Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
US38/443/120/2004/MG
z 27 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US38/443/120/2004/MG
Data
2004.08.27



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
dostawa
umowa agencyjna


Pytanie podatnika
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wydania towaru agentowi? Czy wydając towar agentowi dokonuje się dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT?


Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w przedmiotowym piśmie wynika, że w ramach prowadzonej działalności dokonuje ona sprzedaży zarówno swoich własnych towarów jak i towarów przekazanych przez zleceniodawców na podstawie umów agencyjnych. Towary przekazane na podstawie tych umów są sprzedawane w imieniu i na rzecz zleceniodawców. Wątpliwość podatnika budzi określenie „dostawa towarów” w stosunku do towarów otrzymanych od zleceniodawcy w celu jego sprzedaży oraz moment powstania z tego tytułu obowiązku podatkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów wyjaśnia:Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zamknięty katalog czynności uznanych przez ustawodawcę za dostawę towarów. Treść w/w przepisu nie pozwala uznać wydania towarów agentowi w ramach umowy agencyjnej za dostawę towarów, a jedynie za usługę polegającą na pośredniczeniu przy ewentualnej dostawie towarów dokonanej między zleceniodawcą a osobą trzecią.

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 1 w/w ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usług, z zastrzeżeniem m. in. ust. 2 –21.Zatem jak wynika z przytoczonego przepisu, zasadą podstawową jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.Wyjątki od tej reguły są określone w przepisach art. 19 ust. 2 –21.

I tak w myśl art. 19 ust. 3, jeżeli podatnik wydaje towar podmiotowi, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 (tj. m. in. agentowi, zleceniobiorcy lub innej osobie świadczącej usługi o podobnym charakterze) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika zapłaty za wydany towar, nie później niż w terminie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi przez ten podmiot.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z umową agencyjną, gdzie Spółka występuje w roli agenta (zleceniobiorcy).

Zgodnie z art. 758 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r.- Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) agent pośredniczy przy zawieraniu umów oznaczonego rodzaju na rzecz dającego zlecenia albo zawiera takie umowy w jego imieniu.Oznacza to, że dokonując transakcji agent (zleceniobiorca) cały czas działa w imieniu zleceniodawcy, a zatem sprzedaż jest dokonywana formalnie przez zleceniodawcę nawet, jeżeli w jego imieniu działa agent (zleceniobiorca). Zatem obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisem art. 19 ust. 3 ustawy.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Ursynów informuje, iż art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług odnosi się do podstawy opodatkowania po stronie dającego zlecenie, nie określa momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w niniejszej sprawie powstanie stosownie do art. 19 ust. 3 ustawy tj. z chwilą otrzymania przez zleceniodawcę zapłaty za towar, nie później niż w terminie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi przez agenta.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj