Interpretacja Urzędu Celnego w Rzeszowie
402000-PA-910-68/2004
z 14 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
402000-PA-910-68/2004
Data
2004.08.14



Autor
Urząd Celny w Rzeszowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne


Słowa kluczowe
skład podatkowy


Pytanie podatnika
1.W Jaki sposób winien być określony w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego rodzaj prowadzonej działalności?2.Co decyduje o tym czy dany wyrób jest wyrobem akcyzowym i czy musi być produkowany lub przetwarzany na składzie podatkowym?3.Czy składy podatkowe działające na terenie kraju musza składać zabezpieczenie dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego ?4.W jaki sposób wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu składu podatkowego ( np. uruchomienie nowych zbiorników w których będzie odbywać się przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych)?


Ad.1. Skład podatkowy jak wynika z jego definicji ustawowej to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Uzyskanie zezwolenia jest warunkiem koniecznym do prowadzenia składu podatkowego.

Art.33 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U.nr 29, poz.257) określa elementy, które zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w szczególności winno zawierać:

  1. numeru akcyzowego;
  2. rodzaju prowadzonej działalności;
  3. rodzaju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  4. miejsc, w których będzie prowadzona działalność wraz z numerami akcyzowymi tych miejsc;
  5. rodzaju i wysokości zabezpieczenia akcyzowego, a także terminu obowiązywania zabezpieczenia.

Powyższy zapis oznacza, iż informacje te stanowią swoiste minimum, które musi zawierać zezwolenie. Zwrócić należy jednak uwagę na fakt, iż w pkt.2 i 3 cyt. przepisu mowa jest o „rodzaju” , co niewątpliwie ma na celu uogólnienie informacji w tym zakresie. Tak więc podając we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego informacje dotyczące rodzaju prowadzonej działalności czy też rodzaju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych można ograniczyć się do podania wyłącznie nazwy najbardziej ogólnego grupowania do którego klasyfikuje się daną działalność bądź wyrób. Częstokroć bowiem działalność podmiotów gospodarczych obejmuje bardzo dużą ilość procesów produkcyjnych czy usługowych związanych z jeszcze większą ilością wykorzystywanych w ich toku towarów i wymienienie ich w treści decyzji jaką jest zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego mijałoby się z celem. Dla zobrazowania powyższej kwestii podmiot, który zajmuje się wytwarzaniem różnego rodzaju specyfików z produktów ropy naftowej może ograniczyć się we wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego do informacji, iż jego działalność polega na przetwarzaniu produktów rafinacji ropy naftowej: nie ma natomiast potrzeby podawania jakie procesy technologiczne są przez niego stosowane jak również z jakich dokładnie frakcji produkuje i co stanowi wyrób finalny. Informacje szczegółowe znajdują się natomiast w wymaganych załącznikach do wniosku a także w regulaminie funkcjonowania składu podatkowego.

Zmiana rodzaju prowadzonej działalności wyrobów akcyzowych określonych w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego wymaga akceptacji Naczelnika Urzędu Celnego i może być dokonana w trybie właściwym dla wzruszania decyzji.

Ad.2. Rozstrzygnięcie czy dany produkt jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym czy też nim nie jest zależy od tego, jaka jest klasyfikacja statystyczna tego wyrobu. Zgodnie z art.3 ust1 ustawy o podatku akcyzowym do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Do klasyfikacji tej odwołuje się właśnie załącznik nr 2 przywoływanej ustawy zawierający wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. O ile więc dany wyrób nie posiada symbolu PKWiU należy zwrócić się w tym względzie do właściwego urzędu statystycznego. W przypadku uzyskania potwierdzenia, iż wytwarzany na składzie podatkowym produkt nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym należy uznać, iż nie podlega on rygorom związanym ze szczególnym nadzorem podatkowym.

Ad.3. Zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego po spełnieniu określonych przepisami wymogów mogą otrzymać następujące podmioty: prowadzący skład podatkowy i korzystający z procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiot, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (art.44 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie jednak z art. 44 ust.6 tejże ustawy zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla dostaw i nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przemieszczania między składami podatkowymi na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma natomiast zastosowanie również w przypadku przemieszczane wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej (art.26 ust 2 pkt.1 cyt. ustawy). Biorąc pod uwagę ustawową definicję dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego stwierdzić należy, iż możliwość zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego wyłączona jest również w przypadku dokonywania dostaw bądź nabyć wewnątrzwspólnotowych przez składy podatkowe działające na terenie kraju.

Ad.4. Zmiany dotyczące zasad i zakresu funkcjonowania składu podatkowego (w tym m.in. takie jak wprowadzenie do użytkowania nowych zbiorników do przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podlegają zgłoszeniu Naczelnikowi Urzędu Celnego, gdyż przed ich akceptacja wymagają urzędowego sprawdzenia przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Zgodnie z art. 50 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 07.04.2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. 65, poz.598) wprowadzane zmiany w stosunku do stanu stwierdzonego w protokole urzędowego sprawdzenia winny być zgłoszone właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej 7 dni przed zamierzonym terminem ich wprowadzenia. Jeżeli wprowadzane zmiany dotyczą również ustaleń zawartych w regulaminie funkcjonowania składu podatkowego, to prowadzący winien również wystąpić o zmianę regulaminu w tym zakresie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj