 2012 i w kolejnych latach działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 27 15 0000, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł. Przy produkcji ww. wyrobów energetycznych Wnioskodawca zamierza wykorzystać nabywany wewnątrzwspólnotowo pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00, pozwalający na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej za pomocą specjalnego palnika.

Mając zatem na uwadze opis zdarzenia przyszłego dokonany przez Wnioskodawcę oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy o kodzie CN 2702 10 00, w celu zużycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 27 15 0000, z dniem 02 stycznia 2012 r. na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy jest zwolniony z opodatkowania akcyzą, oczywiście przy spełnieniu przedstawionych wyżej warunków dla zastosowania tego zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj