Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju
IIIPP/443/25/04
z 6 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IIIPP/443/25/04
Data
2004.07.06
Autor
Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
komis
marża
stawki podatku
Pytanie podatnika
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu pomiędzy komitentem a komisantem, wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej, wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta. Podstawę opodatkowania czynności wynikających z umowy komisu, określoną przepisami art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT stanowi dla komisanta:
Jednak w myśl art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika, który wykonuje między innymi czynności podlegające na dostawie towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej dziłałalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest marża stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Powyższy przepis można zastosować w przypadku, gdy podatnik nabył towar używany od:
Biorąc zatem powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przypadku prowadzenia przez Spółkę komisu, w którym samochody osobowe są sprzedawane przez komisanta w imieniu właściciela rzeczy na podstawie zawartej umowy komisu, przy spełnieniu warunków określonych w art. 120 ww. ustawy o VAT prowadzący komis może korzystać z procedury szczególnej opodatkowując podatkiem VAT marżę. Drugie pytanie spółki dotyczyło możliwości opodatkowania marży w przypadku dostawy samochodów używanych nabytych przed 1 maja 2004 r. a sprzedawanych po tym dniu. Zgodnie z art. 174 ww. usatwy o VAT, procedura polegająca na opodatkowaniu marży (na podstawie art. 120 ustawy o VAT) ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników, o których mowa w art. 120 ust. 4, po 30 kwietnia 2004 r. Jednak w dniu 25 czerwca 2004 r., rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) wszedł w życie przepis § 41 a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Na podstawie tego przepisu do dnia 31 grudnia 2004 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Powyższy przepis ma zastosowanie do podatników, którzy :
nie będących podatnikami podatku, albo będących podatnikami podatku, którzy na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 r. przy sprzedaży samochodu korzystali z prawa zwolnienia tej czynności od tego podatku;
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towrów i usług ww. przepis § 41a stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed dokonaniem dostawy przedłoży naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2004 r. tj, do dnia 9 lipca 2004 r. wykaz samochodów, których dotyczy ten przepis, podając dane identyfikujące te samochody, a w szczególności markę, rodzaj oraz numer silnika, podwozia i nadwozia. W przypadku dostawy samochodów używanych nabytych przed 1 maja 2004 r. co do których nie zostały spełnione ww. wymogi mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy o podatku od towarów i usług. Trzecie pytanie Spółki dotyczyło natomiast sposobu ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów używanych, u których podstawą opodatkowania jest marża. Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujacych, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. A zatem ww. przepis ma zastosowanie w przypadku podatników dokonujących sprzedaży samochodów używanych u których podstawą opodatkowania jest marża (art. 120 ust. 4 ww. ustawy o VAT) Stosownie do art. 120 ust. 16 ustawy o podatku od towrów i usług podatnik nie może oddzielnie wykazywać na wystawionych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża. Odnieść to można również do paragonów fiskalnych. W związku z tym, że kasy rejestrujące, które otrzymały decyzję Ministra Finansów dopuszczającą je do obrotu, nie mają możliwości odrębnego zidentyfikowania sprzedaży usług opodatkowanych tylko od marży, to zdaniem tutejszego organu podatkowego, można wykorzystać aktualne możliwości tych kas. Zgodnie bowiem z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. rozporządzenia w stawkach towarów oznaczonych literowo zawarte są stałe pozycje, a mianowicie:PTU "A"" - 22 %, PTU""B"" - 7%, PTU ""C"" - 0%, natomiast literom od ""D"" do ""G"" odpowiadają stawki podatkowe wprowadzone na poszczególne towary i usługi oraz zwolnione od podatku. Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem tutejszego organu podatkowego w obecnej sytuacji właściwym będzie przyporządkowanie w kasie fiskalnej jednej z wolnych liter od ""D"" do ""G"", która nie będzie wyodrębniać kwoty podatku. Stosownym w tym przypadku byłoby również aby serwisant, programujący w tym zakresie kasę fiskalną dokonał w książce serwisowej adnotacji, że przyporządkowana litera dotyczy wyłącznie sprzedaży towarów opodatkowanych zgodnie z art. 120 ust. 4 wyżej cytowanej ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.