Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-92-2-GK/04
z 10 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-92-2-GK/04
Data
2004.08.10



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Zakres podmiotowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy


Słowa kluczowe
Numer Identyfikacji Podatkowej
płatnik
podatnik


Pytanie podatnika
1. Czy Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej „ustawą?2. Czy Miasto powinno posiadać odrębny Numer Identyfikacji podatkowej nadawany na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.)?3. Czy Urząd Miasta może w deklaracji VAT – 7 wykazywać obrót i podatek w imieniu własnym na rzecz Miasta?


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

Pismem z dnia 4 czerwca 2004r. Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zadając następujące pytania:

  1. Czy Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej „ustawą?
  2. Czy Miasto powinno posiadać odrębny Numer Identyfikacji podatkowej nadawany na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.)?
  3. Czy Urząd Miasta może w deklaracji VAT – 7 wykazywać obrót i podatek w imieniu własnym na rzecz Miasta?

Podatnik przedstawił stanowisko, iż Miasto nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie musi posiadać Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Status Miasta, jako gminy i miasta na prawach powiatu, jako podatników podatku od towarów i usług i tym samym podmiotów zobligowanych do uzyskania Numeru Identyfikacji Podatkowej należy ocenić w oparciu o kryteria podmiotowo – przedmiotowe wynikające z art. 15 ustawy.
Zarówno gmina, jak i powiat posiadają osobowość prawną i wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, co wynika z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). W przypadku gdy wykonują czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zobligowane są jako osoby prawne do uzyskania Numeru Identyfikacji Podatkowej.

W zakresie podatku od towarów i usług podatnikiem co do zasady jest gmina (powiat), natomiast zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz zgłoszenia identyfikacyjnego NIP dokonuje w jej imieniu urząd gminy. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia NIP, m.in. faktury VAT, sporządzane i wystawiane przez urząd gminy (miasta) z tytułu czynności przypisanych prawnie gminie lub powiatowi, powinny być sygnowane NIP, o którego nadanie występuje urząd gminy (miasta), w imieniu gminy. NIP nadawany jest wówczas gminie (miastu). W konsekwencji należy uznać, że w omawianym zakresie (wykonywanie opodatkowanej VAT-em działalności) powinien być podawany NIP tej osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są czynności opodatkowane VAT, tj. Miasta.

Jednocześnie informuje się, iż na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Statusu podatnika nie można zatem przyznać burmistrzowi gminy (prezydentowi miasta), który jako organ administracji publicznej wykonuje zadania nałożone przepisami prawa i działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) lub też powołanej ustawy Ordynacja podatkowa.
Ponadto art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o NIP” do podmiotów objętych powszechnym obowiązkiem ewidencyjnym (co wiąże się z przyznaniem numeru identyfikacji podatkowej) zalicza wyłącznie osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne – przepis ten nie wymienia organów osób prawnych, jak również organów władzy publicznej.

Wobec powyższego należy uznać, iż Miasto winno posiadać Numer Identyfikacji Podatkowej, na podstawie art. 2 ust. 1ustawy o NIP, który stanowi, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej.

Natomiast deklaracje podatkowe dla celów podatku od towarów i usług winny być składane w imieniu miasta (gminy) przez Urząd Miasta.

Ponadto urząd gminy (miasta) jest płatnikiem podatku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 31 tej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędzie gminy (miasta). Zakładem pracy dla tych osób jest zatem urząd gminy (miasta) i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych urząd gminy jest jednostką samorządu terytorialnego. Do wniosku, iż urząd gminy jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi również linia orzecznictwa, Sąd Najwyższy stwierdził m.in. , że „Zakładem pracy dla pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędzie gminy, jest ten urząd, a nie burmistrz czy wójt będący kierownikiem tego urzędu (art. 3 k.p. w zw. Z art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z 8.III.1990 o samorządzie terytorialnym (...) oraz art. 1 ustawy z 22.III.1990 o pracownikach samorządowych (...)” - (wyrok SN z dnia 21 grudnia 1992 r. I PRN 52/92, PiZS 1993/5/96).

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj