Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/I/443-151/04
z 5 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/I/443-151/04
Data
2004.11.05
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
odpowiedzialność
prywatyzacja
umowa zlecenia
Pytanie podatnika
1) czy należy uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą-czynności wykonywane przez pełnomocnika ds. prywatyzacji, na podstawie umów zlecenia w przypadku, gdy zleceniobiorcą jest osoba pozostająca z Jednostką w stosunku pracy, 2) czy należy uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą-czynności wykonywane przez pełnomocnika ds. prywatyzacji, na podstawie umów zlecenia, w przypadku, gdy zleceniobiorcą jest osoba nie pozostająca z Jednostką w stosunku pracy, 3) jeżeli jest to samodzielnie wykonywana działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT ( podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT), to na kim spoczywa obowiązek odprowadzenia tego podatku.
Odpowiadając na zapytanie z dnia 08.10.2004 r., w sprawie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), wyjaśnia co następuje.
Wątpliwości Jednostki są następujące: Według Jednostki powstały pomiędzy wojewodą a zleceniobiorcą (zarówno w przypadku, gdy jest nim pracownik urzędu wojewódzkiego jak i nie) stosunek prawny wynikający z ww. umów zlecenia nie rodzi obowiązku odprowadzania podatku VAT. Jednostka prosi o potwierdzenie takiego stanowiska. Ad 1. Tut. Organ podatkowy wyjaśnia, że rozstrzygnięcie kwestii poruszonej w zapytaniu sprowadza się do ustalenia, czy zadania realizowane w ramach przedmiotowych umów zlecenia mieszczą się w zakresie definicji samodzielnej działalności gospodarczej. W rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) bowiem, podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 tej ustawy, zawiera definicję działalności gospodarczej, która dla potrzeb podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. W art. 15 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy określono, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 nie uznaje się czynności wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie m.in. na podstawie umowy zlecenia, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Zatem w przypadku, gdy pracodawca zawiera umowy, o których mowa w art. 13 ust. 2-8 ustawy o podatku dochodowym z osobą pozostającą z pracodawcą w stosunku pracy, to czynności w ramach niej wykonywane nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, a zleceniobiorca nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie czynności objętych przedmiotową umową. Ad 2. Art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonywanie tych czynności. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego nie wynika, by pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą istniały więzy prawne, w ramach których odpowiedzialność za wykonane przez zleceniobiorcę czynności ponosiłby zleceniodawca, czy też by istniał element trwałego podporządkowania zleceniobiorcy zleceniodawcy. Nadzór, o którym mowa w § 6 „Zarządzenia” nie oznacza przejęcia odpowiedzialności przez zleceniodawcę za czynności zleceniobiorcy lecz jedynie czuwanie nad wykonaniem zadań prywatyzacyjnych (m.in. nad terminowością ich wykonania). Zatem, zleceniobiorca odpowiada za wykonanie zleconych mu czynności. W przedmiotowym przypadku art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT nie ma zastosowania a zleceniobiorca wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą jest podatnikiem podatku od towarów i usług obowiązanym do jego rozliczania, chyba że może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT. Ad 3. W przypadku, o którym mowa w punkcie 2., obowiązek ewentualnego rozliczenia podatku VAT spoczywa na zleceniobiorcy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.