Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włocławku
PPP/443-62/04
z 12 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PPP/443-62/04
Data
2004.07.12



Autor
Urząd Skarbowy we Włocławku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja celowa
obrót
struktura zakupów


Pytanie podatnika
Dotyczy rozliczenia otrzymanej dotacji celowej, wysokości stawki podatku VAT na usługi świadczone między jednostkami budżetowymi oraz sposobu określania udziału procentowego sprzedaży stosowanego do ustalania kwoty podatku naliczonego do odliczenia.


Pismem z dnia 12.05.2004 r. ... w ... zwrócił się do tut. organu podatkowego o wyjaśnienie wątpliwości związanych z interpretacją przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w kwestii dotyczącej rozliczenia otrzymanej dotacji celowej, wysokości stawki podatku VAT na usługi świadczone między jednostkami budżetowymi oraz sposobu określania udziału procentowego sprzedaży stosowanego do ustalania kwoty podatku naliczonego do odliczenia.

Wnioskodawca wyraził pogląd, iż kwota otrzymanej przez zakład dotacji mieszkaniowej winna być traktowana jako kwota brutto, którą należy rozliczyć w odpowiedniej stawce podatku, a przy określaniu udziału procentowego nie zwiększy ona wielkości sprzedaży opodatkowanej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w wyżej powołanym piśmie.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Obrotem zgodnie z cytowanym przepisem jest również kwota otrzymanych dotacji, subwencji lub innych dopłat o podobnym charakterze związanych z dostawą lub świadczeniem usług, jak również - art. 29 ust. 2 ustawy o VAT kwota otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Co do zasady podstawą opodatkowania jest całe wynagrodzenie, które dostawca lub świadczący usługi otrzymuje lub powinien otrzymać od nabywcy, klienta lub osoby trzeciej z tytułu takich dostaw, włącznie z subwencjami związanymi z dokonywaniem taki dostaw lub świadczeniem usług.

Na podstawie brzmienia przepisu art. 29 ustawy o VAT uznać należy, iż do podstawy opodatkowania wliczane są te dotacje, subwencje lub inne dopłaty, które zachowują związek z dokonaną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania tego typu środków w myśl art. 19 ust. 21 ustawy o VAT powstaje z chwilą uznania tych kwot na rachunku bankowym podatnika.

Jak z powyższego wynika kwota otrzymanej przez wnioskodawcę dotacji przedmiotowej, po pomniejszeniu jej o wartość należnego podatku VAT liczonego według stawki właściwej dla dotowanego towaru lub usługi, w chwili jej otrzymania zwiększy w okresie rozliczeniowym wartość sprzedaży w odpowiedniej stawce podatku.

Usługi świadczone między gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi zgodnie z przepisem § 8 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zostały zwolnione od podatku VAT. Z przedmiotowego zwolnienia wyłączone zostały usługi świadczone miedzy jednostkami budżetowymi w zakresie komunikacji miejskiej, usługi w zakresie rozprowadzania wody sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 41.00.2 oraz usługi w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.0.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższej zasady wynika, iż podatnik ma generalny obowiązek wyodrębniania podatku, który związany jest z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Podatek winien być wyodrębniany w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia. W sytuacji, w której nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz związanych z czynnościami niopodatkowanymi podatnik ma prawo do skorzystania z odliczenia proporcjonalnego. W przypadku tym część podatku podlegającą odliczeniu ustala się za pomocą proporcji opartej o strukturę sprzedaży.

Przepis art. 90 ustawy o VAT dotyczy oznaczenia części podatku przy zastosowaniu tzw. proporcji wstępnej, opartej o strukturę sprzedaży z zeszłego roku.

Sposób obliczenia proporcji wstępnej zawierają przepisy art. 90 ust. 3 do 8 ustawy o VAT.

Ustawa o podatku VAT zawiera przepis szczególny dotyczący liczenia proporcji wstępnej do 2004 r. Zgodnie z art. 163 ustawy o VAT, w przypadku gdy w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30 tys. zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami podlegały opodatkowaniu lub nie podlegały opodatkowaniu, przy obliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z przepisem art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w przepisie art. 90 ust. 3 do 7, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy.

W związku z tym, iż subwencje, dotacje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług zgodnie z obowiązującymi przepisami ustaw podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, w celu określenia proporcji rocznego udziału obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego do obrotów z czynności, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego winno się wliczać uzyskane w 2003 r. dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które związane były ze sprzedażą towarów lub świadczeniem usług

W myśl przepisu art. 90 ust. 7 ustawy w celu określenia proporcji rocznego udziału obrotu, do obrotów uzyskanych z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wlicza się dotacje i subwencje, inne niż te, które powiększają podstawę opodatkowania. Do tej części obrotów nie będą natomiast wliczane te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawione informacje oraz aktualnie obowiązujące przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj