Interpretacja Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu
WP-443/38/04
z 13 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
WP-443/38/04
Data
2004.08.13



Autor
Urząd Skarbowy w Inowrocławiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
produkty rolne
stawki podatku


Pytanie podatnika
Określenie wysokości stawki podatkowej dla podatku od towarów i usług przy dokonywaniu sprzedaży: makuchu rzepakowego zimnotłoczonego i oleju rzepakowego zimnotłoczonego.


Dnia 14.07.2004r. wpłynęło do tut. Urzędu zapytanie, złożone przez Pana ... w zakresie: określenia wysokości stawki podatkowej dla podatku od towarów i usług przy dokonywaniu sprzedaży: makuchu rzepakowego zimnotłoczonego i oleju rzepakowego zimnotłoczonego.

Zdaniem podatnika olej rzepakowy zimnotłoczony (o symbolu PKWiU 15.41.12-60.11 – pozycja nr 21 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r.) powinien być sprzedawany ze stawką podatku VAT w wysokości 7%, gdyż według normy zakładowej i badań potwierdzonych przez SANEPID spełnia wymagania dla oleju jadalnego przez ludzi, choć w większości jest sprzedawany przez zakład jako dodatek do pasz zwierzęcych. W przypadku makuchu rzepakowego (o symbolu PKWiU 15.42.31-70.11) według podatnika należy stosować stawkę 22% w okresie od 01.05.2004 do 25.06.2004r bez względu na jego dalsze przeznaczenie i rodzaj kupującego. Natomiast od dnia 25.06.2004 roku należy zastosować stawkę podatku VAT 7% na makuch rzepakowy ale tylko dla podatników podatku rolnego lub podatników podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie § 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa Naczelnik tut. Urzędu zgodnie z art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) informuje, że:

  • w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy identyfikacja towarów i usług następuje poprzez klasyfikacje statystyczne. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania wykonywanych czynności ciąży na podatniku. Zarówno towary jak i usługi identyfikowane są zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. przy pomocy klasyfikacji wydawanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt. 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy).
  • podatnik w świetle obowiązujących przepisów jest obowiązany dokonywać prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym definiowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji). Prawidłowe opodatkowanie przez podatnika wykonanych czynności musi być poprzedzone prawidłowym ich zaklasyfikowaniem, zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
  • organ podatkowy nie jest organem kompetentnym do klasyfikowania zarówno wyrobów jak i usług. Organem właściwym w takich sprawach jest organ statystyczny. Od 1 stycznia 2003r. kwalifikacji statystycznych wyrobów i usług dokonuje wyłącznie Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul.Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż w przypadku:

  1. oleju rzepakowego zimnotłoczonego: z Załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) z pozycji 21 gdzie sklasyfikowane są oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne o symbolu PKWiU ex. 15.4 wyraźnie wynika, iż tylko oleje jadalne zostały objęte stawka w wysokości 7%. Pozostałe oleje opodatkowane są stawką podstawową tj. 22%. Tut. Organ nie jest organem kompetentnym do klasyfikowania wyrobu zwłaszcza w przypadku ustalenia czy olej rzepakowy zimnotłoczony sprzedawany jako dodatek do pasz zwierzęcych, spełnia wymagania oleju jadalnego. Tym samym nie może potwierdzić zajętego stanowiska przez podatnika.
  2. makuchu rzepakowego zimnotłoczonego: zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 4 i ust. 3 z rozporządzeniem Ministra Finansów z 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 145, poz. 1541) „obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również, z zastrzeżeniem ust. 3-6, do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU ex 15.41.3) (CN ex 2304 00 00,2305 00 00, 2306 i 1208) wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowce) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.(.....) pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz”.

Mając na uwadze w/w przepis należy stwierdzić, iż w okresie od 1 maja do 24 czerwca 2004r. obowiązywała stawka w wysokości 22% a od dnia 25 czerwca (tj. z dniem ogłoszenia rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2004r.) stosować należy stawkę 7% w odniesieniu do makuch o symbolu PKWiU ex. 15.41.3.

Ponieważ powołany przez podatnika w przedmiotowym wniosku symbol PKWiU 15.42.31-70.11 dla makuchu jest inny niż wykazany w rozporządzeniu (można przypuszczać o braku posiadania obowiązującej klasyfikacji) należy stwierdzić, iż podatnik dla potrzeb zastosowania stawki VAT 7% winien uzgodnić klasyfikację z GUS w Łodzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj